Stofzuiger

Deasha_ltd

Nieuw lid
8 jan 2014
13
0
Het word tijd voor een nieuwe stofzuiger voor de hobby!
Nu heb ik twee potentiele slachtoffers gezien nl. de Nilfisk multi 20T en de Bosch gas 20L SFC.
Deze gevonden voor allebij ongeveer de zelfde prijs!
De inhoud maakt mij niet veel uit ivm een cycloon ervoor.

Welke van deze zuigers zou jullie voorkeur hebben en waarom?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Nilfisk T model heeft GEEN stopcontact met inschakelautomaat??
Valt de zuigkracht bij beide modellen te regelen? (handig bij bv. schuren)
Wat wil je er op aansluiten? Welke slangdiameter heb je daarvoor nodig?
Die Nilfisk heeft een slanglengte van 2m zie ik, dat is al (te) krap voor bv. een invalzaag.
Nilfisk gebruikt geen zakken? Dat kan een voordeel zijn.
Bosch heeft klasse L, en die Nilfisk?
Bosch heeft een kleiner debiet (62l/sec vs 67l/sec) maar een iets grotere onderdruk (215mbar vs 210mbar).
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik gebruik tot volle tevredenheid een Bosch GAS 35 L SFC+ in combinatie met een Dust Deputy cycloon. De stofzuiger is met de dikke slang die bij de Dust Deputy geleverd werd (60 mm of zoiets) verbonden. Dat past zonder verder "gedoe". Vanaf de cycloon gebruik ik een zelfde dikke slang die ik rechtstreeks op mijn lintzaag of tafelzaag aansluit, of via verlopen op andere apparaten. Zonder de cycloon was het filter na een tijdje frezen toch meestal wel behoorlijk snel "verzadigd" - ondanks de SFC inrichting en moest het filter even goed uitgeslagen worden, met de cycloon is dat me nog niet overkomen. Er blijft daarin ongelofelijk veel achter, echt bijzonder als je ziet wat een simpel dingetje het eigenlijk is.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een inschakelautomaat in inderdaad erg handig en ik zou geen stofzuiger meer zonder willen. Zelf heb ik een FLEX Vc 21 L MC. Misschien moet je daar eens naar kijken. De FLEX kost in Duitsland circa €170. Dezelfde zuiger is ook te koop als Nilfisk Aero 21 en AEG AP2-200.
 

Deasha_ltd

Nieuw lid
8 jan 2014
13
0
Heb even met een collega overlegt en deze raad mij de bosch aan! Ben zelf ook wel weg van bosch dus 1 en 1 is 2!

Bedankt voor de input!
 

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Ik werk al heel wat jaren met een Nilfisk Milti 30 T met een darm van 3,5 meter. Ik denk dat het bijna mijn beste aankoop ooit is geweest :). Heeft al twee verbouwingen overleefd, en draait nu steeds in m'n atelier, ik ben er echt heel tevreden over. zowel qua zuigkracht, als stevigheid, als lawaai.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb ook zo'n nilfisk. Fijn ding, lange slang en maakt niet zo veel herrie (vind ik erg belangrijk).
Groeten
Jan Anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.