Verwarmd kastje voor lijm en gereedschap

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voor mijn werkplaatsje (gehuurd en gedeeld gebruik met de eigenaresse) heb ik een kastje gemaakt. Ik wil het ontwerpproces, het maken, de ontwerpbijstellingen en het uiteindelijk resultaat met jullie delen.

Aanleiding was tweeërlei
a) de behoeft aan een goed geïsoleerd verwarmd kastje om lijm en de enkele pot verf die ik heb vorstvrij te bewaren.
b) Door de verhoogde temperatuur in het kastje zou de luchtvochtigheid er wat lager liggen en dat zou niet verkeerd zijn als ook het meest roestgevoelige gereedschap en schroefjes, boutjes e.d. er in kunnen worden bewaard.

Ontwerpen doe ik in SketchUp; de gratis versie. Heel bruikbaar en makkelijk een niveau te bereiken waarop je aan de slag kunt.

Ik heb niet voor een eenvoudig schappenkastje gekozen maar voor een kastje met volledig uittrekbare laden vanwege het beter zicht op de inhoud. Op de koop toe nemend dat vooral de wat diepere laden rommelbakken kunnen worden. We zullen zien.

Uiteindelijk kwam er dit als ontwerp uit:
Kastje van 700x700x540 mm (hxbxdiepte) met drie laden en een uitdraaibaar blad (een late toevoeging in het ontwerp). Het dient als aflegblad voor kwetsbaar gereedschap zoals afteken- en meetgereedschap, beitels. Het kastje staat zo dat een uitgedraaid aflegblad onder direct handbereik is bij het werken aan de werkbank. En makkelijk weer terug te duwen is in de beschermende ”enveloppe”

01_2Dladenkastje_08okt2015.jpg

In een volgende aflevering zal ik het ontwerp verder toelichten en ook de eerste maakstappen laten zien.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hoe ben je van plan de kast te verwarmen? John Heitz gebruikte gewoon een fohn op de laagste stand.

Is een terrarium-verwarmingsmat een oplossing? Die dingen zijn ontworpen om continu te werken, ze worden zelf een graad of 45 en houden een terrarium dat er op gezet is rond de 25-30 graden. Ik gebruik er een als verwarming voor mijn rijskast (brooddeeg en ander gistdeeg en -beslag).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als ik de juiste isolatiewaarden van MDF en piepschuim van het net heb geplukt is er ongeveer 20 watt nodig om de temperatuur 10 graden te verhogen. Ik was van plan 2 gloeilampen van 40 watt in serie te zetten. Oppervlaktemperatuur blijft dan voldoende laag om lokale oververhitting uit te sluiten. Voor soortgelijke doelen bestemde verwarmingsmatjes had ik niet aan gedacht Lijkt me een optie. (nooit gehoord van toepassing in duivenhokken en terraria :)).

mvg
klaas
 
Laatst bewerkt:

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Wat misschien beter werkt is een diode in serie met de 1 gloeilamp te zetten.
Dan heb je maar de halve periode van de fase die door de lamp gaat.
Ik verwacht dat als je twee lampen in serie zet dat je niet aan de 20 watt warmte komt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Volgens mij kan je inderdaad beter een voor dat doel bedoelde verwarming nemen.
Een elektrische verwarming heeft een rendement van 100% een gloeilamp 85%.
Gloeilampen hebben niet het eeuwige leven, en zullen over enige tijd niet meer als vervanging te koop zijn.

Kan je beter een duurzamere oplossing kiezen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En bovendien zijn gloeilampen altijd een brandgevaar. Als ze ergens tegenaan gaan hangen, of stuk gaan. Ik zou denk ik nooit voor gloeilampverwarming kiezen voor iets dat continu, unattended verwarmd moet worden. Voor een ad hoc oplossing voor kortdurend gebruik vind ik ze wel geschikt (zoals rijs- en fermentatiekasten).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Opvallend dat meer mensen in eerste instantie deze optie gevaarlijk achten. Misschien omdat ze ooit hun vingers brandden aan een gloeilamp :) Twee gloeilampen in serie is inherent veilig. De buitenkant blijft onder een brandgevaarlijke temp en bij breken (heel onwaarschijnlijk in een draadgazen omkooiing, maar toch) komt de lamp in een veilige uit-toestand. En als het totaal vermogen zo laag is dat de temp verhoging niet meer kan worden dan 10 graden is er ook daar geen risico. Desalniettemin vind ik de matjes een elegant alternatief.

.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik had het niet specifiek over lampen in serie - uiteraard is het zo dat hoe meer lampen je in serie schakelt (bij gelijkblijvend overall voltage en lampspecificaties), hoe minder heet en dus ook hoe minder onveilig het geheel wordt. Ik heb echter genoeg (bijna)brandjes gezien als gevolg van (weliswaar niet in serie geschakelde) gloeilampen die ergens tegenaan hingen, op lagen of waar de fitting oud en onbetrouwbaar was geworden) om niet gecharmeerd te zijn van gloeilampen als permanente onbewaakte warmtebron...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
.Het “”geraamte ”” van het kastje bestaat uit twee op elkaar gelijmde 12mm-MDF panelen. Dit is omdat dikkere MDF een zachtere kern heeft en slapper is. De panelen worden bekleed mets tyropor met daarop 9mm MDF als afdekking. Op de SketchUP tekeningen is te zien hoe dat wordt.

Het kastje komt op wielen te staan. Door de al bestaande, weinig flexibele indeling in mijn werkplaatsje is er op de beoogde plaats voor dit kastje een bovengrens qua beschikbare hoogte. Om het effect van deze 12 cm hoogteverlies enigszins te beperken gebruik ik de ruimte tussen de wielen om de verwarming en evt. regeling onder te brengen. Wel een beetje complex :)

De MDF verbindingen zijn gelijmd en gedeuveld. Gewoon doorgeboord.
Om stootschade beetje te beperken, worden de randen van het kastje afgewerkt met houten latjes. Door de 2 keer 12mm op elkaar gelijmde panelen is ditn ogal gemakkelijk uit te voeren. En bovendien blijven zo de gewoon doorgeboorde deuvels buiten zicht.
01_kastje_11sept2014.jpg
Het ""geraamte "" van het kastje met onderin de verlaging voor de verwarming


03_2Dladenkastje.jpg
Volgende stap is het bekleden van het geraamte met styropor

02_2Dladenkastje.jpg
En vervolgens het styropor afdekken met 9 mm MDF panelen en op de randen de houten latjes monteren bedoeld om enigszins bestand te zijn tegen stoten.
 
Laatst bewerkt:

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
.Het “”geraamte ”” van het kastje bestaat uit twee op elkaar gelijmde 12mm-MDF panelen. Dit is omdat dikkere MDF een zachtere kern heeft en slapper is. De panelen worden bekleed mets tyropor met daarop 9mm MDF als afdekking.
Weet je daar heb ik nu nooit bij stil gestaan, wel een handig "weetje".
Leuk project ook, denk ik meteen weer aan school, waar de laselektroden in een verwarmde kast lagen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Eerder dan aan het kastje zelf, was ik al begonnen aan het makenv an het draaimechanisme voor het aflegblad. Het ontwerp is te zien op de onderstaande SketchUp tekening.
Aandachtspunt is de lagering en de ophanging ervan. Door de afmetingen van het blad (70 cm breed) en het wisselend gewicht dat het moet dragen moet de ophanging stijf zijn. Ik wil natuurlijk niet dat elk extra stuk gereedschap een schever en slecht sluitend frontje tot gevolg heeft :)
Als lagering gebruik ik de naaf van een kinderfiets. De ophanging van de naaf is een stalen constructietje opgebouwd uit stukjes plaat-en hoekijzer. Om het er niet al te zwaar uit te laten zien heb ik met haakse slijper, bankslijpmachine en vijl er een wat elegante vorm aan proberen tegeven.
Het draaipunt ligt buiten het kastje zodat de max. draaihoek 270 graden is. Het ”bereik” van het superlicht draaiend 70 cm breed aflegblad is daardoor lekker groot. (nadeel van dat licht draaien is dat het kastje echt waterpas moet staan. Daar zoek ik nog een oplossing voor. Elk voordeel heeft zijn nadeel.

(Haakse slijper moest ik aan wennen. Ik vind het vuur spuwende grove lawaaimachines. Maar ik heb de weerzin weten te overwinnen, gelaatsmasker en gehoorbeschermer aangeschaft en me aan dit soort metaalbewerking gewaagd).

04_2Dladenkastje.jpg

Ontwerp van het draaibaar aflegblad

03_kastje_02sept2015.jpg
De onderdelen voor de lagering en ophanging

04_kastje_11sept2015.jpg
Geverfd

05_kastje_11sept2015.jpg
De gemonteerde lagering en bladondersteuning

06_kastje_11sept2015.jpg
en nu ook het vaste deel(de ophanging) gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Als je de lagering van het fietsnaafje iets meer voorspanning geeft, Blijft hij in elke stand staan.
 
A

Athanor

Guest
Mooi innovatief project Klaas!! Vooral de ladeoplossing is mooi om te zien. Dit ga ik volgen!


Fons
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Omdat het kastje van slap MDF is gebouwd, zijn er speciale voorzieningen in het ontwerp nodig om de bevestiging van de scharnierconstructie voor het aflegblad voldoende stijfheid te geven.


02_kastje_6okt2015.jpg
Kastje met een over 45 graden uitgezwenkt aflegblad.

03_kastje_6okt2015.jpg
Kastje met een over 225 graden uitgezwenkt aflegblad.

04_kastje_6okt2015.jpg
Doordat het scharnierdraaipunt ruim buiten het kastje ligt kan het blad tot 270 graden worden uitgezwenkt.


13_kastje_6okt2015-001.jpg
Om voldoende stijfheid in de constructie te brengen is het draaischarnier niet direct op het MDF bevestigd maar via een relatief fors beukenhouten blok. Zo grijpt het vrij grote moment dat door het blad wordt uitgeoefend niet direct aan op het slappe MDF, maar wordt het gelijkmatig over een groter vlak verdeeld. Het beukenhouten blok zit aan onder en zijkant gelijmd en gedeuveld aan de MDF structuur. De bovenkant is stevig verbonden middels drie M8 bouten aan het hier nog niet gemonteerd bovenblad. Dit bovenblad blijft afneembaar.
(De ribben linksboven op de foto komen later aan de orde )
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Het kastje heeft drie laden; twee met een diepte van 14 cm en een met een diepte van 20 cm.
Omdat er verwarming in het kastje komt en ik de warmte zoveel mogelijk binnen wil houden kan de voorkant van het kastje worden afgesloten met een deur (dubbelwandig met vulling van tempex en natuurlijk tochtstrips).
Mijn werkplaats is klein en daarom, wilde ik een kleine “”openzwaaicirkel”” Daarom heb ik de deur gedeeld; niet in een links opendraaiend deurtje en een rechts opendraaiend deurtje maar zoals een vouwwand waardoor het ”deurpakket” in zijn geheel naar links, van de werkplek af, draait zodat de toegang tot de laden niet wordt gehinderd door een halve deur. Het aflegblad draait naar rechts , naar de werkplek toe. Het ontwerp is dus toegesneden naar de opstelling in mijn werkplaats.


06_kastje_6okt2015.jpg
Kastje met halfopen “vouw-deur”

08_kastje_6okt2015.jpg
Kastje met geopende deuren

10_kastje_6okt2015.jpg
Voor het opvouwbaar maken van de deurtjes gebruikte ik twee tafelscharnieren van Baptist
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.