scheppach tfe30 freest slecht

mathijs88

Nieuw lid
14 okt 2015
1
0
Hallo.

Ik ben nieuw op het forum en heb een probleem.

Ik heb enige tijd geleden een scheppach hm1 aangeschaft. Nu heb ik daar ook een frees hulpstuk bij, echter ben ik deze aan het uitproberen. Maar het wil niet zoals het in mijn ogen zou moeten gaan. Het hout komt met pijn en moeite door de freeskop heen. Het lijkt wel of de messen stomp zijn terwijl deze nieuw zijn. Ook loopt de motor in toeren terug tot stil staan aan toe.terwijl ik er hooguit 2 mm van het hout wil frezen
wat doe ik fout op deze manier heb ik niets aan de machine. Zitten dan de messen niet goed.

Ik hoor het graag.

Mathijs
 

tuoh

Oud hout
Is het effectief de motor zelf die vertraagt en stilvalt? of is het de freesas die vertraagt? Het eerste duid op een elektrisch probleem het tweede op een kapotte of slecht aangespannen drijfriem. Het probleem word niet veroorzaakt door de freeskop dat lijkt wel duidelijk. Botte messen hebben zeker hun invloed op de snijsnelheid, maar niet in die mate dat een machine er door stilvalt bij een spaanafname van 2mm:p Daar is meer voor nodig.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mmmm het lijkt mij dat je de messen verkeerd om hebt geplaatst of dat de freeskop de verkeerde kant op draait (aandrijfriem verkeerd aangebracht?) Is het hout verbrand?
Plaats even een foto van het geheel hout en freeskop.

groetnis, Roeland
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Riem verkeerd monteren kan volgens mij in ieder geval niet. Messen verkeerd om lijkt een plausibel verhaal...
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Mocht dit het geval zijn dan zou ik al eerst eens investeren in wat opleiding alvorens machines te gaan aankopen.

+1 het kan altijd per ongeluk net even keer gebeuren en das al niet best maar als je het dan niet door hebt heb je echt een probleem. En belangrijker, een veiligheidsrisico.

Ik hoop ook dat de messen echt messen zijn en geen spaanbegrenzers, ook die frezen erg slecht!..... kortom , als je het antwoord wilt een fotootje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.