Decorative Esdoorn schaal.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Opnieuw Esdoorn.
Van de 44 voorgedraaide schalen heb ik nu dit exemplaar (wat ik zelf heel interessant vond) afgewerkt.
Het was wel spannend of hij heel zou blijven en ik heb ook geprobeerd de prachtige tekening die in het hout zit goed tot zijn recht te laten komen.
Ik vind zelf dat me dit goed is gelukt en ik ben erg blij met het eindresultaat.
De diameter van de schaal is 47,5 cm.
De hoogte is 14 cm.
Afgewerkt met verbeterde deense olie van "De Cokerije"

P9050317.jpg


P9050316.jpg


P9050314.jpg

De volgende 3 foto's laten wat details zien van de prachtige tekenigen en spiegels in het hout.
P9050321.jpg


P9030312.jpg


P9030307.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rien,
Een dikke proficiat met deze mooie schaal.
Helemaal mijn ding.
Een uniek stuk.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Rien,

Dat is weer een prachtige schaal geworden. Die tekening in het hout is echt ontzettend mooi.
Heb je dat "losse" deel in de schaal met die zwarte rand er om nog verstevigd met iets? Of zat het eigenlijk vaster dan het doet vermoeden?

Groet, Rene
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Dat zat ik me ook af te vragen @rene . Ik heb ook wat eens zoiets gedraaid en ik had altijd het gevoel dat er ieder moment een stuk schaal naar mijn hoofd geschoten kon worden.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Rien,

Dat is weer een prachtige schaal geworden. Die tekening in het hout is echt ontzettend mooi.
Heb je dat "losse" deel in de schaal met die zwarte rand er om nog verstevigd met iets? Of zat het eigenlijk vaster dan het doet vermoeden?

Groet, Rene

Het stuk zit inderdaad vaster dan het doet vermoeden.
Als je op de allereerste foto kijkt dan zie je vooraan een opening in de rand, van daaruit loopt de scheur (die je aan de binnenzijde ziet) over het gat naar rechts.
En zoals je kunt zien zit de buitenzijde nog wel goed verbonden.
Maar voor alle zekerheid heb ik in de scheur aan de binnenzijde wel wat Starbond laten lopen.
Dit (mankement) wat de schaal alleen maar mooier maakt was ook mede verantwoordelijk voor de vorm van de schaal, ik kon in iedergeval aan de buitenzijde niet meer materiaal weghalen zonder een vliegende schotel te creëeren.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie en grote schaal Rien, met veel interesting figure, well done.

Ik keek al gauw hoeveel dat “losse stuk” eigenlijk nog vast zat, en zag dat aan de buitenkant alles nog gezond was, maar je moet echt wel uitkijken met dit soort hout, Ik hou van verpakking plastiek er omheen te wikkelen, dat geeft extra steun en met een losser stuk helpt het niet naar buiten te leunen door de middelpunt vliegende kracht..

Ik xag vandaag nog een paar foto’s van een houtdraaier die een stuk tegen z’n hooft had gekregen, dit gebeurd nogal eens, maar meestal word het verzwegen.

Eerste foto in het ziekenhuis genomen, en de tweede een dag of zo later, de vent heeft het er goed afgebracht, soms is dat niet het geval :eek:

Accident 1.jpg Accident 2.jpg
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Zeer mooie schaal, wat een effecten en tekening in dat hout...

Wat moet het moeilijk zijn geweest om dat 11 maanden te laten liggen.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik heb foto 3 nog eens bekeken..... Oei, nu zie het niet meer.
Misschien die keer te diep in het glaasje gekeken ��

Maar wat iemand er ook in ziet.... Het is een super schaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.