Advies zaag tafel tot 1000 voor werkplaats

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Hallo beste houtfanaten,

Hout is al lange tijd mijn hobby, en sinds kort heb ik wat ruimte een shop te maken. Zoals gezegd een hobby, later wil ik best 4a6duizend uitgeven aan stukken, maar vooralsnog wil ik een beginnende shop maken. Ik zoek een goede cirkelzaagtafel met geleiders, zodat ik een slede kan maken, en rond de zaagtafel verlengtafels kan bouwen. Via wat zoekwerk kom ik al gauw op Atika, Bosch, Woodmaster, Makita...Heeft iemand een andere tip? Qua budget wil ik nog besparen zodat ik ook een kolomboor en frees kan kopen....zeg een 1000 a 1200 max....hebben mensen hier ervaring met kopen in de USA of zijn er goede adresjes in NL? Thanks in advance, groeten Victor
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Voor jou budget is de Bosch GTS 10 XC hier heel populair. Die staat ergens op een van mijn verlanglijstjes, maar ik heb momenteel geen nood aan een tafelzaag.
Opletten met kopen uit de US, het is daar over het algemeen wel (een pak) goedkoper, maar de machines zijn 110V.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Persoonlijk zou ik voor de DW745 gaan maar dat komt omdat ik die zelf heb en tot nu toe niets op aan te merken.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Je kan ook kijken naar een oude Startrite...

Apparatuur in de VS kopen is onhandig vanwege de 110V apparatuur en hoge verzend/importkosten. Zo'n DW745 kost daar 330-400 USD, in NL betaal je daar nieuw al gauw 550-600 EUR voor. Maar daar hebben ze dan ook een grote "houtcultuur"...
 

thomasgalenkamp

Actieve deelnemer
28 jul 2014
26
0
24
Zwolle
Kijken naar een oude is inderdaad aan te raden.
Ik heb twee jaar een oude startrite in m'n werkplaats gehad.
Ze hebben wel vrij weinig watt maar ze lopen prima!
Het enige probleem dat ik er mee had is dat het diepte en hoek verstellen niet altijd even soepel liep.
Verder zijn ze best aan te raden!
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Je kan ook kijken naar een oude Startrite...

Apparatuur in de VS kopen is onhandig vanwege de 110V apparatuur en hoge verzend/importkosten. Zo'n DW745 kost daar 330-400 USD, in NL betaal je daar nieuw al gauw 550-600 EUR voor. Maar daar hebben ze dan ook een grote "houtcultuur"...

Ben ook aan het kijken voor een DW745 .. prijzen in europa swingen de pan uit .. gemiddeld het dubbele ..

299$ in de lokale home-depot .. in belgie/nl al snel 600 euro .. en 2dehands vind ik er amper ..

Je moet ook nog opletten welke versie .. TYPE4 heeft bijvoorbeeld een zwaardere motor en de zaagbreedte is ook 20cm meer .
De bosch GTS10 J of XC is ook wel leuk maar ik zoek persoonlijk toch een dewalt .. vind de fijnafregling langsgeleider wel nice.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zit met hetzelfde dilemma.
De DeWalt of de Bosch.
Ik mis soms wel een zaagtafel, maar heb geen ruimte voor een combiné.
Heb al zitten kijken naar een precisio maar voor een hobbyist (in verbouwingen) is dit al een pak geld.
Ben nu aan het rondkijken naar een compacte zaagtafel en ben van plan deze te integreren in een werkbank :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Voor dit budget koop je hele goede nieuwe zaagtafels in de betere hobby afdeling zoals bovengenoemden Bosch GTS en DW745
Die van deWalt kom je soms wel op mp tegen in een hele goede staat, er wordt vaak wel snel op geboden.
Bernardo en HBM hebben ook machines in die klasse maar daar heb ik geen ervaring mee net als Holzstar en Metabo TS254 die ook voor zo'n 7 a 800 een zaagtafel hebben en AEG TS 250K voor zo'n 500.
Er is iemand op het forum die pas geleden een AEG heeft aangeschaft en er heel happy mee is, ook nauwkeurig maar of je het spouwmes kan laten zakken voor een slee weet ik niet.
Als je ook tweedehands overweegt dan koop je een professionele machine voor dat geld zoals een Harwi of zo.
Veilingen en ook tweedehands Duitse sites kunnen dan een leuke koop opleveren.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Uit ervaring merk ik dat bij deze veilingen de prijzen altijd absurd zijn. Ik vermoed dat mensen die extra kosten niet meerekenen.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Yep ik heb soms ook die indruk .. bieden als gek .. maar vergeten de kosten .. hoewel ze duidelijk weergegeven worden bij elk bod op de meeste sites .
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Heb je krachtstroom? Dat maakt zoeken naar een goede 2e hands ook wat makkelijker. Ik heb hier een startrite staan die op krachtstroom gaat. Krachtige machine met geleiders voor een eventule slede. Persoonlijk vind ik sommige oudere machines van betere kwaliteit dan de meeste nieuwe machines van tegenwoordig.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Heb je krachtstroom? Dat maakt zoeken naar een goede 2e hands ook wat makkelijker. Ik heb hier een startrite staan die op krachtstroom gaat. Krachtige machine met geleiders voor een eventule slede. Persoonlijk vind ik sommige oudere machines van betere kwaliteit dan de meeste nieuwe machines van tegenwoordig.

Yep ik heb krachtstroom in mijn werkplaats(je) 3x400V +N 25A .. echter dat zijn nogal lompe machienes .. heb er nie echt een dedicated plekje voor :(
en ben nu ook zo geen grote houtbewerker ..dat ik die elke dag nodig heb : )
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Lomp kan je ook op een andere manier bekijken. Mijn zaagtafel heeft een verbreding aan de rechterkant zitten zodat er brede delen gezaagd kunne worden. Ik heb nu in dat gedeelte mijn freestafel in gemaakt. Ik gebruik hiervoor dezelfde geleider met een los opzetstuk voor stofafzuiging. En met het zaagblad naar beneden en de geleider aan de kant heb je een leuke knutseltafel..
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
yep heb je wel een punt .. ik heb nog een goedkopere zaagtafel gehad .. en die lag altijd vol troep ..als ik ze nodig had lol ..
Lomp is vooral ook lastig in transport ..die dingen wegen vaak nogal veel .. drop je niet effe snel in de auto ( als je er eentje vind en wil kopen )
Achja we kijken nog wat de kat uit de boom ...
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Voor het transport huur je gewoon een meubelbak met laadlift. Regel bij een lokale supermarkt een krattenkar. De kosten voor transport zijn eenmalig. Als je zo een degelijke zaagtafel kan verkrijgen, heb je daar de rest van je leven plezier van. Die gietijzeren machines kan weinig aan kapot. Smeer de tandheugels af en toe, en vervang af en toe een lager. Als je hem later weer wil verkopen, krijg je je aanschafprijs er weer voor terug.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Nou, flink wat veilingen afgezocht, prijzen berekend en de standaard sites doorzocht maar uiteindelijk toch uitgekomen bij het aanschaffen van een nieuwe. WEliswaar een hobbymachine, de Bosch PTS 10, maar wel met goede reviews. Het in elkaar zetten was best eenvoudig en alles oogt en voelt robuust. Na enkele zaagsnedes te hebben gemaakt heb ik nog steeds dit oordeel. Best is wel de schroeven van het onderstel pas echt vast te draaien nadat de machine erop staat.
Gekocht met onderstel bij de Hornbach voor 369. Toolnation ervoor nog even gebeld, maar zij vonden dat ze de beste prijs hadden (423) en wilden niets aan de prijs doen, of, op mijn initiatief, er een extra blad erbij, helaas.
20160314_205518.jpg20160314_205529.jpg20160314_205540.jpg20160314_235230.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Veel plezier ermee! En denk aan je veiligheid (stofbril, vingers niet te dicht bij het blad, vlak opgesteld, etc).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.