Gebruik van domino's

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Volgende maand zou ik me graag een DF500 aanschaffen.
Ik heb recent een systainer met domino's + frezen op de kop kunnen tikken, zo heb ik al een idee van alle maten van deze domino's.
Nu vroeg ik me af hoe je kan weten welk type domino's je best voor welk hout/plaatmateriaal kan gebruiken?
Ik heb nog wel wat plaatmateriaal te verwerken, maar gebruik ik daar bv best de 5x30 of de 6x40 voor?
En waar kopen julllie je domino's? Prijzen variëren nogal op het internet :)
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Het ligt wat mij betreft aan de applicatie en aan het soort hout welke je verwerkt. Als je Dominos zet die zo ongeveer één derde de dikte van het hout zijn zit je veilig.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
186
39
Voor plaatmateriaal (18/19mm) is 5x30 de aangewezen maat vind ik. Je kan dan 15mm diep boren zonder door je materiaal te gaan. En er blijft genoeg plaatmateriaal staan. Gebruik je de 6x40 is de kans op splijten groter en moet je bij de meeste verbindingen op 2 verschillende dieptes boren wat onhandig en foutgevoelig is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
En waar kopen julllie je domino's? Prijzen variëren nogal op het internet :)

Je kan ze zelf makkelijk maken en in grote hoeveelheden met rest hout adhv een vandikte bank en freestafel, je hoeft dan ook de standaard afmetingen niet te gebruiken. Ik maak ze nu meestal op de maximale breedte en diepte die de frees aankan, dan zit je op een heel ander niveau qua sterkte en precisie want hoe breder de domino hoe vlakker de verbinding .

De 5mm domino's voor plaatmateriaal maak ik gewoon rechthoekig zonder de boorden rond te frezen, bij dat soort verbindingen spelen de zijkanten van de pennen geen echte structurele rol.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Je kan ze zelf makkelijk maken en in grote hoeveelheden met rest hout adhv een vandikte bank en freestafel, je hoeft dan ook de standaard afmetingen niet te gebruiken. Ik maak ze nu meestal op de maximale breedte en diepte die de frees aankan, dan zit je op een heel ander niveau qua sterkte en precisie want hoe breder de domino hoe vlakker de verbinding .

De 5mm domino's voor plaatmateriaal maak ik gewoon rechthoekig zonder de boorden rond te frezen, bij dat soort verbindingen spelen de zijkanten van de pennen geen echte structurele rol.


De grote domino's die je maakt, rond je de zijkanten dan af? Met een halfhol freesje? Welke houtsoorten gebruik je dan voornamelijk?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De grote domino's die je maakt, rond je de zijkanten dan af? Met een halfhol freesje? Welke houtsoorten gebruik je dan voornamelijk?

Die wat ik afrond doe ik met een kwart rond frees van ongeveer dezelfde straal als de helft van de dikte, dit op een freestafel. Het zou trouwens geweldig zijn moest er een merk frezen maken met de volledig ronding op, en misschien zelfs groefjes erin voor de lijm.

Ik gebruik wat ik heb, meestal eik of beuk voor de kleinere en den bij de grote XL maar enkel omdat ik die regelmatig op dennen constructies gebruik.
Eik lijkt iets beter omdat het poreus is en dus lijm vangt.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
die wat ik afrond doe ik met een kwart rond frees van ongeveer dezelfde straal als de helft van de dikte, dit op een freestafel. Het zou trouwens geweldig zijn moest er een merk frezen maken met de volledig ronding op, en misschien zelfs groefjes erin voor de lijm.

Ik gebruik wat ik heb, meestal eik of beuk voor de kleinere en den bij de grote xl maar enkel omdat ik die regelmatig op dennen constructies gebruik.
Eik lijkt iets beter omdat het poreus is en dus lijm vangt.

thx!
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Heeft er iemand een goed adres om domino's bij te bestellen?
Ik ben op zoek naar de 2 kleinste maten. Zijn deze ook in grote verpakkingen te krijgen? Ik zie enkel de verpakking met 450 stuks opduiken bij google.
De grotere maten heb ik al in grotere verpakkingen aangekocht dus vroeg me af of deze ook voor de kleine maten bestaan?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik heb de laatste keren via Amazon.de besteld. Bleek toen steeds het goedkoopst.

Die van 4mm vind ik op het eerste zicht inderdaad enkel terug in de verpakking van 450 stuks.
Die van 5mm zijn er ook in een verpakking van 1800 stuks: festool #493296

 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Die wat ik afrond doe ik met een kwart rond frees van ongeveer dezelfde straal als de helft van de dikte, dit op een freestafel. Het zou trouwens geweldig zijn moest er een merk frezen maken met de volledig ronding op, en misschien zelfs groefjes erin voor de lijm.

Ik gebruik wat ik heb, meestal eik of beuk voor de kleinere en den bij de grote XL maar enkel omdat ik die regelmatig op dennen constructies gebruik.
Eik lijkt iets beter omdat het poreus is en dus lijm vangt.

Ik gebruik de zogenaamde bullnose freesjes hier voor die trekken direct een halve cirkel, daarna even de randjes eraf op de maat die je wil en dan zijn ze klaar, deze bullnose heb je in alle maten.

030b4dcc-a9ce-4406-a4f0-a1fa1fd7f90a.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.