Glas in sponning, tips voor plaatsing

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Ik ben een halkast aan het maken waar bij de deuren mat glas in een sponning geplaatst zal worden.

Ik weet dat ik ervoor moet zorgen dat het glas kan leven,maar is het echt nodig om het glas vast te kitten?

Mijn idee was om het glas gewoon in de sponning te plaatsen zodat het mooi aansluit tegen het hout en je geen lelijke kitnaad hebt, daarna afwerken met houten latten.

Iemand tips of ervaring?

Mvg,

Geert
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Lijkt me een goed plan. Je zult natuurlijk wel wat ruimte moeten houden voor het werken van het hout. Hierdoor kan je glas naar gaan rinkelen in zijn sponning. Dat is op te lossen met een paar drupjes kit in de hoeken.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
janvandijk zei:
Lijkt me een goed plan. Je zult natuurlijk wel wat ruimte moeten houden voor het werken van het hout. Hierdoor kan je glas naar gaan rinkelen in zijn sponning. Dat is op te lossen met een paar drupjes kit in de hoeken.
Ofeen soort schuimrubber tape (is er in elk geval in zwart) gebruiken zoals de glaszetters dat doen. Het is plat, zelfklevend, je plakt het in de sponning dan glas er tegenaan en vervolgens de glaslatten.
 

tuoh

Oud hout
Vastkitten is inderdaad niet nodig, maar kleef in de glassponning en tegen de glaslatten wel een foam van 1mm dikte, dan word de glasplaat langs binnen en buiten opgesloten tussen foam, dit gaat het rammelen tegen.

Zonder deze foam krijg je het glas niet onbeweeglijk vast in de sponning, met lawaai en breukgevaar als gevolg.

Mvg,


André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.