Snijplank Afrormosia

Daan Theuwis

Nieuw lid
10 okt 2015
2
0
Beste houtbewerkers,


even een korte vraag: is het mogelijk om met Afrormosia een snijplank te maken?
Ik las in het houtvademecum dat afrormosia een aantal inhoudstoffen bevat die irriterend zijn voor de luchtwegen etc.
deze stoffen kunnen misselijkheid veroorzaken bij het verwerken ervan.
Ook bevat afrormosia looizuur wat voor zwarte plekken kan zorgen wanneer het in aanraking komt met water en ijzer ( zelfde effect als bij eik ).
zouden deze elementen een probleem vormen bij het gebruik van de snijplank?

alvast bedankt
vriendelijke groet
Daan Theuwis
 
P

Pel

Guest
Snijplanken moet je van beukenhout maken, en dan met notenolie behandelen.

Groet Pel
 

Daan Theuwis

Nieuw lid
10 okt 2015
2
0
ja dat weet ik, heb er vorige week een gemaakt uit beuk.
maar nu wil mijn schoonmoeder ook een hebben.
Het probleem is dat ik geen beuk meer heb liggen maar wel afrormosia.. lijkt mij ook zeer mooi!
 
P

Pel

Guest
Dit is wat ik vond over afrormosia;
Het kernhout van Afrormosia is geelachtig bruin, nadonkerend tot donkerbruin. Het groeigebied is West Afrika. Afrormosia heeft een fijne nerf. Het lijkt enigszins op teak maar het bewaart beter de donkere kleur dan teak als het blootgesteld wordt aan lucht en zon. Het hout is beperkt beschikbaar vanwege import restricties. Afromosia is toegevoegd op de CITES lijst van beschermde houtsoorten. Het hout dat wij verkopen beschikt over een geldig CITES invoer nummer.
Afrormosia laat zich fraai afwerken en wordt voor veel doeleinden toegepast: meubelen, deuren, vloeren, jachtbouw, fineer etc. Het hout is ook bestand tegen zuren en wordt daarom in de chemische industrie toegepast. Indien het hout onder vochtige omstandigheden wordt gebruikt kan het door de aanwezige looistoffen corrosie bij metaal veroorzaken. Roestvrij metaal wordt daardoor aanbevolen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Natuurlijk kan dat. Ik heb er ooit ook 1 van afromosia gemaakt. Geen enkel probleem. Wat je gelezen hebt over irriterende stoffen etc. heeft te maken met het stof dat vrij komt bij het bewerken ervan. Maar dat is bij bijna alle houtsoorten zo.
Beuken wordt er inderdaad het meest voor gebruikt omdat het fijn van structuur is en bijna niet werkt.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Met hoge looizuur gehalte is het volgens mij ook tof als je messen hebt met/uit carbonstaal.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zou er mee oppassen, ik heb er al probleemloos doosjes mee gemaakt met resten enz... Maar als je er al mee gewerkt hebt dan zal je alvast gemerkt hebben dat het een echte cactus is.
Zodra je het bruut hout aanraakt heb je microscopische splinters in je vel die meteen infecteren, als je ziet hou je vel daarop reageert dan denk ik dat je het contact met voedsel beter vermijdt want je gaat erin snijden en deeltjes opnemen.
 
P

Pel

Guest
Ik ben het met BenchWorks eens, natuurlijk functioneert de snijplank als snijplank, maar of het gezond is de vraag, bijvoorbeeld voor kinderen. Een snijplank wordt overal voor gebruikt, vlees snijden, uien snijden, je snijdt met het mes altijd in de plank zo laat de plank kleine vezeltjes los die in de uien snippers zitten. Bij vlees wat gebraden wordt zal het helemaal geen kwaad kunnen met het braden zullen de vezeltjes wel wegbranden. Je zal er natuurlijk niet direct ziek van worden maar of het gezond is? Ik weet niet of ze in de winkel snijplanken van afromosia verkopen, of mogen verkopen van de warenkeuring, die ik zie zijn meestal van beukenhout? Nogmaals je wordt er niet ziek van en je gaat er ook niet dood van.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Volgens mij kan afrormosia zonder problemen, zoals eerder is gezegd is alleen het stof wat er vanaf komt gevaarlijk. Verder valt het splinteren enorm mee en ''eet'' je dan zo goed als geen splinters op. Zo ver ik weet is maar 1 gangbare houtsoort die wel direct gevaarlijk is en dat is taxus. Dit is voor bijna iedereen gevaarlijk als je deze houtsoort op zou eten. Volgens mij een van de weinige houtsoorten die van zichzelf al giftig is en dat in tegenstelling tot afrormosia dat alleen vervelend is voor mensen die er allergisch voor zouden kunnen zijn. Ik heb zelf nooit last gehad van stof van afrormosia maar dan wel weer van padoek(het gevoel dat je peper hebt opgesnoven)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.