onderhoud op machines

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Hallo,

Ik ben bezig met een businessplan te schijven omtrent een meubelmakerij.
En nu vroeg ik mij af hoeveel onderhoudskosten er zijn aan machines:
Zo zoek ik onder andere de prijs om zagen te slijpen per uur gebruik.
Bvb een cirkelzaag slijpen kost 25€ en je kan gemiddeld 100u zagen met 1 blad, dan komt dit op 0.25€/u. Klopt dit?
(Ik weet dat dit verschilt of je MDF of trespa zaagt, maar zoek richt getallen)
En hoeveel onderhoud is er aan de machines?

Heeft er iemand daar een idee van?

alvast bedankt.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Daar kun je denk ik niet zomaar iets over zeggen. De slijtage van gereedschap hangt grotendeels af van het gebruik. Dikte en soort materiaal maar ook hoe je met de machine omgaat bepalen heel erg sterk hoeveel het materiaal te lijden heeft, en daarmee de hoeveelheid onderhoud die nodig is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Daar zitten zoveel variabelen in dat je onmogelijk een juist cijfer kan bekomen. Je zou dan eerst moeten weten hoeveel uren de zaag gaat zagen per maand, wat je gaat zagen, de kwaliteit van het blad, enz... En daarbij is er geen teller op het zaagblad dat zegt dat het genoeg gedraaid heeft en geslepen moet worden.

Ik heb de indruk dat zelfstandigen of hobby gebruikers meer uitgaan op gevoel en het laten slijpen wanneer het bot begint te voelen, waar bedrijven eerder systematisch al hun gereedschap X keer per jaar/maand/week laten slijpen door een dienst die sowieso wekelijks langs komt.

Om je een idee te geven voor mijn geval waar ik alleen zelfstandig werk, de meest gebruikte bladen 2x per jaar maar ik werk bijna niet met zaken als mdf, spaanplaat of trespa gedoe.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Het kan wel is winstgevender zijn in andere landen waar wat meer geld is voor het luxe segment. Als dat uiteraard je segment is.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
Ik zou dat niet zo exact per item gaan berekenen. Je kunt beter dat soort zaken onder de noemer 'overhead' doorberekenen. Daartoe hou je een tijdje de lopende kosten bij, extrapoleer die op een jaar en voeg het op basis van werkbare uren toe aan je uurtarief. Dat maakt het makkelijker en flexibeler dan op micro-noveau dingen berekenen.
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Ik weet dat er moeilijk een prijs op te plakken is, maar ik ben nog maar aan het starten, en moet een businiesplan maken voor de bank.
Nu wil ik niet idioot overkomen door daar 1€/u gebruik als onderhoud/slijpkost aan te rekenen, terwijl 10€/u realistischer is..
Vandaar mijn vraag naar de 'ervaren' gebruiker hier...
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Simpel: als je 1600 uur per jaar gaat werken en je reserveert daardoor € 1600,- voor onderhoud machines lijkt mij dat erg weinig.
veelal sluit je onderhoudscontracten af inclusief de verplichte jaarlijkse keuring per machine. Tel daarbij op het minimaal twee keer per jaar slijpen van alle beitels en bladen: kom je aardig in de richting denk ik.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Nu weet ik niet in welke mate je al een accountant in de arm heb genomen? Dit gaat de eerste vraag zijn van je adviseur op de bank ( ik werk als accountmanager voor MKB bij bank). Je accountant/ boekhouder kan je perfect helpen bij het opstellen van je ondernemingsplan. Komt de geloofwaardigheid ten goede en ik ben er van overtuigd dat dit de haalbaarheid van een financieringsverzoek sterk kan vergroten.
Daarnaast kijkt een bank in de globale beoordeling voornamelijk of de kosten in een juiste verhouding staan ( bijv. tav omzet), of hij dit plausibel acht en of er een fatsoenlijke argumentatie achter zit. als je gereedschap het hele jaar op onderhoud is vind je adviseur dat raar en als het er nooit is zal hij zijn vraagtekens zetten bij "waarom je geen onderhoud nodig hebt" de kosten die hiermee gepaard zijn dienen vervolgens logisch te zijn. Geloof persoonlijk niet dat er ook maar 1 adviseur is die op gaat zoeken hoeveel het slijpen van een zaagblad kost vervolgens aan jou gaat vragen hoeveel je er hebt om vervolgens jouw bedrag te corrigeren.. correctie is in dit gevalrelatief simpel te corrigeren bijv. + 500 kosten - 500 winst...voor diverse branches zijn er ook hulpmiddelen met gemiddelden die hem tot beschikking staan. gemiddelden uit de branche....ook dit kan een hulp zijn ( je accountant heeft dit ook in vergelijkbare vorm).
Als je blijft twijfelen...neem een accountant/ boekhouder in de arm.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Met ongeveer 10 zzp opdrachtgevers per jaar, waaronder enkele grote bedrijven is mij er nog nooit naar gevraagd

Nee, klopt.
En voor een accu-tol of decoupeerzaag is het ook niet zo van belang. Maar zodra er grover geschut komt, of hijsmiddelen cq klim materiaal, dan wel.
Bij een VCA-VOL cursus leer je dat in geval van verantwoordelijkheid en veiligheid, zzp-ers hetzelfde als vaste personeel zijn.
Dus zodra er een zzp-er met een de Walt zaagtafel komt, en de veiligheidskap ontbreekt, is de aannemer verantwoordelijk. De zzp-er trouwens ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.