Goedkoop kastje voor dooi houden...

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
In navolging van het onderwerp van Klaas 0639 over het maken van een verwarmd kastje http://www.woodworking.nl/showthread.php?15566-Verwarmd-kastje-voor-lijm-en-gereedschap heb ik hier een voorbeeld van hoe ik mijn kistje gemaakt heb.
Het is geenzins zo'n mooi zelfgemaakt kastje als die van Klaas, het is ook niet mijn bedoeling om zijn topic te kapen. Wil alleen nu laten zien hoe ik de verwarming heb gemaakt, dit kan misschien wel makkelijk zijn voor anderen die iets vergelijkbaars willen maken..
Het kastje kostte me al met al een kleine 25/30 euro. En je kunt t zo mooi (of lelijk) maken als je zelf wilt..

Het kastje is bij mij bedoeld als rijskast voor het laten rijzen van brooddeeg.
Bij de kringloop voor een 10tje een oud nachtkastje gekocht, voor 2 euro een oud elektrisch thee pot warm houd plaatje en een oude lamp voor 1 euro. Van die lamp heb ik alleen de fitting gebruikt.
Uit china heb ik een regelkastje laten komen http://www.ebay.com/itm/Universal-STC-1000-Digital-Temperature-Controller-Thermostat-w-Sensor-AC-110V-/281368781200
Meer info vind je hier wel http://www.bier-brouwer.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=37&Itemid=134

Het nachtkastje heb ik van binnen bekleed met radiatorfolie. Heb nu een minimum temperatuur ingesteld (27 graden). Als het kouder word dan die 27 graden gaat er een relais om, en krijgt de thee verwarmer en lamp stroom. Het werkt perfect.
Als ik dit systeem zou gaan gebruiken om lijm/verf dooi te houden zou ik denk ik alleen het warmhoudplaatje gebruiken, het duurt even voor hij warmte afgeeft, maar eenmaal warm dan blijft hij ook lang nagloeien..
Je zou ook bv een elektrisch kookplaatje kunnen gebruiken. Desnoods leg je daar dan een stuk speksteen op, dat blijft ook heel lang warm.

Dit systeem zou ook ideaal zijn om een oude koelkast, diepvries of eigengemaakte kast mee te verwarmen/dooi te houden.
Kost geen drol, en in de zomer kun je dan hetzelfde kastje gebruiken om brood te laten rijzen....

(je kunt het ook gebruiken om een ventilator te laten draaien als het te warm word in de kast)

IMG_0506.jpg
ik hoop dat jullie er iets aan hebben...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Slim low-budget opgelost.
Ik heb alleen 2 kanttekeningen, de link naar het regelkastje dat je plaatst is een 110V versie, ik hoop dat jij wel een 230V exemplaar hebt.:)

En het theewarmhoutplaatje, kan ( mag) dat wel warm worden zonder dat er iets op staat. Ik heb daar geen ervaring mee, maar zou me voor kunnen stellen dat het nu te heet wordt.
Ook als ie niet roodgloeiend wordt zou het kunnen dat ie een kort leven beschoren is doordat het heter wordt dan bedoeld. het is immers bedoeld om een pot thee op te zetten.
Als je nog een restje thee op zo'n ding hebt staan wordt het ook te heet.
Je zou er dus een (spek) steen ofzo op kunnen leggen, dat stabiliseert meteen de temperatur door zijn massa.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Haha, ja, die link had ik gauw even van eBay gehaald. Had niet zo gauw gelet op welke Volt versie het was.

Het theewarmhoudplaatje gebruik ik nu altijd in combinatie met een kom water, die ik er op zet. Dan houd ik gelijk het vochtgehalte op peil in de rijskast.
Mocht je zonder iets erop gaan gebruiken zou ik niet weten wat er gaat gebeuren. Kan idd best dat ie het een keer opgeeft.
Maar zoals gezegd, je kunt er ook een steen opleggen. Of ipv een warmhoudplaat een gloeilamp gebruiken. Of een speciaal verwarmingselement.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.