stihl 090 kettingzaag advies gevraagd (15 jaar niet gelopen)

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag forum leden,

Ik heb de kans om een oude stihl 090 te kopen. (foto is alleen als voorbeeld)
stihl 090.jpg
Ik heb een paar twijfels over de machine. Ik wil de machine graag laten draaien voor ik hem koop om te kijken hoe hij loopt, maar aangezien de machine al 15 jaar stil staat vraag ik me af of dat een goed idee is, de brandstof die in de machine zit zal ernstig bezonken zijn en ik ben bang om de machine te beschadigen... heeft iemand hier ervaring mee?

andere vraag is over het zaagblad, momenteel zit er een 150cm blad op met een 1/2 inch ketting, ik kan nergens vinden welke groefbreedte er bij 1/2 inch ketting hoort. ik wil er een .404 ketting op zetten maar weet niet of deze dan in het bestaande blad zal passen.

Overigens ben ik me ervan bewust dat de machine geen kettingrem heeft. Ik wil de machine gaan gebruiken om planken mee te zagen met een alaskan sawmill, dus dat lijkt me geen probleem.

Mijn vraag is dus voornamelijk of het kwaad kan te proberen de machine te starten. (en eventueel hoe ik de oude brandstof uit de machine kan halen.)

Ik hoop dat er kennis is over dit soort machines hier op het forum. Alvast bedankt,
Rik
 

JosT

Actieve deelnemer
17 dec 2012
30
8
Overijssel
Ga eens langs bij je plaatselijke dealer, hij kan je helpen. Een zwaard van 150 cm is wel erg groot en linke soep als je niet weet hoe je ermee miet omgaan. Om te kijken of hij start zwaard en ketting demonteren ! Nieuwe brandstof/ olie en bougie. Misschien is het trekkoord verstafd, succes ermee en draag goede kleding, je zult niet de eerste zijn die op de seh beland door de terugslag van de zaag.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als de zuiger los is, hoef je aan het draaiende gedeelte niet veel te doen. Een bougie slijt niet van stilstaan. De carburateur uit elkaar halen, al de onderdelen in het trilbad, totdat alle gum van de opgedroogde benzine eraf is. Nieuw setje pakkingen bestellen. Ding weer in elkaar zetten. Verse mengsmering erin en gaan.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Alvorens de zaag te kopen lijkt het me beter om de verkoper te vragen of de zaag werkend te bezichtigen valt. Het is dan zijn taak om de zaag op orde te stellen zodat jij zonder problemen de zaag kunt overnemen. 15 Jaar sti(h)l staan is niet niks waardoor er eea toch voor problemen kan zorgen. Het is dan niet alleen het laten lopen van de zaag maar ook er een stuk mee zagen voordat je de beslissing neemt. Horen, ruiken, zien en misschien proeven ;)
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Als de verkoper hem eerst zelf aan de praat moet maken zal de prijs er naar zijn.

Als je vast kunt stellen dat de zuiger niet vast zit, dan zou ik de gok nemen, maar ergens voor de prijs tussen de 50 en 100, tenzij de machine alleen maar in de etalage heeft gestaan:).

Krijg je de machine na niet al teveel werk aan de praat dan heb je een koopje. Lukt het niet dan is er niet al teveel geld verknoeid.
Zoek ook eens op Forte. zij verkopen allerlei wondermiddeltjes om vergomde benzine op te lossen.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik zou aan het advies van chevy66 willen toevoegen:
Kijk of de ontsteking het doet: bougie eruit, aansluiten op de bougie kabel, bougie tegen de massa houden (bv.de cylinder) trek een paar keer aan het koordje
en kijk of de bougie vonkt.
Als dat het geval is kan er weinig meer mis gaan.
(ps.een nieuwe ontsteking kan vrij duur uitvallen)
Succes.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik denk dat het belangrijkste is hoeveel kan je zelf herstellen aan de zaag Rik ?
Als je zoals Chevy al aangeeft de zaag zelf kan demonteren en zuiver maken en de
Ontsteking werkt en motor zit niet vast zou ik niet twijfelen
als je de zaag moet laten herstellen kan het wel eens duur uitvallen bij die zwaardere types
Ik heb zelf 10 jaar aan sthil zagen gesleuteld het meeste kan je met wat logisch nadenken echt wel zelf :)
ik weet niet waar je woont maar ik wil altijd wel even helpen sleutelen moest je een 2 paar handen nodig hebben
mvg tom
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Iedereen bedankt voor het advies zo ver!!

De verkoper kan de zaag vast aan de praat krijgen... ik ben echter bang dat de zaag hierdoor onnodige schade kan oplopen.
Ik denk idd dat ik het advies van chevy ter harte zal nemen. ik zal de zaag goed inspecteren en daarover mijn besluit nemen. Mocht ik de zaag kopen dan ga ik hem eerst helemaal schoonmaken van binnen.

@ Tom De vraag van Tom is ook erg terecht. hoeveel wil en kan ik er zelf aan sleutelen? Ik reviseer zelf wel andere houtbewerkingsmachines. Van kettingzagen weet ik echter nog niet zo veel. Fijn om te weten dat zelf reviseren ook mogelijk zou zijn. Mocht ik de zaag kopen dan zal ik je zeker om advies vragen. Limburg is wat ver van amsterdam, maar aan de hand van een paar foto's op het forum hier, moet het wel lukken.

@ Rinus dank je dat zal ik zeker opzoeken

@ flyer dat is een goede tip, dat zal ik proberen.

Nu nog een vraag van mij. Weet iemand of het mogelijk is zulke oudere zagen op aspen of monomix te laten lopen? als ik toch alles schoonmaak van binnen zou ik net zo goed kunnen wisselen naar een wat schonere brandstof. Mijn vermoeden is echter dat deze oude zagen beter lopen op mengsmering...of zie ik dat verkeerd?

Groeten en alvast bedankt,
Rik
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Je kunt die oudere zagen gerust op aspen laten lopen.
Als voorbeeldje, ik heb zelf een oude solex uit 1964. Liep enkele jaren geleden in eens heel beroerd. Kwam waarschijnlijk door een verkeerde mengsmering.
Alles een keer losgehaald, alles schoongemaakt plus slijtdelen vervangen. sindsdien doe ik er alleen nog maar aspen in, de solex loopt perfect. En dat geld ook voor alle anderen solexen van onze club..
Voor die oude kettingzagen geld niet veel anders.
Wat je dus inderdaad wel moet doen is zorgen dat de kettingzaag nu niet word gestart, met die oude mengsmering er nog in. Dan kun je dus wel een vastloper krijgen ofzo.
Giet die oude er maar uit en doe er maar aspen in, kijken wat er gebeurt....
succes

over die zaagketting en groefbreedte. Neem toch een schuifmaat mee, kun je toch de ketting opmeten wat voor een groefbreedte er op zit. Houd er ook wel rekening mee dat wanneer je van ketting gaat wisselen dat je ook misschien een ander tandwiel er op moet zetten.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Rick, voor dat je begint te demonteren...overtuig jezelf of ev.pakkingen nog te verkrijgen zijn, de zaag is ouder dan 15+ en dan kan het wel eens problemen gaan opleveren.
Een blik in de in- en uitlaatpoort zegt vaak genoeg over het 'leven' van de zaag en haal niet meer los dan strikt noodzakelijk.
Gaat de zuiger nog 'lekker' op en neer en zitten er geen diepe krassen in, dan zeg ik alles mooi laten zitten.
De carb. zal na zo'n lange rust waarschijnlijk wel open moeten en worden voorzien van een nieuwe set.
Wat betreft aspen of monomix, ik heb er nog nooit een probleem mee gehad, gehoord of gezien.
Nog iets om 'mee' te nemen: de monomix, aspen, stihl-motomix enz. vervuilen veel minder, roken veel minder, stinken veel minder, en geven beduidend minder schadelijke uitstoot en smeren perfect
Bedenk dat zo'n kleine tweetakt bij gewone mengsmering net zoveel troep uitspuwt als een diesel vrachtauto, en daar sta je dan midden in........ (soms uren en uren)
Nogmaals succes,
Peter
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik vergeet iets:
Je hebt aspen voor viertakt motoren en je hebt aspen voor tweetakt motoren.
Je moet dus duidelijk de aspen voor tweetakt hebben (=met olie)
DON'T FORGET!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
@ roeliepoelie, Dankjewel voor het advies van de aspen. Daar steek ik weer wat van op.
De ketting zou zeker verwisseld moeten worden, ik zal in de gaten houden of het aandrijfwiel dan ook aangepast moet worden.

@ Peter: dat is ook weer een goede gedachte, gelukkig zijn zijn onderdelen nog te koop via een stihl dealer. De zagen schijnen nog steeds te worden geproduceerd voor verkoop in Brazilië. De hoofdzakelijke reden dat deze zagen niet meer verkocht worden is omdat ze zonder motorrem in europa niet meer mogen worden verkocht. Er is namelijk nog wel steeds vraag naar dit type zaag
Ik zal binnenkort laten weten of ik eruit ben gekomen met de verkoper en dan zal ik evt een foto plaatsen.
Gr
Rik
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan het beste gewone benzine gemengd met een goede mengolie gebruiken.Zo'n oude stihl gebruikt als hij moet werken erg veel brandstof. Pas als je hem weglegt om een tijd niet te gebruiken vul je hem met aspen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ondanks de verhouding bij Aspen 1 op 50 is, kan je het toch in machines gooien die 1 op 25 nodig hebben, de kwaliteit van de olie is zo hoog dat het geen probleem oplevert.
Een Solex is ook niet één van de nieuwste.
Ik heb ook een oude Sachs-Dolmar kettingzaag daar gooi ik ook altijd Aspen in, hij loopt er al ruim 15 jaar goed op.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag iedereen,

Ik heb de kettingzaag gekocht! Ik denk dat de eigenaar gelijk had en de machine echt maar een aantal uur gedraaid had. Ik ben er iig erg tevreden over.
Ik heb nog geen tijd (ruimte) kunnen vinden om foto's te maken.
Ik zal binnenkort even een nieuw topic starten om het een en ander te laten zien.

Iedereen lig bedankt voor jullie advies, het heeft erg geholpen bij het beslissen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.