Toerentalregelaar

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het feit dat er aan die regelaar niets ingesteld hoeft te worden m.b.t. het toerental en/of het vermogen van de motor, zou mij huiverig maken. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen en hem terugsturen als het niets is? Laat het ons vooral weten....
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Uitgang 10-230V? werkend met faseaansnijding. Dit wil dus zeggen dat de spanning wordt geregeld.
Als je een lage spanning gebruikt met hetzelfde afgenomen vermogen lopen de ampères op.
Met andere woorden je gaat je windingen in je machine verbranden.

Hetzelfde gebeurt ook als je van je handboormachine op een laag toerental veel kracht vraagt. Op een gegeven moment begint hij te stinken...

Ik ben het met Jurriaan eens. Wees er voorzichtig mee.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik zou het niet doen en op zoek gaan naar een frequentieregelaar. (als je motor een 3 fasenmotor is).
Deze regelaar van Conrad werkt als een dimmer voor een gloeilamp. Met faseaansnijding. Dat betekent dat het vermogen afneemt als je 'm omlaag draait terwijl je dan eigenlijk meer vermogen nodig hebt...
 

alblwd

Nieuw lid
29 aug 2015
16
0
Heb de regelaar geprobeerd, en weer teruggestuurd. Kon het toerental niet regelen.
Dus ben nu op zoek naar een andere draaibank, want mijn huidige is mij soms wel wat te zwaar.
Volgens het plaatje van de motor is deze 1100 watt en 1,5 pk.

Heb een sheppach gezien type dm460 iemand hiermee bekend?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Heb de regelaar geprobeerd, en weer teruggestuurd. Kon het toerental niet regelen.
Dus ben nu op zoek naar een andere draaibank, want mijn huidige is mij soms wel wat te zwaar.
Volgens het plaatje van de motor is deze 1100 watt en 1,5 pk.

Heb een sheppach gezien type dm460 iemand hiermee bekend?



Dat is voor het eerste dat er iemand klaagt over een te lichte draaibank! :)
Deze draaibank is onder vele merken op de markt te verkrijgen en presteert naar wat hij kost. Je valt er geen buil aan maar...
Je zocht een regelbaar toerental, dat heeft deze niet en deze bank heeft nog niet de helft van het vermogen van je oude bank!
 

alblwd

Nieuw lid
29 aug 2015
16
0
Dat is voor het eerste dat er iemand klaagt over een te lichte draaibank! :)
Deze draaibank is onder vele merken op de markt te verkrijgen en presteert naar wat hij kost. Je valt er geen buil aan maar...
Je zocht een regelbaar toerental, dat heeft deze niet en deze bank heeft nog niet de helft van het vermogen van je oude bank!

Klopt dat ik graag het toerental had willen regelen, maar dan moet ik ook de motor vervangen van de oude bank.
Heb een prijs opgevraagd en dan ben ik 350 euro kwijt.
Ik kan de dm460 krijgen op een site in Duitsland voor 269 euro en wou dan mijn oude bank er bij houden.
Had graag een andere bank gekocht maar dat kan ik mij door omstandigheden niet veroorloven.
Dus ik hoop dat dit een redelijke bank is voor erbij, mede omdat hij 5 snelheden heeft.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hij kost bij Buitelaar (HBM 450) 250 euro. Voor 299 euro heb je de vario-versie met een regelbaar toerental (en DC motor).

Alles heeft zijn voor- en nadelen. De Scheppach heeft een M33 als draad op de spindel en de HBM heeft een Engelse draad 1"x8 .
Waarom HBM nog steeds niet overschakelt naar M33 op de draaibanken, is mij een raadsel. Je vindt steeds meer kleine Chinese draaibanken met een M33 . Dan moet je niet met adapters knoeien.

groeten,
Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat kan zeker een overweging zijn, maar kwalitatief zijn ze identiek. En voor die ouwe engelse maten zijn nog steeds veel accessoires verkrijgbaar, zelfs zonder adapter. Al moet je die dan wel meestal online bestellen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
In de USA en hier in Canada worden veel van die Chinese banken verkocht en je kunt hier heel slecht aan metrisch accessories komen, Oneway is een van de weinige die de 33mm levert, het is de betere kwaliteit met de prijs die er aan vast zit.

Er word dus dikwijls voor goedkoper gezocht en dan hoor je dat er bijna geen leveranciers zijn hier, 1” X 8 TPI (Thread Per Inch) is een hele gangbare maat hier voor alle kleine tot middelgrote banken, en dan 1.25” X 8” voor de grotere.

Verder zijn er ook nog allerlei andere maten op de oude en kleine of hele grote banken, als je kijkt wat Oneway op hun lijst hebben staan voor hun adapters dan krijg je zo’n beetje een idee wat er allemaal gebruikt word, 33mm is niet het enige of het beste wat een bank kan hebben voor as maat, net zoals MT2 niet de enige of de beste conisch is voor een bank.

Een hele lijst in imperial en metrisch.

http://oneway.ca/products-category/adaptors
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.