PDA

Bekijk Volledige Versie : Eden Combi Watersteen

Scirocco1
22-10-15, 13:03
Zijn deze stenen ook geschikt om beitels/ schaafbeitels me te slijpen/ onderhouden?

3717837179

Klaasjandiederik
22-10-15, 13:10
Hoe groot zijn deze en waar zijn ze te koop?

Scirocco1
22-10-15, 13:41
De stenen zijn 180x60x28 en te koop bij Knives and Tools http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-combi-watersteen-korrel-2000-5000.htm#tabbutton1

O Peatey
22-10-15, 13:44
Bij Knives and Tools in Apeldoorn: http://nl.knivesandtools.com/nl/pt/-eden-quality-combi-watersteen-korrel-240-800.htm
Prima geschikt om (schaaf)beitels te wetten, maar ook keukenmessen, etc. NIET geschikt om te slijpenDaar heb je andere materialen voor nodig.
Ik ben er heel erg tevreden over. Uitstekende prijs/kwaliteitverhouding.

henkverhaar
22-10-15, 13:51
Ja hoor. Ik had ze voor mijn keukenmessen - maar daar heb ik inmiddels een Belgisch blauwe wetsteen ('coticule') voor. Pieter, wat bedoel je met 'niet geschikt om te slijpen'? Dan definieer je slijpen als de snede een andere vom geven? Iets wat je op een draaiende steen doet? Mijn opinel effilé 12 cm zak(fileer)mes is toch echt de afgelopen 12 jaar op de verschillende wetstenen een halve centimeter smaller geworden - ik heb al een reserve klaar liggen ;-)

Hubert
22-10-15, 15:21
Mijn zoon heeft deze stenen gekocht en aan mij gedoneerd. Dat was een uitstekend idee. Heb geen ervaring met andere, behalve dan de bouwmarkt stenen. In vergelijking daarmee zijn deze in elk geval veel beter en ook breder en langer.
Moet zeggen: ik vind slijpen lastig, zeker bij brede beitels. Vooral vind ik het moeilijk om ze recht en haaks te houden en het helpt niet dat de stenen op den duur toch wat hol worden. Daar moet ik nog wat op bedenken.
Groet,

Hubert

O Peatey
22-10-15, 15:24
Pieter, wat bedoel je met 'niet geschikt om te slijpen'? Dan definieer je slijpen als de snede een andere vom geven? Iets wat je op een draaiende steen doet? Mijn opinel effilé 12 cm zak(fileer)mes is toch echt de afgelopen 12 jaar op de verschillende wetstenen een halve centimeter smaller geworden - ik heb al een reserve klaar liggen ;-)
Met slijpen bedoel ik veel en snel afnemen of nieuw vorm aan de snede geven. Dat doe ik op de bandschuurder (Sorby ProEdge) of werkbankslijper. Daarna finetunen met de waterstenen.

henkverhaar
22-10-15, 15:50
Ja. Duidelijk.

@Hubert: een holle (water)steen vlak je weer met een (carborundum - siliciumcarbide) vlaksteen. Die heeft Knives and Tools (KATO) ook. Er zijn ook mensen die hun (water)stenen op een stoeptegel vlakken. En carborundumstenen (zoals bijvoorbeeld de slijpstenen die je gebruikt om schaatsen te slijpen) kun je op een glasplaat met carborundumkorrels vlakken.

Scirocco1
22-10-15, 16:30
Slijpen of wetten, uit de reactie kan ik iig opmaken dat deze stenen geschikt zijn om een beitel, mits onbeschadigd, weer scherp te maken.
Ik denk dat ik deze dan maar bestel.

Willems Ontwerp
22-10-15, 17:13
Ik heb de stenen nu al een paar jaar en ben er zeker tevreden over. Echter ligt het er aan wat voor beitels je hebt. De stenen zijn voor japanse beitels wat zacht is mijn ervaring en is het aangeraden om ze vaak te vlakken. Om ze te vlakken heb ik (ook bij Knives&Tools) een Naniwa k220 bijgekocht. Later bestelde ik een Juuma k46 bij omdat het vlakken van 240 met een 220 steen erg traag gaat ;)
Maar voor in het begin kan ik de set zeker aanraden.

RPosdijk
22-10-15, 19:42
Ik heb deze wetstenen ook en ben op zich wel tevreden over,alleen worden e inderdaad vrij snel hol.
Wat is nu een goedkope en goede manier om ze te vlakken?

Willems Ontwerp
23-10-15, 16:37
Vlakke dikke glasplaat of een vlakke dikke steen met daarop schuurpapier van korrel 100 werkt best goed. Of anders een vlaksteen kopen.

Scirocco1
23-10-15, 16:49
Ik heb de stenen net besteld, dus ze zullen morgen wel bezorgd worden. Ben benieuwd.
En dat van dat vlakken op een glasplaat met schuurpapier lijk mij idd een prima oplossing. Heb wel eens ergens gezien dat men met potlood een rasterpatroon op de steen tekent voor het vlakken.

RPosdijk
23-10-15, 19:18
Vlakke dikke glasplaat of een vlakke dikke steen met daarop schuurpapier van korrel 100 werkt best goed. Of anders een vlaksteen kopen.

Oke top,bedankt voor de tip!

KlusserKlaas
18-03-16, 11:42
Hoi Scirocco1,

Wat zijn je ervaringen met de steven van Eden ?

Gr.
Klaas

Scirocco1
18-03-16, 12:12
@Klaas, hoewel ik geen referentie materiaal heb (behalve glasplaat met Waterproof schuurpapier) is de ervaring met de stenen eigenlijk wel goed.
Wel vrij snel een holling in de stenen, maar hiervoor gebruik ik dan wel weer een glasplaatje en schuurpapier.
Gebruik de stenen ook voor keukenmessen en die krijg ik er messcherp :p mee.

Het uit de losse hand slijpen van beitels gaat nog niet altijd naar wens, ik overweeg toch om een slijphulp aan te schaffen. (of gewoon stug doorgaan, onder het mom van oefening baart kunst....?)

Klaas
18-03-16, 12:58
Oefening baart ook kunst. ;) Ik heb ze ook gehad, en het zijn voor de prijs prima stenen. Je moet ze inderdaad vaak vlakken voor beitels, voor messen wat minder. En je kan er vrij slechte beitels weer goed mee krijgen, als je ze voorbehandeld met een vlakplaat en korrel 100 schuurpapier.

Scirocco1
18-03-16, 13:13
Echt hele slechte beitels heb ik ook nog niet geslepen, maar dan lijkt mij een vlakplaat en schuurpapier ook een betere optie.

Klaas
18-03-16, 14:08
Precies, de bramen eruit met het schuurpapier en dan verder op de stenen. Dat is in ieder geval hoe ik het doe.

En dat vlakslijpen, dat is net als met recht zagen. Je leert het door het veel te doen en te oefenen. Wat kan helpen is een slijphulp om de beitel haaks te krijgen, daarna kan je prima uit de hand verder.

KlusserKlaas
18-03-16, 16:37
Goed om te horen! Overweeg om ze te bestellen.

Wel vrij snel een holling in de stenen, maar hiervoor gebruik ik dan wel weer een glasplaatje en schuurpapier.

Je vlakt de stenen op een glasplaatje met schuurpapier? Werkt net zo goed als een egaliseersteen ?

Klaas
18-03-16, 17:36
Als je een modern stuk glas hebt, relatief dik, dan gaat dat prima. Het glas heeft natuurlijk wel de nadelen van glas, potentieel scherp en relatief kwetsbaar. Maar om te vlakken is het echt prima, veel mensen gebruiken een dik stuk glas als vlakplaat. :)

Scirocco1
18-03-16, 18:54
Ik gebruik een stuk gehard glas wat als legplank oid heeft gefunctioneerd met afgeronde randen. Het zal mss niet allemaal op de micrometer nauwkeurig vlak zijn, maar is voor mij vooralsnog voldoende.

Woruta
20-03-16, 07:29
Ik heb deze stenen ook, twee van elk. Zo heb ik van elke korrelgrootte een zijde beschikbaar om mee te werken. De "onderkanten" gebruik ik dan steeds om de andere stenen in de buurt van vlak te houden.

Ben er erg tevreden over, na de 5000 steen en stroppen behoorlijk scherp. En ze zijn spotgoedkoop.
Om open scheermessen op te slijpen is de 5000 niet fijn genoeg, zou daarom nog een fijnere steen er bij willen.

Klaas
20-03-16, 07:47
Wat ook zo is, is dat de korrelgrofheid van in ieder geval de 2000/5000 steen afwijkt van andere merken stenen, zoals Naniwa. Ik heb een 1000/3000 van Naniwa toen gelijk gekocht met de Eden stenen, en deze is een stuk fijner (qua korrel) dan de Eden steen. Mijn slijpvolgorde was ook 280/800/2000/5000/1000/3000, hierna had ik een spiegelende snede. Dit maakt de Eden steen overigens niet slecht, in tegendeel. En wat Woruta zegt, als je na de 5000 nog stropt heb je een prima resultaat. :)

usernaamvergeten
20-03-16, 16:24
@Klaas, ik heb er een van baptist, die wijkt ook goed af hoor. Ik begin bij korrel 6000 en eindig met korrel 1000. Heb in het begin erg aan mijzelf getwijfeld, bij Baptist werd ik telefonisch ook niet echt serieus genomen. Die steen klopt gewoon niet, de opschriften en kleuren zijn precies omgedraaid. Als beginner denk je dan al snel dat het aan jezelf ligt, nu weet ik wel beter.

Klaas
20-03-16, 16:33
@Klaas, ik heb er een van baptist, die wijkt ook goed af hoor. Ik begin bij korrel 6000 en eindig met korrel 1000. Heb in het begin erg aan mijzelf getwijfeld, bij Baptist werd ik telefonisch ook niet echt serieus genomen. Die steen klopt gewoon niet, de opschriften en kleuren zijn precies omgedraaid. Als beginner denk je dan al snel dat het aan jezelf ligt, nu weet ik wel beter.

Dat is nog vervelender, dat het opschrift niet klopt. Bij die Eden stenen klopt het wel qua grofte verloop, maar niet qua korrel. Dus een 5000 steen van Eden is een 1000 van Naniwa. Maar van de Eden stenen is de 2000 wel grover dan de 5000.

Willems Ontwerp
20-03-16, 17:12
Heeft dat niet te maken met het soort steen ? Naniwa gebruikt magnesium en die van Eden zijn aluminiumoxide.

Klaas
20-03-16, 17:32
Zoiets denk ik ook, maar volgens mij moet de korrelaanduiding eenduidig zijn. Dus dat 1000 altijd 1000 is.

Willems Ontwerp
20-03-16, 20:46
Tja, daar heb je een punt maar de Eden stenen zijn denk ik nou eenmaal gemaakt voor messen/keukengereedschap. De hardheid van het staal combineert de te gebruiken steen. Ik heb de Eden stenen ook maar onlangs ben ik overgegaan naar Shapton voor het slijpen en Naniwa voor wetten. Een wereld van verschil kan ik zeggen.

Woruta
20-03-16, 21:17
Een wereld van verschil, in welk opzicht? Want ik heb tijden rondgelopen met de gedachte om duurdere stenen te kopen, maar kom steeds tot de conclusie dat ik hieraan voldoende heb. Maar nu klinkt het alsof ik wat mis :D

Klaas
20-03-16, 21:41
Ik ben van de Eden stenen naar diamant overgestapt, en dat is ook een wereld van verschil. De diamanten gebruik ik tot 1200, daarna afwetten op een Naniwa 1000/3000 en als ik me verveel nog op leer afstroppen. Het grootste voordeel vind ik dat de diamantplaten groter zijn, vlak blijven en als ik een keer de beitel of het mes teveel lift, ik niet ineens een hap in de steen heb. Maar goed, op de Eden stenen sleep het ook prima, alleen wilde ik graag beter. :D

Willems Ontwerp
21-03-16, 17:23
@ Woruta, Het grote verschil zit m in de agressiviteit van de stenen. Slijpen en wetten (japanse beitels) op Eden stenen deed ik van 240, 800, 2000 en 5000, waarbij je met de Shapton gelijk van 220 naar 1000 kunt gaan vervolgens naar de Naniwa 5000. De stenen zijn ook een stuk harder dan die van Eden en hoeven dus minder vaak gevlakt te worden.
Desondanks vind ik de Eden stenen erg goed en zal ze voor mijn messen gewoon blijven gebruiken.