visgraatparketellende

spijkersmetkoppen

Nieuw lid
11 jun 2010
1
0
Hallo,
Ik neem aan dat er ervaren karpetteurs op dit forum rondneuzen dus het volgende:
Enige tijd terug kreeg ik als zzp-er de kans om visgraatparket te leggen. geweldig natuurlijk.
het ging hier om 22mm robinia met veer en groef. voor nederland wat ongewoon dik, in duitsland schijnt dit de standaardmaat te zijn.
Maar goed, dit hout zou op een vloer met elektrische vloerverwarming komen. Deze verwarming was afgesmeerd met 3mm egaline (denk aan cement) en in de egaline lag zo'n kunsstof wapeningsmat.
Voor ik aan deze klus begon heb ik mij uitgebreid geinformeerd en zo goed als overal word er geroepen altijd eiken mozaiek als tussenvloer gebruiken.
Dit heb ik dus gedaan.
Nu is er wat mis gegaan in de communicatie tussen opdrachtgever en mij. Hij beweerd dat het parket direkt op de egaline gelijmd kon worden en dat het eiken mozaiek niet nodig was.
Ik beweer dat je bij massief hout op vloerverwarming altijd een eiken mozaiek ondervloer gebruikt
Gevolg ik kon die ondervloer+lijm+arbeid uit eigen zak betalen en ben nu dus failliet maar dat doet verder niet terzake. Wat ik wil weten is:
Hoe zou jij je parket verlijmen op zo'n ondergrond met of zonder eiken mozaiek??? :roll:
(andere parketervaringen ook welkom)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
klant is koning. als je adviseert om het ene te doen en de klant wil dat niet dan is het risico voor de klant. ik heb hetzelfde eens meegemaakt met mensen die wilden graag een massief eiken vloer in een net-nieuw-gebouwd huis. mijn advies was om even een paar maanden te wachten om er zeker van te zijn dat al het vocht weg was. neehoor direct na opleveren moest de vloer er in, zij(na vele,vele waarschuwingen van mij om het niet te doen) wilden geen naden zien aan de zijkanten. allemaal erg onverstandig. zij wilden het risico toch nemen. vloer dus gelegd en na 2 weken begon de ellende. klant heeft me toen gebeld en vertelde dat ik toch gelijk had. alle problemen zijn nu verholpen(heeft klant voor betaald).

ik weet wel als iemand me nu vraagt om dit weer te doen dan zal ik zo'n opdracht weigeren. je moet een kwaliteit kunnen leveren waar jezelf achter staat. kan dit niet? dan moet je een opdracht misschien wel weigeren.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hoi,
Als parket op vloerverwarming word aangebracht dient het parket max 12mm dik tezijn, liever 9mm. Dit ivm de organische eigenschappen van het hout oa uizetten krimpen vocht opname en afstaan en de isolerende werking van het hout.
Die ondervloer van eiken is dus overbodig bovendien heeft de electrische vloerverwarming geen functie meer het pak hout geeft de warmte niet meer door.(22mm plus mozaik eiken 9mm? Totaal met lijm 2x, is 4 cm dik!)
Roeland

http://www.meubelmakerijbrekelmans.nl
 

Bouwmeester

Nieuw lid
17 jun 2010
2
0
Hoi spijkersmetkoppen,

In het vervolg zijn er toch wat dingen waar je op moet letten bij het leggen van parket op vloerverwarming.

Ten eerste is 22mm Robina veel te dik om op vloerverwarming te leggen niet alleen de R waarde (warmtegeleidingscoeffiecient) is te hoog. Voor zowel hoofd als bijverwarming. Ook Geeft zo'n dikke plank te veel werking (krimp en uitzetten) Ik adviseer om alleen lamelparket voor vloerverwarming te gebuiken, omdat de kruislingse verlijming het krimpen en uitzetten opvangt. Daarbij heeft lamelparket het voordeel dat de onderlagen meestal van grenen of larix zijn, welke beter warmte gelijden dan hardhout.
Helaas voor jou is het project mislukt, maar als je in het vervolg parket op vloerverwarming wilt leggen kun je misschien even op de link kijken wat er allemaal komt kijken bij een houten vloer op vloerverwarming te leggen. Tips over R waarde en het verlijmd en zwevend leggen van Lamelparket op vloerverwarming.

suc6

Ik hoop dat je ondanks dat je falliet bent weer snel aan de slag kunt en eventueel met parket of lamelparket
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.