Berk gescoord, wat nu?

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Ik heb een berk die een zestal maand geleden is omgewaaid, in stukken gezaagd en thuisgebracht.
De diameter van het onderste stuk is ongeveer 30cm, dan een paar stukken van 25 en 20 cm diameter.
Wat kan ik er mee als houtdraaier? of als houtsnijder?
Hoe deze het beste (als het de moeite is) behandelen voor bewaring en later gebruik, kopse kanten insmeren met houtlijm? of in de lengte doorzagen? of...?
Ronny
P1000251 (Custom).jpgP1000252 (Custom).jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Gooi ze in de hoek van de tuin, zodat ze in de schaduw liggen en ook nat kunnen regenen.
Na een half jaar even controleren of er al slaap inzit, zoja, leg het hout droog.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het probleem met Berk is dat de schors water dicht is, dit maakt dat het hout van de Berk nat blijft en met het vrij hoge suiker gehalte, vlug and makkelijk weg wil rotten.

Een goed ding als je er slaap in wilt hebben, maar als dat er in zit gaat het rotten gewoon door al leg je het droog, omdat de schors dus nog dat water/vocht er in houd, Ik verwijder de schors door er met een mes door de schors te snijden en dan kun je de schors makkelijk verwijderen, (binnen en buitenste schors laag).

Napkin & toothpick cup.jpg Birch box with cabochon.jpg
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga een aantal stukken buiten laten, de rest laten drogen.
Als ik het laat drogen, komen er gemakkellijk scheuren en barsten in berk?
Kan ik het best laten drogen op deze lengte (stukken van ongeveer anderhalve meter)?
Of doormidden zagen in de lengte?
Ronny
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga een aantal stukken buiten laten, de rest laten drogen.
Als ik het laat drogen, komen er gemakkellijk scheuren en barsten in berk?
Kan ik het best laten drogen op deze lengte (stukken van ongeveer anderhalve meter)?
Of doormidden zagen in de lengte?
Ronny

Rond hout drogen veroorzaakt scheuren en barsten, zacht hout minder dan hard hout, maar bijna elk soort hout gaat splijten, en met berk zoals Ik al zei, de schors houd het water er in.

Planken drogen ongeveer 2 cm per jaar, 30cm dik hout droogt niet binnen in al zou je 20 jaar wachten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.