De Poolse timmerman stelt zich even voor ...

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hallo Woodworking members,

Mijn echte naam is Harrie, 58 jaren jong, en wordt door vrienden McTucker genoemd, omdat ik graag in Schotland vertoef en de rolling R zo lekker ten gehore kan brengen, meestal na een neutje :p
Woon het grootste gedeelte van het jaar in Polen, op de landkaart gezien, rechts boven in. Het is één van de meest rustige gebieden, men neemt de tijd voor elkaar, en ijzerwerk zoals nagels, schroeven, bouten en moeren gaat hier nog op de weegschaal, alles voor dezelfde ijzerprijs. Voor een pakje bij de Nederlandse bouwmarkt van € 3,50 heb je hier gelijk een hele kilo. Heb bijkans een onbeperkte voorraad ... :D

Heb vroeger nog op de technische school gezetten en daar de praktische kennis geleerd inzake houtbewerking. Kan me nog herinneren dat de leraar je een mep met zijn duimstok verkocht wanneer je je wijsvinger niet langs de zaag legde. Ben die man daar nog steeds zeer dankbaar voor, kan nog steeds met de handzaag exact langs de lijn zagen, onder het credo "sturen en de zaag het werk laten doen!".

Heb me een aantal dagen geleden aangemeld op dit forum. De reden hiervoor was dat ik op zoek ben naar perfect en zeer goedkoop gereedschap, een combinatie, waarvan je op je klompen kunt aanvoelen, dat het niet bestaat. Maar ik heb wel gemerkt dat dit forum een perfecte match is tussen beginners en professionals, ja ook ik heb er al een hoop van geleerd.
Als ambachtelijk handwerkertje heb ik op advies van de informatie geleerd dat niet het gereedschap de vakman maakt, maar dat het gereedschap wel aan minimale eisen moet voldoen. Als handige prutser heb ik dus maar besloten om geen Hammer, Felder of Festool aan te schaffen. Het zijn topmachines, dat wel, maar ik denk goed uit de voeten te kunnen met een wat lager segment, ik heb de tijd en hoef er mijn brood niet mee te verdienen, heb altijd nog de handzaag achter handen. ;)
Ga morgen mijn Makita 2012 vandiktebank uitpakken, en volgende week wordt de Bernardo SP 150 vlakbank bezorgd. Lijkt me stabiel spul, in ieder geval genoeg voor een fanatieke hobbyist. En naast betaalbaar niet duur en vooral praktisch omdat je niet steeds een combibank moet ombouwen. :mad: En mocht ik meer dan 15cm breed moeten schaven, dan ga ik even naar de houtzagerij om de hoek, maar dat komt voor een dhz'ver ook bijna niet voor, toch?

Nou ja, voor de rest heb ik als hobby's fotografie, 4x4 rijden en de altijd aanwezige klerentroep in mijn werkplaatje opruimen.
Maar goed, er is hier altijd een hoop werk te doen, aan het meer dan 100 jarige huis.
Eén handgemaakt kozijn en de bijbehorende ramen is af, de overige vijf gaan we machinaal doen ... hoop ik ... morgen nog de doos uitpakken ... !

Mocht ik iemand een helpende kunnen toesteken, hoor het graag.

Groetjes vanuit deze nacht.
Geweldig forum, kan hier een hoop leren.

Harrie
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Harrie!! Fijn om je sfeerschets van dit forum te lezen. Ik heb een soortgelijke indruk, maar het is altijd goed om dit ook eens van een nieuwe deelnemer te horen:) Mooi om wat uit Polen te horen. Laat zo af en toe maar eens weten hoe het daar gaat, zeker wat houtbewerking betreft. Kan misschien een aantal meningen die over Polen heersen wat nuanceren. Overigens, wat heeft je naar Polen gebracht?

Veel genoegen hier!
Fons
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Harrie, ik lees dat je fotografie als hobby hebt, dan hoop ik dat je regelmatig wat foto's laat zien van je werkzaamheden.

Groet pel.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Kan misschien een aantal meningen die over Polen heersen wat nuanceren. Overigens, wat heeft je naar Polen gebracht?

Veel genoegen hier!
Fons

Hallo Fons,

Het overgrote deel van de mensheid die op deze aardkloot rondlopen, zijn aardige en gastvrije mensen, ongeacht uit welk land of werelddeel ze komen.
Het is altijd het uitschot wat het verpest voor de rest. Je hebt inderdaad ook Poolse asocialen/criminelen, gelijk zoals Nederlanders, en die Polen halen in Nederland wel het nieuws. De doorsnee Pool in zijn thuisland is zeer gastvrij en behulpzaam. Voorbeeldje, werd vandaag gebeld door het bedrijf waar ik de Bernardo vlakbank had besteld. De Poolse dame vertelde me een heel verhaal wat ik maar niet begreep. Verzocht om terug gebeld te worden door iemand die Engels sprak. Uurtje later werd ik keurig terug gebeld. Zat toen ik de auto, verzocht die dame om me te mailen. Kreeg een keurige Engelse mail binnen. Bijna 99,9% wil een buitenlander die beroerd Pools spreekt graag begrijpen, daar doen ze moeite voor. Het is hier prettig wonen, mede omdat hier de bevolkingsdichtheid niet groot is, het is hier ERG rustig op het platteland.

Mijn broer heeft een fabriek voor kluizen en brandkasten hier in Polen, hij woont er al bijna twintig jaar.
Heb 'm ooit eens gevraagd om uit te zien naar een oud boerderijtje en dat hebben we negen jaar geleden hier gevonden.
Een net doch zeer oud pandje dat we helemaal zelf opgeknapt hebben, enkel de meter dikke buitenmuren (keien en leem) en de fundatie zijn nog origineel.
We hebben alles zelf nieuw opgebouwd volgens oude Poolse tradities, het is nu een comfortabel, 125 jaar oud boerderijtje ;-)
Er staat nog een grote goede schuur bij, deels omgebouwd als gastenverblijf voor onze kinderen (dochter 27, zoon 22) en deels als werkplaats (8x5) waar ik alles zelf maak om de panden te onderhouden.
Maak b.v. alle kozijnen hier met de hand zelf. Het hout laat ik zagen bij de plaatselijke houtzagerij. Ik laat het meestal twee jaren drogen, zaag het op maat met de elektrische handzaag, inclusief de sponningen, schuur het met de bandschuurmachine en hang er een tweedehandse (Nederlands krijgertje ...) deur in. Je moet zo maar denken: over dertig jaar heeft de houtworm hier toch alles opgevreten en dan doen mij m'n kiezen niet meer zeer ;-)

De meest voorkomende zaag die hier gebruikt wordt in constructies (daken, bekisting, etc) is de kettingzaag. En je wil niet weten hoe nauwkeurig hier de Poolse "Bob the Builder" hier zijn materiaal mee afzaagt. Kan een amateur met een Festool nog een puntje aan zuigen. Maar goed die Polen hebben allemaal wel een Hisqvarna of een Stihl.

Brengt me het volgende, goede kettingzagen heb ik, maar nog geen goede zaagtafel.
Ga nog maar eens neuzen in dit forum, Festool lijkt me een (dure) goede zaagtafel, met mogelijkheden. Eens bezien of er andere alternatieven zijn voor een zaagtafel waarmee je planken op breedte kan zagen en die ook mogelijkheden heeft of af te korten op lengtes van 50-100cm. Eventueel is een afkorttool op een zaagtafel ook eenvoudig zelf te maken. Heb handige jongens in mijn lokale netwerk zitten ;-)

Zal proberen om soms een paar plaatjes van mijn werk te schieten, hetgeen er meestal bij in schiet.


Groetjes vanaf het platteland in de buurt van het dorpje Gutowo.

Harrie.
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hi Harrie,

Welkom op het forum! Om een idee te geven voor je zaagtafel. Mij recentelijk een Bosch Blauw gts10xc aangeschaft, echt heel mooi zuiver zaagbeeld. mooie zaaghoogte en denk voor hetgeen jij beschrijft meer dan voldoende. komt bij dat tie zeker 1000€ ( nieuw) goedkoper te verkrijgen is dan een festool cs70 welke bijv. niet aan de zaaghoogte kan tippen terwijl ik het aagbeeld er zeker niet voor onder vindt doen.
Tweedehands zijn ze lastiger te krijgen. heb er in ieder geval nog geen gezien. Loopt ergens nog een draadje met recensies van O'peatey als ik het mij goed herinner. wellicht eens op zoeken?

gr.

Knutsel
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hi Harrie,

Welkom op het forum! Om een idee te geven voor je zaagtafel. Mij recentelijk een Bosch Blauw gts10xc aangeschaft

gr.

Knutsel

Hallo Knutsel,

Groot voordeel van deze zaag is dat deze meegenomen kan worden naar de klus. Is met een
festool cs70 minder makkelijk. (heb om diezelfde reden eergisteren ook de Makita 2012 aangeschaft).
2100W is power genoeg, ook om meters te schulpen.
Plaatjes op de diverse websites tonen een stabiele dwarsgeleider. Wat is trouwens de diepste maat (niet de lengte, maar de breedte van het materiaal) om met die geleider af te korten, een centimeter 20?
Ben deze zaag wel eens vaker op internet tegengekomen, maar dacht altijd dat het zo'n babyding was. Nu je me er op wijst en ik me verdiep in de details blijkt het een zware mobiele zaagtafel te zijn.
Het is wel toevallig dat ik reeds beschik over een lichtere en een zeer zware handcirkelzaag van Bosch, waarmee ik naar tevreden al vele kilometers grof schulpwerk gedaan heb ;-)

Hier in Polen heb je meerdere budget zaagtafels, ong. 2500W 230V, waarmee wel 100mm diep gezaagd kan worden, rond de prijs van € 250,00 maar allemaal bagger.

Ik ga je advies een nauwkeurig bestuderen.
Dit draadje is trouwens wel grappig:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?14103-Middensegment-zaagtafel-%801000!-Bosch-Blauw-GTS10-Makita-2704-Mafell-Erika60/page2
Man huurt een zaag bij Boels maar weet blijkbaar niet welk zaagblad benodigd is voor z'n werk, leuk, en dan ligt het aan de zaag...
Ook daar leer ik weer van, het opent je ogen weer helder als je weer eens ingeslapen bent. ;-) (mooi dat forumleden je wakker en scherp houden.)

Zelfs op de site
festoolownersgroup wordt lovend gesproken over deze Bosch...
Zaag is hier algemeen te koop voor rond € 950,00

Deze zaag is ruim 3x goedkoper: https://translate.google.nl/transla...a-stolowa-ets1525schg,id32135.html&edit-text=
Heb de site even door Google Translate gehaald. Welke indruk krijg jij van de afbeelding?

Het liefst ga ik voor deze: http://www.megamaszyny.com.pl/pilarka-przesuwna-cat-1132-id-39212.aspx
Maar ik weet niet of mijn vriendin dit verwerken kan ;-)

Gebruik nu iets op wat lijkt als dit:http://podkowa.sklep.pl/allegro/pila-do-drewna-przecinarka-do-glazury1750w/12.jpg
Staat dus meestal uit ... weggevertje ... ooit gehad als krijgertje ...

mvrgr Harrie




 
Laatst bewerkt:

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hoi Harrie,

Welkom op het forum! Zo'n 2012NB doet het bij mij al jaren naar tevredenheid.

Hallo Harold,

Op mijn doos staat 2012NBX, hoop niet dat de "B" gelezen kan worden als een "i", Dan zou er namelijk staan 2012 NiX ;-)
Wellicht de X. omdat er ook het onderstel meegeleverd wordt? Viel bijna om van verbazing toen er eergisteren twee dozen klaar stonden.
Onderstel is reeds uitgepakt, De vandiktebank nog niet, moest eerst nog de nodige betonverf aanbrengen op de stoffige vloer van de werkplaats...
Morgenvroeg is de verf beloopbaar ;-) Schaven !!

Heb al jaren twee professionele decoupeerzagen van Makita, hoop dat ik net zo tevreden zal zijn over deze schaaf.

mvrgr Harrie
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hi Harry,

Zoals ik al aangaf ben ik zelf zeer tevreden over de zaagtafel. nog niet tot de max geprobeerd, maar voldoet in mijn ogen ruimschoots en is een beer van een machine...wat je aangeeft best een "zware mobiele zaagtafel" ( voordeel vind ik ook de ingebouwde verlenging/ verbreding en vrij handige mobiele onderstel.
de dwarsgeleider kan je aan beide kanten plaatsen. links heb je kleine 20-30 cm ff uit mijn hoofd. rechts heb je zeker 60 cm dat je nog een stuk kan verlengen met de ingebouwde tafelblad verbreding en naar achter met de verlenging. je kan zo best flinke lappen zagen.
heb zelf ook naar de festool gekeken. maar vond hem voor de mate van gebruik zijn prijs niet waard tov de bosch. enerzijds wat je zelf ook aangeeft de mobiliteit anderzijds door het echt zeer goede zaagbeeld ( direct uit de doos) voor de 1000-1500 verschil heb ik een leuke vlak- vandikte bank gekocht en nog wat leuks. dit vind ik een persoonlijke keus. heb veel van festool, maar dit kon ik voor mij zelf niet verantwoorden. de stoafzuiging is ook prima.
De ryobi zou ik zelf niet gauw doen. gevoelsmatig lees ik daar best wisselende reacties over ( het merk). ben zelf ook snel van "goedkoop is duurkoop" en op spes is deze machine niet te vergelijken met de andere genoemde. andere kant is wel dat je voor relatief weinig geld een zaagmachine hebt die je wellicht nog wat kan configureren.

et is volgens mij ook dat draadje dat je aanhaalt waar ik op doelde mbt de aanvullende info heeft mij geholpen in mijn keus.

gr.

Knutsel.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hi Harrie,

Verrijdbaar onderstel is apart. Niet direct noodzakelijk wel makkelijk. Kost dacht ik iets van 250...

gr.

knutsel
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hoi Harrie!

Ook namens mij een welkom vanuit.....Noorwegen. Ook lekker rustig hier.
Ben nu al jaloers op je dat je daar 4x4 kan rijden. Volgens mij mag er ook nog e.e.a. bij jullie. Hier mag niks wat dat betreft. Zels een weg die niet geruimd wordt 'swinters wordt gezien als ongerepte natuur, en mag je niet spelen :(

Wat betreft de zaagtafel, die Bosch waar jullie het over hebben, kan geen miskoop zijn, ikzelf heb de groene uitvoering, en ook ik heb geen klagen.
Ben het absoluut met je eens dat voor velen een hammer o.i.d. overkill is.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik begrijp je volledig heb vijf jaar in Wroclaw en Gidle gewoond. Terug in Nederland en mis de ruimte al na een maand.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb mijn Bosch GTS 10 XC nu een aantal maanden en het regelmatige gebruik bevestigt de eerste indruk die ik toen al direct gaf (ander draadje): prima zaagtafel - ik ben er heel blij mee!

Heb er van alles mee gezaagd, veel multiplex, veel vuren, veel merantie en ook MDF. Ik heb er standaard een 60 tands blad in, wat eigenlijk een beetje te klein is (250 mm ipv 254) maar wat een fijn blad is om mee te werken en wat ik toevallig al had van mijn vorige zaagtafeltje.

Ik heb gisteren nog een paar dikke, zware merantie delen (ruim 60 mm dik) moeiteloos tot kleine precisie-latjes verzaagd. Kortom ik vind hem precies, stabiel, sterk, degelijk en praktisch breed inzetbaar. Door het uittrekblad krijgt hij een mooie breed werkblad, de beweegbare slede is daarbij ook erg handig. Ik gebruik die soms waar hij voor bedoeld is, namelijk om met de meegeleverde geleider snel iets af te korten of onder een hoek te zagen, maar vooral als extra ondersteuning voor mijn zelfgemaakte oversized afkortslede. Daarmee ben ik in staat om materiaal met een breedte van bijna 70 cm spatzuiver af te korten. Dat heb ik al meerdere maken gebruikt om kastplanken op maat te maken voor een 60 cm diepe kast.

Ik kreeg er het vaste (rode) onderstel bij cadeau. Dat onderstel kan inklappen en is mooi stabiel, maar de zaagtafel zelf is mij te zwaar en groot om veel mee rond te zeulen, dus ik heb er later het onderstel bij gekocht wat met zaag en al inklapt en waar een paar wielen onder zitten. Dat is voor mij ideaal, want als het even kan zaag ik het liefste buiten onder het balkon waar ik meer ruimte heb dan binnen om met lengtes hout te manipuleren en waar zaagstof ook minder hindert. Buiten gebruik staat het hele geval ingeklapt binnen tegen de garagemuur waar hij dan een diepte van zo'n 50 cm inneemt, en 30 seconden later staat hij, zonder enige moeite, uitgeklapt waar ik hem wil hebben.

'Echte' stationaire zaagmachines zijn vast en zeker nog beter, maar daar moet je maar plaats en emplooi voor hebben....., voor mijn gebruik is deze perfect!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik ben het helemaal eens met Mga1600; een pracht machine. Tot nu toe ben ik tevreden met het originele zaagblad, maar wil m.n. voor dun plaatwerk nog een met meer tanden.
Ook het inklapbare en verplaatsbare onderstel is werelds.
Maar kijk eerst eens goed om je heen want de prijzen lopen zeer uiteen.
 

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hoi Harrie!

Ben nu al jaloers op je dat je daar 4x4 kan rijden. Volgens mij mag er ook nog e.e.a. bij jullie.

Hoi lemen,

Heb ooit de buurjongen Bartek meegenomen en aan hem gevraagd "Mogen we hier rijden, ik zie geen weg!", Gaf hij als antwoord "Kijk om je heen, het is één grote weg ...". Dit gebied bestaat voornamelijk uit bossen, landbouwakkers, wilde velden en moerassen. Overal lopen trekkerpaden ook in de bossen, en op een enkele uitzondering na, staat nergens een bordje "verboden toegang". Zolang er geen producten op de landbouwakkers staan kun je daar ook gewoon over rijden. Sloten en prikkeldraad kennen ze hier niet. Bij beekjes neem je gewoon een waadplaats. Heerlijk! Rijd 's-avond vaak de omgeving rond om wild te spotten.
We wonen aan een zandweg, ongeveer 2 km vanaf de eerste asfaltweg. In de winter kunnen we niet zonder de Samurai en de Jimny.
Waar ergens in Noorwegen zit je?

Groetjes, Harrie
 
Laatst bewerkt:

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Ik ben het helemaal eens met Mga1600; een pracht machine.
Maar kijk eerst eens goed om je heen want de prijzen lopen zeer uiteen.

Hoi Pieter,

Ik ga die zaagtafel aanschaffen, da's zeker, maar weet nog niet precies wanneer.
We zijn nog twee weekjes in PL en gaan dan voor een maandje naar NL, het zou jammer zijn wanneer de postbode voor een dichte deur komt te staan ;-)
Ga morgen wel naar de stad, dus daar kan ik ook even vragen, wanneer de tafel ergens op voorraad is, heeft de winkel 'm binnen een paar dagen.
Hier in Polen komt de prijs ongeveer op € 820,00 wat meer dan 100 pegeltjes goedkoper is dan in Nederland.

Is bij jullie bekend welk zaagblad standaard meegeleverd wordt?
En wat zou een goede keuze zijn voor het fijnere (afkort) werk?

mvrgr Harrie
 
Laatst bewerkt:

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Hoi allemaal, en yep, ik leef nog ;-)

Vorig jaar oktober '2015 een Bernardo SP 150 schaaf besteld.
Dat was een regelrechte ramp, motor wilde niet op toeren komen en een aantal onderdelen ontbrak.
Via de Poolse importeur moeten wachten tot vorige week, totdat alles compleet was.
Zelfs de nieuwe motor bleek na uitpakken beschadigd te zijn, maar heb het beschadigde ventilatiehuis, van de "oude" motor kunnen halen.
Ben vandaag bezig geweest om een en ander te monteren en af te stellen.
Durfde het vandaag nog niet aan om de stekker in het stopcontact te steken, klusje voor morgen ... ;-)

Groetjes, Harrie

p.s. De Bosch gts10xc en de Makita 2012NBX blijkt zeeeer goed gereedschap te zijn, ben er zeer tevreden over, mijn vriend ook, voor wie ik nieuwe trap gemaakt heb.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.