Oude Creusen slijpmachine: hoe steen te vlakken?

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Ik heb voor een prikje een oude Creusen slijpmachine 7150 op de kop getikt, maar de fijne steen is niet vlak:
IMG_9255.jpg

Wat raden jullie aan: investeren in een nieuwe steen of lukt dit nog met een slijpsteenvlakker. Die is natuurlijk ook handig om te hebben, maar ik wil eerst een vlakke steen hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Wat je nodig hebt is een afritser. Een met diamant is het mooist. Dan heb je modellen met hard stalen wielen. De steen is ligt bol dat is veel beter dan hol. Gewoon even de zoekterm goog googlen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Bij ons op werk (Tata) gebruiken we diamant stiften om de slijpstenen te vlakken. Maar die stenen zitten op cnc slijpbanken. En zijn waarschijnlijk een stukkie groter ;)
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Wat je nodig hebt is een afritser. Een met diamant is het mooist. Dan heb je modellen met hard stalen wielen. De steen is ligt bol dat is veel beter dan hol. Gewoon even de zoekterm goog googlen.

Kijk, zo leer je telkens weer wat. Deze kende ik nog niet. En niet duur, en dan nog wel met diamant! ;-)
 

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Zoiets als dit https://www.baptist.nl/houtbewerkers...-afritser-45mm maakt die steen zonder problemen recht. En het is niet eens duur. Doe het wel buiten, of zorg dat er iemand met een goede stofzuiger bij staat, want het stof dat er af komt is slecht voor je gezondheid.

Heb zo een Baptist afritser in gebruik. Niet tot volle tevredenheid echter, de steel zit niet vastgeklonken aan het diamantblokje waardoor het heen en weer wiebelt. Je kan het dus niet mooi haaks op de steen houden.

Stofmasker en veiligheidsbril zeker gebruiken.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Waarom schakelen mensen eigenlijk niet direct over op diamant stenen? Diamantstenen vind ik echt een geweldig product.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Laatst nog een filmpje gezien op YouTube van popular woodworking of fine woodworking.
Daar werd verteld dat een steen met een lichte ronding zo zijn voordelen heeft. Als je steun goed afgesteld staat, kan je eenvoudig en gericht een deel van je gereedschap slijpen. Door evenwijdig links en rechts te bewegen slijp je het hele oppervlak. Als je het gereedschap links tegen de steen houd slijp je aan de rechterkan en omgedraaid.
Zo te zien zit er een mooie en evenwijdige bolling op je steen. Ik zeg niets aan doen en houden zo.
https://youtu.be/GB-Pa73Snp4
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Waarom schakelen mensen eigenlijk niet direct over op diamant stenen? Diamantstenen vind ik echt een geweldig product.
Ik denk dat dat een prijs verhaal is. Diegene die een afritser veel gebruikt is een proffesional. Die zijn bereid een fatsoenlijke prijs te betalen. De oude confessionele afritsers waren een 50 Euros en de diamanten versie zat hier flink boven. Dus werd deze aan de hobbyist nauwelijks verkocht. Nu China ze maakt met heel weinig diamant zijn ze wel interessant. Voor vormstenen worden ze veel meer gebruikt. Zal een v.b. geven op mijn slijpmachine voor kunstschaatsen zit een steen die een bolling heeft. Na een paar schaatsen moet de vorm opnieuw in de steen gemaakt worden. Bij slechte kwaliteit ijzers soms wel na een schaats. Als je de steen alleen gebruikt voor beitels en je misbruikt hem niet zal je de afritser zelden gebruiken slijp je gutsen van hss zal je hem meer gebruiken.
 

GJK

Actieve deelnemer
10 aug 2015
35
0
Amsterdam
Laatst nog een filmpje gezien op YouTube van popular woodworking of fine woodworking.
Daar werd verteld dat een steen met een lichte ronding zo zijn voordelen heeft. Als je steun goed afgesteld staat, kan je eenvoudig en gericht een deel van je gereedschap slijpen. Door evenwijdig links en rechts te bewegen slijp je het hele oppervlak. Als je het gereedschap links tegen de steen houd slijp je aan de rechterkan en omgedraaid.
Zo te zien zit er een mooie en evenwijdige bolling op je steen. Ik zeg niets aan doen en houden zo.
https://youtu.be/GB-Pa73Snp4

Mmhh... klinkt ook wel plausibel. Dank voor de tip, ik ga het filmpje bekijken
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Wat ik mis bij de antwoorden is deze:De oppervlakte van de steen is meestal vervuild met slijpresten. Gevolg, veel warmte en slecht afnemen. Met de afritser haal je een klein laagje van de steen, de steen wordt ruwer en dit geeft minder warmte in het te slijpen gereedschap!
Verder trillen veel werkbank slijpers door onronde stenen, ook hier is de afritser de oplossing!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gewoon, tegen de (draaiende) steen aandrukken ;-)

Liefst op een goede slijptafel. Met een afritser in de vorm van een blokje op een steel kan een kind vervolgens de was doen. Met een afritser in de vorm van een stift kost het wat meer moeite om je steen ook echt vlak te krijgen/houden - de belangrijkste functie van zo'n stift is dan ook het 'schoonmaken' van het slijpoppervlak van de steen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Niet uit de vrije hand, hij moet op een slijpsteun liggen. Dan is het de bedoeling de steen licht aan te raken, hard duwen is niet nodig. Uiteraard moet je, om de steen recht te maken, de steen ook recht raken. Bij een nieuwe, nog onronde slijpsteen is het de bedoeling dat de afritser niet met de steen meebeweegt, maar alleen de 'hoge' punten raakt. Bij mij lijkt het vaak dat dat beter gaat tijdens het uitlopen van de machine dan tijdens het aan staan, mogelijk omdat de slijpmachine dan als geheel meer met de steen meetrilt.

Druk tijdens het gebruik vooral de afritser op de slijpsteun vast en niet tegen de steen aan, de steen moet licht geraakt worden!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heel kort door de bocht, je houdt de afritser tegen de steen ongeveer zoals je een schraper zou slijpen:

Photo%2021-10-15%2009%2051%2014-small.jpg


Let wel, ik zou in werkelijkheid de slijptafel dichter bij de steen zetten - ik moest hem nu wat verder wegzetten anders bleef de afritser niet liggen zonder ondersteuning; en ik zou de afritser bij voorkeur met het midden van het blokje tegen de steen houden, niet zoals hier lijkt met de onderrand.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.