Grenen of niet?

Nicolas

Nieuw lid
14 okt 2015
8
0
Beste houtbewerkers,

In ons huis hebben wij oude deuren van grenenhout die ik heb laten afbijten tot blank hout.
Nu ben ik op zoek naar grenenhout om de omkasting en deurlijsten mee te maken.

Ik kreeg onlangs een stapel oude balken van een dak en het lijkt op grenenhout, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Heeft iemand hier een duidelijk oog op?

De nerf lijkt hetzelfde en de structuur van de noten ook. Het kleur is alleen erg verschillend maar dat kan misschien ook komen door het zuur dat gebruikt is om de verf af te bijten.

DSC_0914.jpgDSC_0913.jpg

Groetjes,

Nicolas
 

A.N

Actieve deelnemer
Je hebt het over afbijten van de deuren maar bedoel je misschien dat ze geloogd zijn?

Normaal gesproken worden dit soort deuren in een loogbad gedompeld en van de verf ontdaan, met een potje loogwater uit zo'n bad kun je ook hout bijkleuren dat niet geloogd is.
De balk/plank is ook van grenen en kun je met loogwater uit een bad of een grenen kleurbeits evt op kleur brengen zodat het redelijk in de buurt komt van de loogkleur die de deur heeft.
 

Nicolas

Nieuw lid
14 okt 2015
8
0
Dankjewel voor je antwoord.

Ik bedoel inderdaad geloogd. Afbijten is een wat volksere term uit ons plaatselijke dialect (Gent).

Leuk dat de balk ook grenen is.
Ik twijfelde eerst met Oregon omdat dat ook een roze schijn heeft, maar de nerven van Oregon zijn veel groter/breder als ik ze vergeleek.

Ik zal eens moeten zoeken waar ik loogwater vind.

Groetjes,

Nicolas
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
zo van de foto zou ik zeggen dat het vuren was
grenen ruikt een beetje naar terpentijn als je het zaagt of schaaft
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.