potje kloven/houtsoort?

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

Ik wilde een stammetje verwerken afgelopen week, gezien het niet zo opschiet met m'n alaskan mill, ben ik oldskool gegaan. Met een houten hamer en een stel houten wiggen.
Ook hier had ik niet het ideale gereedschap voor, en heb ik door 'n stommiteit m'n handbijl, die als splijtwig diende gebroken.

Weet iemand een leuke manier om aan splijt/kloof wiggen te komen?
Ik ken de Gransfors wiggen wel, maar om 2 stuks van over de 50E aan te schaffen, is niet echt studentvriendelijk meer, voor een stuk ijzer.

Weet iemand welk merk boom dit is?
Ik noem het vooralsnog inlands ziricote:p


DSC_4890.jpg

DSC_4892.jpg

DSC_4896.jpg

DSC_4898.jpg
houten wig

DSC_4901.jpg

DSC_4903.jpg

DSC_4904.jpg

DSC_4907.jpg

DSC_4909.jpg

DSC_4915.jpg

DSC_4881.jpg

DSC_4879.jpg
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Van een oude lange zaag een grove schulpzaag maken. Dit is als fitte student te doen. Als je een cirkelzaag hebt kun je met een liniaal of zelfgemaakte geleider een mooi beginnetje maken aan beiden kanten. Daarna schulpzaag de rest.

Snel nee maar het werkt.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Van een oude lange zaag een grove schulpzaag maken. Dit is als fitte student te doen. Als je een cirkelzaag hebt kun je met een liniaal of zelfgemaakte geleider een mooi beginnetje maken aan beiden kanten. Daarna schulpzaag de rest.

Snel nee maar het werkt.
Thanks voor de tip golddigger, bij deze stam kwam zagen met de hand niet in me op. Misschien dat de foto een wat verkeerd beeld geeft, want deze stam gaat naar de 40cm diameter ietsje minder en 180cm lang. Ik ben wel tamelijk fit :)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Als het hout stinkt naar stal, schat ik in dat het iepen is. Wiggen heb ik in staal voor het begin, en dan van hout voor de rest.

Op basis van het aanwezige blad zit ik ook aan iep te denken.

Dank mannen, met dit donkere kernhout dacht ik al aan iep. Na splijten stonk het idd zoals bij een manege, onmiskenbaar. Als via het blad het ook een iep lijkt, dan is het een ook een iep :p
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
40cm is wat dikker ja ik gokte zon 30cm. Je kan alsnog met een cirkelzaag en geleider aan beiden kanten een diepe snede maken. Dan splijt het wat rechter.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Bij Kox hebben ze wel stalen wiggen vanaf een tientje per stuk. http://www.kox24.nl/splijtwig.htm?websale8=kox.04-aa&pi=9704&ci=Ishop_Faellkeile_Spaltkeile
Zelf heb ik 1 stalen wig. Daarna gebruik ik ook zelfgemaakt eiken wiggen.
Je kunt ook wel bij de kringloop een oude bijl kopen, die kun je ook wel gebruiken als eerste wig..

Thanks roeliepoelie, deze had ik nog niet gezien. idd een stuk vriendelijker in prijs. Ik heb nu die gebroken bijlkop gebruikt, en daarna ook houten wiggen. Ik zal zo'n goedkope bestellen voor m'n volgend stammetje, maar dat duurt nog ff. Eerst een nieuwe steel maken, die bijlkop wil ik toch weer graag als bijl hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.