Lepelboor

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Besten Mensen,

Ik ben naarstig op zoek naar een lepelboortje van 16 mm. Kan iemand mij hieraan helpen?

Voor de mensen die niet weten wat lepelboortjes zijn:

sm_spoon_bits.jpg
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Vooral handig voor stoelen om gaten in stijlen (poten) te boren. Omdat je geen schroefdraad of centerpunt hebt, kun je diepere gaten boren voor de sporten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
http://www.feinewerkzeuge.de/bohr2.html en dan even naar beneden tot je Löffelbohrer leest....

Cool! echte lepelboren. Worden ook gebruikt voor houten blaasinstrumenten, omdat ze, in tegenstelling tot spiraalboren, weinig of niet afwijken van een rechte lijn - spiraalboren willen vaak de nerf volgen. Nog mooier zou zijn als ze langer waren. Axminster heeft wel een hele lange lamp auger - niet echt een avegaar maar ook een soort lepelboor, maar alleen in 8 mm.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Sorry Caspar, ik wou je niet zonder suggestie laten. Het vinden van een bekwaam smid is geen makkelijk opgave. Ik denk dat ik relatief veel ervaring heb met het vak gezien bijna alle mijn gereedschappen die ik gebruik zijn van de smid ipv uit de fabriek of zoiets. Af en toe bestel ik een gereedschap special op maat en laat ik mijn gereedschappen ook repareren bij de smid. Ik ben de laaste 3 jaar uitgenodigd om samen met een groep Franse smeeden te werken. Ik heb goed en ook slecht ervaringen opgebouwd met verschillende smeden, genoeg om te weten dat de ene is de andere niet.


Het is mijn mening dat wat je moet in het begin aan denken is niet een bepaald smid maar als de smid komt uit een traditie die onafgebroken is en dus toegang heeft tot een bepaald type kennis een kennis die niet uit een boek of door een cursus of van het internet en zelfs niet alleen van persoonlijk ervaring komt. Je bent zeker bekend met de Japanse traditie maar ik vind dat een beetje ver zoeken en het is ook moeilijk te inschatten zonder veel kennis over de Japanse cultuur. Maar dichter bij thuis heb je in Zweden een heel strek traditie en ook in Frankrijk en tot enig maat ook in Duitseland en Engeland


Hier een paar die ik ken en goed ervaringen mee heb:
http://taillanderie.fr/catalogue_tradi.php
http://thenewhearth.blogspot.nl


Over dit Alkmaar smid kan ik niets zeggen. Ik heb wel een paar basal vragen aan hem gesteld met alleen vaag en standaard antwoorden en toen ik wil iets concretes weten kreeg ik niets meer van hem te horen. Waarschijnlijk niet zonder reden maar ik vond het een zwak opstelling. Vorig week heb ik mijn schep terug van de smid Dick Norg, heel slecht werk, de steel was er zelfs omgekeerde op. Een paar jaar terug een paar bijlen naar de smid hier in de buurt, een hele bekende, De Witt. Bijl is meteen gebroken en sinds die tijd die ik de bijl teruggeef voor herstel heb ik niks meer te horen gekregen. Dat is mijn ervaringen met de drie smeden hier in Nederland.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Waarschuwing, ik ga dit onderwerp kappen
Impressie van de smid en zijn smederij die voor mij de goed werk heeft gericht,
P4120884.jpgsmid vuur
P4120885.jpgHij kiest, afhankelijk van de te verrichten werk voor de hand blaasbalg omdat het hem beter control over lucht toevoor geeft.
P4120893.jpg
P4120894.jpgSpecial wagonas staal van honderd jaar geladen tot nu toe nooit gebruikt.
P4120895.jpgHoogst kwaliteit Zwedes koolstofstaal voor snijgereedschappen.
P4120898.jpg
P4120904.jpg
P4120903.jpg
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Heeft niemand die boren? 14 of 16 mm?

Of wil niemand ze weg doen...

Ik wil gewoon mooi oud spul, niet die nieuwe dingen.

Mooi hamer geharde boortjes die ik kan vijlen.

Ben inderdaad wel benieuwt of die smid dit niet kan maken, en wat deze er voor zou vragen.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb wel een van ongeveer die maat maar wil hem niet kwijt.
Vraag het aan die France, kan geen kwaad dan heb je een idee. Gaat zeker meer kosten als die van de winkel maar dan heb je wat en geef je werk aan tenminste degene die het verdiende.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.