Opspansysteem om deuren te lakken

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,
Ik heb een 8-tal binnendeuren te lakken (spuiten) en zou daarvoor graag een hulpstuk voor maken zodat ik alle kanten tegelijk kan spuiten (gaat sneller, trekt niet krom (het zijn mdf-deuren)). Ik heb dit al gezien bij sommige pro's, maar dat zijn natuurlijk dure grapjes om als particulier enkele deuren te spuiten...
Ik weet eigenlijk ook niet precies hoe dit noemt. De deur word eigenlijk horizontaal opgespannen op een frame waardoor je de deur kunt draaien op haar as en zo alle kanten kunt spuiten.
Toevallig al iemand zo'n hulpstuk gemaakt? Of iemand die tips kan geven?
Ik dacht eraan een frame te maken waarin de deur met behulp van zware bouten kan opgespannen worden, maar eenmaal opgespannen zal ik ze op die manier niet meer kunnen draaien... En een nagel inslaan en daarop laten draaien... Het is mdf, dus ook behoorlijk zwaar, dat houdt het ook niet...
Tips, foto's, links ... alles is welkom!
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Toen ik een grote hoeveelheid deuren moest schilderen heb ik eenvoudig een paar lange latten (eentje links en eentje rechts) op de bovenkant van de eerste deur geschroefd, een meter verder kwam d tweede deur te staan en daar kwamen ook een paar schroeven e.d. Ik denk dat ik er steeds 4 tegelijk deed toen. De afstand tussen de deuren hield ik net groot genoeg om de vlakken te kunnen schilderen. Om de deuren van de grond te houden had ik onder iedere deur eerst een smal latje geschroefd.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Neerzetten op latjes als een harmonica ( zigzaggend dus) ; kost de minste ruimte en je kunt overal nog bij. een lat over de kop en ze blijven staan. Tip; doe er een klosje tussen.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Waarom monteer je geen scharnieren op een (goed verankerde) verticale staander dan kun je daar op elke positie 1 deur in hangen en aan beide kanten spuiten. Als je klaar bent is het enkel een kwestie van het bijwerken van de plekken waar de scharnieren zitten, als je dat nog zou willen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Voor auto's heb je een carrosserie draaispit, http://www.saeghuys.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=1110 die kan je dan 8x namaken :D
Timmerman koos is cool :cool:

Zoiets bedoel ik dus, maar dan in hout en natuurlijk veel lichter van uitvoering. Het verwonderd me eigenlijk dat niemand zoiets al gemaakt heeft... Het is niet de bedoeling om alle deuren in 1 keer te spuiten, wel om handig te werk te kunnen gaan deur per deur. Op prowood zag ik nog zoiets, maar ja, natuurlijk 'pro'...

- - - Updated - - -

Het bedoelde hulpstuk heb je al in huis. Het heet een kozijn ;)

:p
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De manier van burley werkt perfect, ik klem een metselprofiel mbv de bankschroef tegen de werkbank. 2 scharnieren erop schroeven en thats all.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Vandaag heb ik dan toch mijn gedacht uitgevoerd, hiervolgend enkele foto's:
IMG_6215.jpg
IMG_6217.jpg
IMG_6214.jpg
IMG_6216.jpg
IMG_6218.jpg
Dit zijn dus de foto's van deze voormiddag. Kort na de middag heb ik de primerlaag aangebracht (onmiddellijk aan beide kanten) en nu staat de deur in mijn keuken te drogen:
IMG_6219.jpg
Voor iets dergelijks had ik dus dit draadje gestart, helaas kwam de oplossing zoals ik die wou niet uit, dus hierbij ziet u wat ik bedoelde en hoe ik het gemaakt heb. Het heeft me 16euro aan cls gekost, 2 draadstangen M10 zo'n 12 moeren M10 en een twintigtal sluitringen M10.
De uiteinden zijn de zijkanten van een kleine stelling die ik gemaakt heb om mijn plafonds te kunnen schuren. Deze omgedraaid en zo dienen ze ook als deuropspansysteem. Vanochtend gemaakt, deze namiddag uitgetest en ben er tevreden over!
Nu denk ik eraan een dergelijk frame te maken om mijn kastdeuren te lakken, het is heel handig dat beide zijdes in 1 keer kunnen gelakt worden, anders moet je 1 kant doen, dan wachten tot het droog genoeg is voor de andere kant... de kant die dan onderaan zit blijft dan altijd wel een beetje plakken aan wat hij op ligt... Altijd miserie!
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
Moest je 1 deur spuiten of meerdere? anders zou je het een los frame moeten maken die je er uit kan tillen en te drogen kan zetten in een andere ruimte. Om te ver komen dat je meerdere keren je apparaat schoon moet maken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je een stalen strip neemt van 30mm breed en 80mm lang, daar in het midden een moer M10 oplast en bij de uiteinden een gat boort van 5mm kun je daar een M10 draadeind insteken, het plaatje op de boven- en onderkant van de deur schroeven. De draadeinden kun je dan op de bok laten rusten met eventueel een verwijderbare klos erop door aan het eind van het draadeind een soort slinger te maken kun je de deur omkeren zonder deze aan te raken.

Tis dat je wat ver van Utrecht af zit anders zou ik met mijn 13 binnendeuren langskomen ;-)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ingewikkelde oplossing voor iets simpels :rolleyes:

Ik zou een balk tegen de muur zetten en daar de deur aan twee scharnieren ophangen. Kan je er meteen meerdere naast elkaar doen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ingewikkelde oplossing voor iets simpels :rolleyes:

Ik zou een balk tegen de muur zetten en daar de deur aan twee scharnieren ophangen. Kan je er meteen meerdere naast elkaar doen.

Zou ook kunnen, maar ik ben niet zo gedreven in verfspuiten dat ik graag verticale stukken spuit. Dit is een ideale manier voor mij, indien ik ergens teveel gespoten heb wacht ik gewoon even tot de verf al wat "aanpakt" om de andere kant te spuiten. Indien ik de deur verticaal plaats en er is ergens teveel verf, dan gaat die lopen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Moest je 1 deur spuiten of meerdere? anders zou je het een los frame moeten maken die je er uit kan tillen en te drogen kan zetten in een andere ruimte. Om te ver komen dat je meerdere keren je apparaat schoon moet maken.

Dat is ook wel geen slecht idee! Het frame kan ik hier eigenlijk ook eenvoudig los maken: twee moeren lossen en het kader van de deur is los van de rest.
Ik heb meerdere deuren te verven, maar ik doe kamer per kamer op, en dus is het verven van de deuren ook verspreid. Ik heb trouwens ook geen plaats om al de deuren ergens te laten drogen en ze eveneens te kunnen schuren. Ik ben nu eenmaal ook geen pro, vandaag de primer, morgen 1 afwerklaag, overmorgen 2de afwerklaag en tegen het weekend kan ze weer hangen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.