hulp bij constructie te bouwen schuur

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik wil een schuurbouwen over de gehele breedte van mijn achtertuin (5.80 m) en 3 meter diep. Nu heb ik alleen geen ervaring met de contructiemethodes die er te gebruiken zijn. Een lessenaars principe spreekt mij wel aan. Ik wil de schuur op het hoogste punt 3 meter hebben, omdat ik dan een zolderberging er in kan maken. Tevens wil ik hem geisoleerd hebben, omdat er ook levende have in verblijft.

Nu is mijn vraag waar ik infomatie kan vinden voor verschillende constructie types. Heb nu nog niet een duidelijk beeld hoe ik het zou kunnen doen. Ook de fundering (tegels... houten vloer verhoogd van de grond...)

Wie kan mij adviezen geven of leiden naar goede informatie...

Groeten,

Bram
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Hallo,

Is het de bedoeling dat je hem van hout maakt of ga je hem metselen.
funderen op tegels is niets op tegen als je de ondergrond mooi vlak hebt, goeie vaste grond hebt en onder de vorstgrens zit.
Misschien zou je iets meer info kunnen geven over wat je precies wilt.
helemaal hout of stenen of hout en stenen en wat wil je als dakbedekking gebruiken.
Een lessenaarsdak zou een optie kunnen zijn(3 meter is natuurlijk niet erg hoog) waar je een speciale constructie voor toe hoeft te passen.
Als je iets wat meer info zou kunnen geven zou ik wel een tekeningetje voor je willen maken.
P.s is het vergunningsvrij!!
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
specifieke maten heb ik nog niet. Daarvoor wacht ik totdat mijn broer langs is geweest die heeft professioneel meetapparatuur omdat hij hovenier is. Maar het zit om de nabij 5.80 m x 3 m.

Mijn idee is om het geheel van van hout te maken. Bij de lokale houthandel hebben ze Lariks balken van 20 x 20 cm en 15 x 15 cm. Ik wil deze graag gebruiken om een robuuste opbouw te creëren. Tussen de balken wil ik dan rabatdelen. Dit betreft alleen de tuinkant. Alles moet goed geïsoleerd kunnen worden.

De schuur komt tegen 3 erfgrenzen aan dus heeft een lichte bouwvergunning nodig. er is 1 lastig gedeelte. Rechts achter in de schuur moet een kleine knik komen omdat daar nog een oud stroomkastje staat. Hier wil ik omheen bouwen. Specifieke maten weet ik daar nog niet van.

Het dak wil ik denk met dakleer. Want ik wil het dak ook kunnen isoleren en dat lijkt me lastiger met golfplaten.

Daarnaast nog wat wensen die verdere uitwerking nodig hebben.
Tuinzijde wil ik een dubbele deur en de rest veel ramen zodat het een open karakter houdt en de tuin minder verkleind.
Steegzijde wil ik ook een deur hebben, maar voor de rest gewoon dicht.
Het dak helt af naar de steeg, hier moet ik zorgen voor afwatering terug naar mijn tuin. Liefst naar een waterreservoir om de tuin te bevochtingen.

Hopelijk geef ik genoeg info. De schuur komt op de polderklei. Dus een lichte funderen van de steunbalken is wel een wijs idee denk ik, maar misschien hebben jullie hier betere ideeën over.

Groeten,

Bram
 

tuoh

Oud hout
Een mooi voorbeeld van wat kan met stijl en regelwerk ( timber framing) zie je op onderstaande link, is wel bewerkelijk maar het resultaat is dan ook fenomenaal.

http://massiehouse.blogspot.com/

Een andere vorm van houtbouw is de zogenaamde skeletbouw, heel flexibel qua vorm, en minder arbeidsintensief dan voorgaand voorbeeld.

Zoek maar eens naar: balloon framing en timber framing, je ziet dan direct de verschillen in constructiewijze en materiaal.

Als fundering zou ik de voorkeur geven aan een betonnen plaat met vorstrand, maar bij de toepassing van timber framing kan je ook met betonnen poeren werken en later een houten vloer aanbrengen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.