Triton bovenfrees

hansem5

Nieuw lid
17 feb 2015
5
0
Hallo, Op YouTube staat een inspirerend filmpje over de Triton bovenfrezen: https://www.youtube.com/watch?v=ntFAiQcXogk&index=10&list=WL
Zo te zien zijn het vrij goede machines. Fijnafstelling goed, goede stofafzuiging, veilig, en goed te gebruiken in een freestafel. Ook prijstechnisch lijkt het heel aantrekkelijk. De machines worden gemaakt in Australie.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit merk bovenfrees en kan daar iets over vertellen?
 

hansem5

Nieuw lid
17 feb 2015
5
0
Hallo MarcelG Dank voor je reactie maar als ik de link aanklik krijg ik te zien dat er geen resultaten zijn gevonden. Het kan aan mijn onervarenheid als forumlid liggen.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
zoek op google met:
Triton bovenfrezen site:woodworking.nl

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er voor zelfbouw freestafels geen betere en betaalbaarder bovenfrees is, met name door de makkelijke hoogteverstelling
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
zoek op google met:
Triton bovenfrezen site:woodworking.nl

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er voor zelfbouw freestafels geen betere en betaalbaarder bovenfrees is, met name door de makkelijke hoogteverstelling

Of er in de wereld geen betere bestaat weet ik niet, maar ik ben erg happy met die van mij om de redenen die jjjlll geeft: betaalbaar, krachtig en gemak (in de freestafel van bovenaf te stellen en van boven af freesbitjes wisselen). Machine is ook vrij stil.
 

audiomanics

Nieuw lid
11 mei 2013
18
4
Appelscha
Ik vind het ook een van de meest doordachte freesmachines, met die instellingen, automatische blokkering etc.
Echter, ik had een defect binnen de garantietermijn en omdat ik 'm bijna dagelijks gebruik heb ik een tweede aangeschaft, voor ik de oude opstuurde..
Gelukkig want hij is nu al ruim 2 maanden weg en ik heb nog steeds geen idee wanneer ik de gerepareerde of nieuwe mag ontvangen..
Dus wat dat betreft valt er bij Triton nog wel wat te verbeteren...

Kees
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ik heb twee Festo(ol) bovenfrezen en mijn hele leven alleen met de Festo frees gewerkt. Nou kocht ik een paar jaar terug een nieuwe Triton. Die zou ook onder een freestafel moeten komen, maar die plannen wijzigden. Maar ik heb uiteraard even gekeken hoe hij als handfrees zou werken. Ik durf het bijna niet te zeggen vanwege de vele positieve reacties die ik vaker hoor, maar ik vond het als handfrees (!! niet als frees voor onder een freestafel!!) een onding met de vergrendeling en die ronde handgrepen met een in te drukken knop. Ik beken dat ik dus amper moeite heb gedaan om hem een kans te geven en hem beter te leren kennen maar ik wist direct ik blijf bij Festool ;-) Dus hij ging (met flink verlies) direct weer de deur uit.

EDIT : mijn punt is slechts hoe IK het ervaar, het kan voor ieder ander een uitstekende machine zijn. Als je jaren met een Triton werkt en daarna voor het eerst een Festool gaat gebruiken dan is het heel denkbaar dat de Triton gebruiker zegt "wat een onding, geef mij maar een Triton!" :)
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Ik vind het ook een van de meest doordachte freesmachines, met die instellingen, automatische blokkering etc.
Echter, ik had een defect binnen de garantietermijn en omdat ik 'm bijna dagelijks gebruik heb ik een tweede aangeschaft, voor ik de oude opstuurde..
Gelukkig want hij is nu al ruim 2 maanden weg en ik heb nog steeds geen idee wanneer ik de gerepareerde of nieuwe mag ontvangen..
Dus wat dat betreft valt er bij Triton nog wel wat te verbeteren... Kees

Als je daarom een tweede moet aanschaffen vind ik deze bovenfrees ineens niet meer zo betaalbaar.
Mvg,:).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Het argument vann cocobolo omtrend de egrometrie klopt. Dezelfde klacht kregen wij in de jaren 80 en 90 toen wij de klanten festo ipv elu wilden verkopen. De oude timmerlieden vonden de pistoolgreep niets. Je moest t toen veel uitleggen. Ik ben buitengewoon tevreden over de triton onder de tafel. De voordelen zijn hierboven al genoemd. Als ik hem los gebruik vind ik detriton niet prettig omdat ik de lichtere festool gewend ben. Gewoon smaak verschil. Triton heeft wel 2400 watt. Dat is onder de tafel een groot vermogen.
 
Laatst bewerkt:

hansem5

Nieuw lid
17 feb 2015
5
0
Allen dank voor het commentaar. Ik denk dat ik overweeg de Triton toch aan te schaffen. Hij wordt momenteel (de 1400 Watt) aangeboden voor €206 en een beetje. Momenteel mail ik met de firma over dingen als garantie en leveringsvoorwaarden. Wat betreft het gewicht. De Einhell van 1100 watt die ik nu heb weegt 4 kg, dus dat deze iets zwaarder is lijkt me logisch. Bovendien is gewicht ook met het uit de hand frezen net een echt nadeel. De massa zal tot gevolg hebben dat de machine minder snel uit balans wordt gebracht tijdens het frezen. Ik las ook commentaren over de kleur. Dit vind ik echt onzin. Ik denk dat de gele kleur van de Dewalt meer is de speelgoedzaak terug te vinden is dan de oranje kleur van de Triton. Wat mij betreft mag hij trouwens paars zijn, als hij het maar goed doet. Tot slot, als je eenmaal een Festool fan bent dan zal een ander merk het niet gauw goed genoeg doen. Persoonlijk vind ik de Festool machines erg prijzig en vorige week heb ik op een beurs de Precisio zaagtafel mogen bewonderen waar ik schrok van de instabiliteit van de tafel en al helemaal van uitslag van de langsgeleider aan het eind bij zijwaartse druk van mijn vinger, wat toch al gauw een centimeter was. Niet echt nauwkeurig dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.