Scheer MB2

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

heeft iemand ervaring met de Scheer MB2 bandschuur machine?
Dit is een monster van een machine amper fatsoenlijk met 2 handen te dragen:p
Ik zie op inet wat fotos van een soort van stationaire setup, heeft iemand hier ervaring mee?
Het leek me wel wat als een soort handzame vandikte schuurmachine, voor als het vlot moet gaan.

Tevens zit er geen stekker aan mogelijk "mijn" exemplaar, hoe kom ik erachter of dit een 230V of 380V machine is?
op de machine staat beide, stroomkabel heeft wel 4 aders. Het zal wel niet zo simpel zijn als gewoon een 230V stekker erop zetten of wel?

Wat plaatjes, deze komen gewoon van het web overigens.


11-1.jpg



11.jpg



Szalagcsiszolo_380_voltos_scheer_mb2_66796144397978.jpg
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Als er 220 / 380 V op staat is het meestal een 380 V machine (in ster aangesloten)

De 4 aders in de kabel wijzen daar ook al op. een van de aders zal geel/groen zijn en dat is dan de aarde draad.
De overige 3 kunnen variëren bruin, zwart, grijs of zelfs blauw. dit zijn de 3 fasen draden.
(op de foto's heeft de machine ook een CEE-form kracht stekker. Dus de machine werkt vrij wel zeker op krachtstroom)

Kun je een foto maken van het type plaatje? Dan wordt het misschien nog duidelijker.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Bogo & tuoh, dank voor de reply.

Met stationair bedoelde ik meer dat het apparaat op zn vaste plek op de werktafel en aan de centrale stofafzuiging staat, zie het plaatje.
Het leek me wel handig om een zware bandschuur te hebben om oa paneeltjes dunner/vlakker te maken, omdat ik hier geen vlotte manier voor heb. En een vandikte schuurmachine gaat er 1-2-3 ook niet komen.
En laten we eerlijk zijn, dit is een vet stoer stuk gereedschap:eek:

Ik heb er echter vanaf gezien, het apparaat neemt mijn halve werkbank in beslag...
Het is super zwaar (en ben alles behalve een kleine jongen), en dan heb ik 'm nog niet eens werkend in m'n handen gehad.
Inmiddels hebben ook al andere mensen interesse getoond, die waarschijnlijk wel weten wat ze kopen, het ten volle kunnen gebruiken, en ook nog eens een veelvoud wilden betalen, heb ik gehoord.
Dus ben blij dat ik m niet genomen heb.

Tegen de tijd dat ik een hele werkbank voor alleen te schuren heb, wil ik het nog wel eens over wegen, als die tijd ooit zou komen :p
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Neemt niet weg, als iemand weet hoe zo'n apparaat op 230V te laten werken, die dat best mag melden ;)

Ik heb nog ff een plaatje gegoogled, voor Bogo

Szalagcsiszolo_380_voltos_scheer_mb2_71998144397985.jpg


ter illustratie de band die erom zit is zo'n 80cm
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hij zal alleen op 3 fasen 220V werken, dus via een frequentieregelaar. En je zult het apparaat open moeten maken om de motor-aansluiting te veranderen - als je ergens kunt vinden welke draadjes/pennen/aansluitingen je precies moet hebben.
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Jep, het is een machine op krachtstroom.

Of je zou zoals Jurriaan al aangaf de bedrading uit elkaar moeten peuteren.
Dan zou je een 1 fase in - 3 fase uit frequentie regelaar kunnen gebruiken op 230V.
Maar je kunt dan ook de veel goedkopere "steinmetz" schakeling toe passen. (googelen maar)
Maar dan lever je wel in op 't vermogen. (en dat zal niet de bedoeling zijn)

Maar aangezien je hem niet hebt aangeschaft blijft je dat bespaard.:eek:
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Even een reactie op deze oude thread: Ikzelf heb nu enige tijd een Scheer MB2 in gebruik: GEWELDIGE machine.
Inderdaad zwaar om op het werkstuk te tillen, maar eenmaal er op werkt de machine heel licht: je zet hem op het schuurraam met de machine nog niet naar beneden gedraaid, zet de machine aan en laat hem door het draaien van het handvat naar beneden zakken. Dan kun je heel gecontroleerd een paneel helemaal vlak schuren.
De schuurbanden bestel ik bij Hugo Schipper, maat 860x100mm.
Ik heb een tijdje geleden zelfs een kopshouten balie helemaal vlak geschuurd met het ding, daar kan niets tegenop!
IMG-20160307-WA0013.jpghoek gepast en geschuurd met machine erachter.jpgRKD Solid - Tornico building-12.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Ernst, dank voor je reactie. Ik kom m nu pas tegen. Fijn om wat meer informatie over het apparaat te hebben, hoe die werkt etc.

Ik vind het nogsteeds een mooi ding, maar heb het bij mijn groene Bosch bandschuur gehouden. Hij schuurt stukken minder agressief dan je aan al de herrie zou verwachten ;), maar ik krijg het meeste er toch wel mee klaar. Het vlakken van de paneeltjes doe ik nu oldskool met nmmr 5, en nmmr 3 handschaaf, eventueel een schraapstaal.

Ik zie dat jij ermee op locatie werkt? Dus je hebt ' m wel met een normale stekker kunnen krijgen?
Dat is voor de prof. hobbyisten onder ons mogelijk nog wel interessant om te weten.
Mooi werkstuk trouwens, die balie!

Groet Robert
 
Laatst bewerkt:

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Hallo,
Ik gebruik boor het schuren van eiken relmatig zo'n scheer bandschuurmachine.
Gezien de de leeftijd van de schuurmachine ben ik op zoek naar een goed alternatief.
Wie weet raad?

Alvast bedankt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
mogelijks krijg je meer reacties op jouw vraag als je die in een nieuw draadje stelt
scheer zegt mij wel iets, maar de meeste leden niet
op 30 jaar tijd zit ik aan mijn 2de makita
een type met veranderlijke snelheid + met een schuurraam als optie
ook hier zal festool kwa kwaliteit + prijs weer de top zijn
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgens mij maken ze geen handgereedschappen meer. Ze hebben verkocht wat er nog was en ze leveren nu alleen nog onderdelen. Zie scheerkoch. de
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Hallo,
Ik gebruik boor het schuren van eiken relmatig zo'n scheer bandschuurmachine.
Gezien de de leeftijd van de schuurmachine ben ik op zoek naar een goed alternatief.
Wie weet raad?

Alvast bedankt.
Blink,

ik heb inmiddels mijn Scheer MB2 vervangen door een Makita9404j Bandschuurder met schuurraam en ben daar erg tevreden over. Weliswaar veel minder zwaar maar dat is juist een voordeel want de Scheer ging er regelmatig met mijn armen vandoor ;-)

groeten, Ernst
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
mogelijks krijg je meer reacties op jouw vraag als je die in een nieuw draadje stelt
scheer zegt mij wel iets, maar de meeste leden niet
op 30 jaar tijd zit ik aan mijn 2de makita
een type met veranderlijke snelheid + met een schuurraam als optie
ook hier zal festool kwa kwaliteit + prijs weer de top zijn
Ik heb vóór ik een makita 9404j kocht, de grote festool uitgeprobeerd maar vond die niet prettiger schuren dan de makita dus even los van de prijs is de Makita zeker niet veel minder.... hooguit is het schuurraam wat minder degelijk uitgevoerd maar het werk prima.

groeten, Ernst
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.