Spilfrees vs bovenfrees

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hoi,

Ik een aantal vragen over Spilfrees versus bovenfrezen.
Wat zijn de voordelen van een Spilfrees tov een bovenfrees-tafel. Is er voordeel qua levensduur etc?
Heb wel gezien dat er hele mooie profielfrezen zijn maar die zijn wel heel erg aan de prijs. Nu zijn er heel veel verschillende profielmessen die aanmerkelijker vriendelijker geprijst zijn. Maar het aanbod van bovenfrezen is ook ongekend groot. Als je kan kiezen wat zou je keuze zijn.

- Ik zag dat er spilfrezen zijn in Alu en staal. Wat is het verschil. Behalve het gewicht?

Alvast bedankt voor je reactie.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Een spinfrees verschilt niet heel veel van een bovenfrees in een tafel anders dan dan een spinfrees in een stationaire machine een veel zwaardere machine is, op de spil vaak 30 of 40mm doorsnede kunnen veel grotere en zwaardere freeskoppen en die koppen worden aangedreven door veel zwaardere motoren. Je kunt dus met een spinfrees in grote lijnen hetzelfde als met een bovenfrees in tafel alleen in veel grotere maten. Voor zware verenigingen frezen in hout zoals bijvoorbeeld voor kozijnen of deuren is een spilfrees dus ook veel meer de juiste machine dan de bovenfrees in tafel.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Laat ik de vraag anders stellen. Als je beide type frezen op dezelde machine kan zetten. Heeft er dan 1 de voorkeur boven de ander. Bijvoorbeeld met tegenprofielfrezen of lijmfrezen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Stationaire freesmachines zijn voor hetzelfde werk gewoonlijk stukken beter, meer kracht meer massa en een groter bereik qua grootte en werkdiepte van de frezen dus het werk gaat er altijd vlotter en preciezer op, en ook veiliger als je een aandrijver gebruikt.

Maar bovenfrezen hebben ook hun voordelen, ten eerste de prijs natuurlijk, maar je kan ook boven de frees werken om groeven of profielen te frezen op verdere afstanden van de rand dan mogelijk met een stationaire freesmachine.
Je kan ook veiliger kleine stukjes bewerken, bijvoorbeeld de randen van handvatten afronden.

In het begin deed ik extreem veel op de bovenfreestafel want met een kleine investering kan je heel wat taken doen erop, maar geleidelijk aan verzette ik meer en meer naar de freesmachine voor de hierboven genoemde redenen. Nu heb ik zelfs geen vaste bovenfreestafel meer, de bovenfrees die erin zat heb ik permanent opgesteld om zwaluwstaarten te frezen op het Akeda mal. Af en toe klem ik de OF1010 onder een systainer freestafel die ik gemaakt heb voor specifieke taken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.