Wormelaar = kandelaar met houtworm

Berm

Actieve deelnemer
Ik was wat aan het oefenen in een stuk esdoorn en wilde eigenlijk stoppen omdat er wel erg veel houtworm kanaaltjes zichtbaar werden. De worm was er gelukkig al uit.
Maar eigenlijk vond ik het ook wel mooi, hoe de natuur zichzelf decoreert .... Ik wilde die gaatjes gaan opvullen met een sterk contrasterend materiaal, bij voorkeur met glinsterend metaal (poeder ?). Naar de nieuwe zaak van Babtist in Arnhem. Daar bleken ze het niet te hebben omdat er totaal geen vraag naar zou zijn. Ik heb toen mahonie-houtvuller meegenomen om daar een proef mee te doen. Nog nooit met houtvuller gewerkt. Het is van Rustin en lijkt op schoensmeer op waterbasis.....

Vraag aan de forumleden: heeft iemand wel eens met kleurig metaalpoeder gewerkt als decoratie bij het houtdraaien en heb wil je aangeven welk materiaal je hebt gebruikt en hoe je dat hebt gedaan ? Alvast bedankt :)

Na de vorm gedraaid te hebben heb ik het werkstuk uit de draaibank gehaald, maar het ronde klosje hout er (voorlopig) onder geschroefd laten zitten, zodat ik het eenvoudig kon terugplaatsen in de bank.
Met behulp van twee stopverf messen heb ik de vuller in alle gaatjes gespateld / geplamuurd. Ik wist niet hoe lang de pasta moest drogen (op de verpakking staat: wacht tot het hard is). Na een half uurtje ben ik voorzichtig het overtollige vulsel weg gaan schuren met korrel 320. De hele kandelaar werd roze. Ik heb toen het werkstuk teruggeplaats in de draaibank en op 200 tpm voorzichtig met zo een kunststof pad (lijkt op een schuursponsje) de roze waas zo goed mogelijk verwijderd; ik wilde niet dat de gaatjes hun vulsels los lieten !

Het resultaat is in bijgevoegde foto's te zien. De wormelaar is 24 cm hoog en heeft een max diameter van 9 cm.
Ik ben er blij mee; ik wil verder experimenteren met het zodanig opvullen van gaatjes en scheurtjes dat de aanwezige structuur wordt geaccentueerd. Tips zijn welkom.


vrgr.
Peter


Wormelaar-1-draaibank.jpg Wormelaar-2-mahonieplamuur.jpg Wormelaar-3-danishoil.jpg Wormelaar-4-muurtje.jpg Wormelaar-5-muurtje.jpg Wormelaar-6-top.jpg Wormelaar-7-voet.jpg Wormelaar-8-schijf.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Peter,
Ik geloof dat Stelt Rien en nog een aantal andere forumleden eens schalen afgewerkt hebben met staal op te lossen in azijn een tijdje geleden.
Zou dit geen optie zijn?
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Die wormpjes war jij over spreekt kunnen soms een heel mooi effect geven Peter.
Dit schaaltje heb ik ooit gedraaid uit een populierburl die na 40 jaar helemaal vol met wormgaatjes zat.
P1300767.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Je hebt in tuincentra vaak gekleurde steen. Dit fijner maken en met ca lijm vastzetten. Je hebt trouwens ook gekleurde ca lijm even bij starbond kijken.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Kijk eens bij bijvoorbeeld modelbouwwinkels, daar waar ze modeltreinen verkopen e.d. Vaak hebben ze daar fijn gekleurd zand of zelfs grit in diverse maten. Om het helemaal spannend te maken kun je er ook fluoriscerende poeder met epoxy in smeren ;)
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb wel metaal poeder gebruikt om smallere splits en openingen te vullen, Ik gebruik altijd CA, met een mengsel van epoxy haalt dat niet veel uit, voor de simpele reden dat je maar een kleine hoeveelheid materiaal in de epoxy kunt mengen, anders werkt het niet meer.

Met CA vul je de opening met 100% metaal poeder en dan laat je het CA er invloeien, maak zeker dat de onderkant/zijkant etc. wel dicht is, meestal gebruik Ik afplak tape.

Als de opening wat groter zijn gebruik Ik ook stukjes hout/splinters om het gedeeltelijk te vullen zodat Ik minder metaal poeder en CA nodig heb.

Het grootste probleem is om het CA er in te laten lopen zonder dat het poeder gaat drijven en om de lucht er uit te laten gaan, hoop dit helpt je wat, enkele foto’s met metaal poeder en splinters er in.

Oh ja niet zo goed als fijn metaal poeder, maar wel goedkoop, op plaatsen waar ze sleutels kopiëren heb Ik wel dat fijnere slijpsel gehaald en dat gebruikt, vult niet zo goed in smallere spleten maar werkt ander wel, druk dat materiaal er goed vast in en dan vul met CA.

Je kunt ook fijn steen en rots poeder gebruiken, maar dikwijls is dat veel te hard om te draaien met je beitels, dan moet je gaan slijpen en dat brengt andere problemen met zich mee.

Er is ook soorten plastic materiaal te krijgen dat kun je dus wel draaien, komt in allerlei kleuren.

brass shavings.jpg Black Ash with brass filling.jpg

Hier heb Ik een paar openingen met koper poeder gevuld, en koper poeder in het hout gewreven, Rode Amerikaanse Eik heeft open poriën groot genoeg om er fijn koper poeder in te vrijven, is echt wel mooi in goed licht.
Copper powder in Red Oak.jpg copper powder.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.