Freestafelblad

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo allen,
Ik zit met een probleempje betreffende de frees inlegplaat deze is al gemonteerd het hart zit op 35 cm uit de voorkant en 47 cm uit de achterkant, maar nu ben ik aan het twijfelen wat gaat ik als voorkant gebruiken 35 of 47 cm .
Ik stel deze vraag omdat ik de T rack's voor de fence in wil gaan freezen.

Wat denken jullie bvd.

Groet.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Hangt er natuurlijk vanaf wat je er mee wilt, maar als je de grote zijde voor doet dan is de afstand tot het hart van het freesbitje gauw bijna 60 cm. Dan wordt het m.i. wat lastiger om de controle te houden omdat je verder af staat van je werk. Bovendien moet je dan in voorovergebogen houding staan wat ook niet fijn is. Vergelijkbaar met aardappels schillen aan decachterkantvvan het aanrecht blad....haha. En zolang je werkstuk maar voor het grootste deel op tafel ligt zodat het niet naar voren kantelt lijkt me de 35 cm (+ ongeveer 12 tot het hart van de inlegplaat) al gauw genoeg.....
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik begrijp wat je bedoeld, misschien heb ik het een beetje ongelukkig omschreven maar de 35 en 47 cm is het hart van het freesbitje dus niet van de voorkant van de inlegplaat.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik begrijp wat je bedoeld, misschien heb ik het een beetje ongelukkig omschreven maar de 35 en 47 cm is het hart van het freesbitje dus niet van de voorkant van de inlegplaat.

Bij mij is het ook zoiets (35 cm) en persoonlijk heb ik nooit gedacht dat ik meer nodig had. Wel eens gewild dat de geleider verder naar achteren zou kunnen dan hij kan. Volgens mij zijn de meeste kant-en-klare freestafels die je kunt kopen ook niet groter.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Kan je de t-racks niet helemaal door laten lopen zodat je de keuze hebt om de fence aan de voorkant of achterkant te doen.
Zo heb je altijd de keuze tussen de twee maten.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Kan je de t-racks niet helemaal door laten lopen zodat je de keuze hebt om de fence aan de voorkant of achterkant te doen.
Zo heb je altijd de keuze tussen de twee maten.
Dat is idd ook een optie, maar volgens mij kom ik dan met de mitterrail in de knoei.

groet, Eric
 

WR1944

Oud hout
In de praktijk (als ik de diverse fabrieks- en DIY-tafels zo zie) wordt de bovenfrees iets uit het midden gezet en wordt de geleider aan de smalle kant gebruikt. Dan heb je een ruimer blad waar je een miterrail in kan plaatsen. Als je een constructie maakt waarbij de geleider om de zijranden van de tafel geklemd kan worden hoef je geen rails voor de geleider aan te brengen en kan je de geleider aan beide kanten gebruiken, al naar het uitkomt.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Hallo,
Het probleem is opgelost, ik heb het blad 60 cm breed gemaakt en het hart van de freesbit is 35 cm uit de voorkant gebleven.
Ik denk dat ik nog genoeg ruimte overhoudt tussen de freesbit en de fence.

@Mga1600 , @Raymond en @WR1944 bedankt voor het meedenken.

Groet,Eric
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.