zware boomstam vervoeren advies

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Dag forum leden,

Ik heb een boomstam gekocht om planken van te zagen. Dit zal op een andere locatie moeten gebeuren omdat de eigenaar niet wil dat er daar gezaagd wordt.
Nu is de boomstam nog al zwaar! de stam is gemiddeld 120cm breed en 2 meter lang. Ik weet niet hoe zwaar dat is, maar ik neem aan meer dan 750kg.

Ik heb denk ik 2 opties. De boomstam laten bezorgen, of de boomstam op een zware aanhangen (met lier) trekken met behulp van een een rijplaat of iets dergelijks waar de stam overheen zou glijden.
als er iemand op het forum een bedrijf weet in de buurt van Groningen stad die de stam naar Amsterdam zou kunnen bezorgen, zou dat heel mooi zijn.

Als ik voor optie 2 is mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben..

Lossen is overigens geen probleem, dat zal hier gebeuren dmv een zware heftruck.


Alvast bedankt allemaal!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Het gewicht van dat stukje stam hangt uiteraard af van het soort hout, maar ook hoe vochtig het is.
Wat bedoel je met 120cm breed? De diameter? dat is dan een flink stukje hout.
Iets meer dan 2 kuub hout. Zal geen vuren zijn.
Als het nat haagbeuk is dan zit je zomaar aan 2ton, maar als het droge populier is, kan het de helft zijn.
Even ter indicatie als je toch opties moet verzinnen om zelf te vervoeren. Dus roep even de houtsoort dan kunnen we dat wel een beetje berekenen)

Maar misschien heb je mazzel dat iemand dat traject rijdt met een lege vrachtwagen, hoewel een VW LT ofzo komt ook een eind qua laadvermogen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
@ Lemen,

Dat is idd handig, het is een stuk essen dat al een jaar ligt. bij die diameter zal dat echter niet veel uitmaken voor de hoeveelheid vocht die erin zit.
Het gaat om een stuk met gemiddelde diameter van 120 cm en een lengte van 2 meter.
Als iemand op het forum dit voor mij kan doen is dat natuurlijk helemaal mooi. Als iemand interesse heeft om deze stam van Groningen stad naar Landsmeer (net boven Amsterdam) te rijden heb ik daar 150,- voor over.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@ Lemen,

Dat is idd handig, het is een stuk essen dat al een jaar ligt. bij die diameter zal dat echter niet veel uitmaken voor de hoeveelheid vocht die erin zit.
Het gaat om een stuk met gemiddelde diameter van 120 cm en een lengte van 2 meter.
Als iemand op het forum dit voor mij kan doen is dat natuurlijk helemaal mooi. Als iemand interesse heeft om deze stam van Groningen stad naar Landsmeer (net boven Amsterdam) te rijden heb ik daar 150,- voor over.

Denk dat je makkelijk 200 a 300kg verschil kan hebben afhankelijk van het vocht. Maar door het grote oppervlak van de kopse kanten zal er verhoudingsgewijs veel verdampt zijn.
Essen is droog 700kg per kuub. Dus met vocht minimaal gokken op 1600-1700kg.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
En hoe snel wil de eigenaar hem van zijn land hebben?
Hoe bedoel je de eigenaar niet wil dat er ter plek gezaagd werd? Dat jij dat niet met je kettingzaag en gelijker het doet, of dat een mobil zaag maak er niet langs komt om het te zagen?
Dat last is de enig redelijk optie anders moet je het in stukken zagen voor heel klein dingen of een andere interssant mogelijkheid is de stam kloven en daarna zelf laden en met de aanhanger twee keer heen en weer rijden.
Transport voor dat ding regelen is of dromen of duur betalen.

 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
De eigenaar wil de herrie en de rommel niet....en dat kan ik me best voorstellen.
Ik ben ioverigens wel benieuwd ov er mobiele zagen bestaan die een stam van 120 kunnen zagen?
Voor nu is het plan om de stam in zijn geheel op een aanhanger te takelen en vervolgens te transporteren naar Landsmeer. Nu nog iemand vinden met een E rijbewijs.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
een (Peterson) swingblade zaagmachine, zou dat toch aan moeten kunnen, haal je direct gekantrechte planken uit de stam. Deze zijn naar verhouding ook erg mobiel, ze zijn op te zetten om de stam heen.

Is het geen optie om de stam op een groot zeil te rollen, en dit dan met die 090 Stihl in een alaskan mill, of helemaal naar wens te zagen, of in enkele dikke plakken die nog net fatsoenlijk te vervoeren zijn en dan elkders verder verwerken? Als je het zaagsel op het zeil kan houden, zou het voor die eigenaar toch niet heel erg moeten zijn?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wat ik zou proberen is een loonwerker in de buurt zoeken, die de stam laten oppikken met een graafmachine + tractor, en dan op het terrein van die loonwerker zagen. Een groot stuk hout van 2 ton transporteren is lastig, want het ligt boven het laadvermogen van busjes, en alleen dat zware stuk op een aanhanger rijdt natuurlijk voor geen meter. Dus dan zit je al aan een vrachtwagen vast, met de bijbehorende prijs.

Zelf gaan rollen met een stam van 2 ton zou ik ook niet 1-2-3 alleen doen, ik denk dat het te zwaar is en als hij terugrolt sta je er wel heel dicht op.

Als het eenmaal planken zijn moet je het kunnen verdelen over bus en aanhanger, en dan lukt het wel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niet mee eens, wij rijden geregeld met onze caravan, geladen ook 2 ton en dat is dan nog eens een grote doos die veel wind vangt, er zijn genoeg busjes die wel rond de 2100 a 2200 kilo mogen trekken
zware mpv/pick-ups soms nog wel meer (amerikanen enzo)
Kun je zelf geen takelbrug maken van een paar zware balken, daarmee kun je de stam een stuk optakelen en dan ondersteunen, dit herhaal je totdat deze hoog genoeg is, dan zou je hem met een (andere) takel op de aanhanger kunnen takelen (trekken)
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Als je in de buurt van Diepenveen woont dan heb ik een adres voor je (stond ook op Open hout). Hij kan de boom ophalen met een trekker en dat kost je een euro de km, maar dan heb je hem wel in zijn geheel gezaagd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.