Festool Rotex of ETS

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb binnenkort een flink wat lak te schuren en ben daarom aan het uitkijken naar een hulpje voor mijn Makita 125 mm excenter schuurmachine.
Nu is het nog de vraag welke machine: de Rotex 125 mm, de ETS 125 of de ETS 150.
Ik heb hier al verschillende keren gelezen dat de Rotex een top machine is, maar dat er toch de voorkeur wordt gegeven aan de ETS. Voordeel van de Rotex is dat hij ook als poetsmachine kan dienen.
En tweede vraag voor de ETS de 3 mm of 5 mm uitslag. Is er een merkbaar verschil in snelheid en eindresultaat?
En heeft er iemand ervaring met deze handelaar:http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...viousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet
Is wel erg scherpe prijs voor machine die 500 euro kost.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Wat wil je precies met die lak: wegschuren of alleen opruwen? Want een Rotex gebruiken tussen laklagen lijkt me een beetje overdreven, tenminste van wat ik erover gelezen heb.
Zelf heb ik sinds kort een Mafell UVA 115, dat is een machine die ik voor vrijwel iedere schuurklus in kan zetten. Had ik trouwens jaren eerder moeten aanschaffen, dat had me veel tijd en geld gescheeld.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Het is om hout terug blank te schuren. Tussen de lagen is met een een schuurvel voldoende, daar hoeft geen machine over.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je mag mijn RO 150 eens komen testen, het gaat niet per se sneller dan een ETS. In eerste instantie wel maar het laat diepe krassen na die nog eens erg zorgvuldig geschuurd moeten worden.
Als het is om gewoon lak af te nemen dan zou ik kiezen voor een ETS150 met een grove korrel, de rotex is voor mij nuttig wanneer je grote verschillen in vlakheid moet wegnemen bij hardhout. Hij kan natuurlijk ook was polieren.

Bij de ETS 3 of 5 zou de 3 iets trager werken maar een betere afwerking laten maar het is niet flagrant. Doe je meer proper meubelwerk dan is de 3 aangeraden, wil je iets meer all-round is het de 5.

Wat is de wattage en koers van die makita?
 

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Ik heb voor dezelfde klus een ETS 150/5 gekocht en ben er heel tevreden van. Het was veel verikaal werk en de ETS kon ik gewoon met 1 hand vasthouden. Schuurkorrel 40 er op kom je snel terug tot op het hout en veel schuursporen zag ik eigenlijk niet. Daar kon voor mij gewoon een primer over en die dan fijner geschuurd. Was een gevel van winkelpand die terug gelakt moest worden. Dat hoefde ook niet 100% strak te zijn want binnen een aantal jaren zullen er nieuwe panelen tegen moeten.

Ik ben ver van een professional maar ben zeer tevreden van de machine. Ik heb het gevoel dat ik alle schuurklussen met deze machine wel aan kan en dat was ook de bedoeling. 1 universele machine. Die extratjes volgen later nog wel. Zeker als het niet voor een dagelijks gebruik is. Wel had ik graag ook eens de rotex geprobeerd toen om te vergelijken. Maar ik hou ook gewoon van goed gereedschap dus zal wel altijd die extra machine willen die ik niet heb ...
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Je mag mijn RO 150 eens komen testen, het gaat niet per se sneller dan een ETS. In eerste instantie wel maar het laat diepe krassen na die nog eens erg zorgvuldig geschuurd moeten worden.
Als het is om gewoon lak af te nemen dan zou ik kiezen voor een ETS150 met een grove korrel, de rotex is voor mij nuttig wanneer je grote verschillen in vlakheid moet wegnemen bij hardhout. Hij kan natuurlijk ook was polieren.

Bij de ETS 3 of 5 zou de 3 iets trager werken maar een betere afwerking laten maar het is niet flagrant. Doe je meer proper meubelwerk dan is de 3 aangeraden, wil je iets meer all-round is het de 5.

Wat is de wattage en koers van die makita?
De Makita heeft 300 Watt en 2,8 mm slag. Dat is dus vrijwel gelijk aan de ETTS (310 Watt), maar een stuk minder dan de Rotex (750 Watt).
Maar als de meerwaarde van de Rotex enkel het snel wegnemen van veel materiaal is, valt hij af. De mogelijkheid om te polijsten is meegenomen, maar geen noodzaak.
Dan zal het de ETS 150/5 worden en de Makita voor het fijne werk of de laatste afwerking.
 

Damocles

Nieuw lid
18 feb 2015
15
0
Brussel
Ik heb de mijne trouwens bij madev gekocht. Ook al een TS 55 gekocht. Daar was een probleem mee en heb direct een andere gekregen. De schuurmachine was perfect inorde en nieuw zoals vermeld. Let wel als je een machine koopt waar normaal veel accesoires bij zijn dat die er niet altijd bij zijn. Als je dan systainer en acc. nog extra moet kopen ....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.