Metabo TS250 - zaagblad uitlijnen met sleuf

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Ik bezit een Metabo TS250 zaagtafel, zoals hieronder maar ik stel vast dat het zaagblad niet paralel staat met de sleuven in de aluminium tafel. Er zit ongeveer een milimeter speling op.
Na alles ondersteboven gehaald te hebben kom ik er maar niet achter hoe ik de tafel, of zaag zelf kan verschuiven.

Heeft iemand dit al voorgehad en wie kan me een hint in de juiste richting geven?
DSC00126.jpg

01_out29.gif


Alvast bedankt!
 
P

Pel

Guest
Ik bezit dezelfde zaag machine, morgen eens kijken of dat bij mij ook het geval is.

Groet Pel.
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ondertussen heb ik verder gedaan en na verdere demontage heb ik twee schroeven gevonden waarmee je het zaagblad kan bijstellen tov de groeven.
Hiervoor moet je wel de blauwe plastic staander losvijzen en de rond draaiende cirkel tbv de stofafzuiging.
Dan kan je met een PZ1 bit de twee aangeduide schroeven lossen en het geheel bijregelen.
Ik krijg het wel niet 100% goed. Momenteel zit er een speling van 0.2mm op. Zou dit accepteerbaar zijn?
Ik heb afgesteld dmv een schuifmaat tegen de groef te houden en zo telkens naar dezelfde tand te meten. Met de zaag op hoogste stand.
afstellen ts250.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Mijns inziens is 0.2 mm veel, zeker als je dat doet op basis van een tand. Het bijstellen zou inderdaad (logischerwijs) moeten gebeuren daar waar het zaagbladhuis aan de tafel vast zit. Soms kun je zowel aan de achterkant als aan de voorkant iets stellen. Zelf gebruik ik een lange stalen liniaal die ik tegen het zaagblad leg, hiermee kun je de speling over een grotere afstand meten. Succes in ieder geval, helaas geen ervaring met die machine. Wel jammer dat er niets van in de handleiding staat.
 
P

Pel

Guest
Bertd, ik had gisteren geen tijd om te meten maar heb vanmorgen gemeten, maar hij staat bij mij zuiver haaks op de sleuven van het blad. Misschien eens naar de Metabo dealer mailen hoe dit probleem op te lossen.

Groet pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.