klote duimstok vouwmeter

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
DSCN1757.jpg
al jaren erger ik me aan onze vouwmeter of duimstok...
hoe kun je op een fatsoenlijke manier een maatje afschrijven
als de getallen aan de verkeerde zijde van de meter zijn gedrukt?

ik heb hier in België al in de handel gekeken en er al naar gevraagd,
maar dan hoort men het precies in Keulen donderen...:rolleyes::rolleyes:
of bestaan er in Nederland wel duimstokken met de bedrukking aan de juiste zijde:confused:
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.422
686
Emst
Jij wil de streepjes aan de zijkant?
Dan draai je de duimstok toch een kwart.
Als het precies moet gebruik ik een stalen liniaal, heb er verschillende, de grootste is een meter.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik snap je probleem eigenlijk niet helemaal...
Ik gebruik voor kleine werkjes ook een stalen lineaal, maar dat heeft een onderverdeling tot 1/2 mm en dat zit soms wel in de weg.
Tip: als je een vouwmeter voor kleine, nauwkeurige maten gebruikt, gebruik dan niet het uiteinde als nulpunt, maar bijvoorbeeld de 10. Op het uiteinde kan wel at afwijking zitten.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Het nog opgevouwen gedeelte van de meter zorgt ervoor dat het je de meter niet plat op je werkstuk kunt leggen
en dat je niet deftig iets kunt afschrijven
Als de getallen aan de andere (binnenzijde) zouden staan
dan kon je veel makkelijker kunnen meten...
of zie ik dit nu verkeerd:confused::cool:
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Bekijk bijlage 36654
al jaren erger ik me aan onze vouwmeter of duimstok...
hoe kun je op een fatsoenlijke manier een maatje afschrijven
als de getallen aan de verkeerde zijde van de meter zijn gedrukt?

ik heb hier in België al in de handel gekeken en er al naar gevraagd,
maar dan hoort men het precies in Keulen donderen...:rolleyes::rolleyes:
of bestaan er in Nederland wel duimstokken met de bedrukking aan de juiste zijde:confused:

De meters die jij bedoelt zijn wel in de handel, maar er is weinig vraag naar. Je bedoelt dat bij vouwmeters de opdruk zo is dat de gevouwen delen tijdens het gebruik van de meter bovenaan liggen, zo ligt het deel dat je gebruikt mooi vlak op het werkstuk? Dit heeft mij bij de houten vouwmeters ook wel eens gestoord, maar bij de komst van de kunststoffen meters is dit manko niet meer zo urgent vind ik. Mij stoort het in het geheel niet, vouw gewoon de meter een latje verder open en klaar.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Een aantal jaar geleden had ik dit ding gezien in een catalogus: link naar filmpje
Een tijdje terug dacht ik er weer aan toen ik bij een lokale ijzerwarenhandel was, en vroeg of ze zo'n ding hadden of konden bestellen... zat niet in het standaardassortiment maar konden ze wel bestellen... heb maar gelijk zowel de de 2 als de 3m versie besteld... kan helaas nog niet zeggen of het in de praktijk ook handig werkt, is inmiddels alweer enkele maanden geleden en ze zijn nog steeds niet binnen...
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Aan de andere kant staan toch ook getallen? Ja oke dat begint bij 100 terug te tellen, maar daar kan je toch ook je afstand mee afschrijven?

Ik ben het eens met Nico Oosthoek, deze vouwdingen zijn waardeloos, maar een echte duimstok werkt wel fijn.
De mijne was nog van mijn vader, nog steeds goed leesbaar, maar ik heb 'm gebroken:(
En hier in Noorwegen zijn alleen die vouwdingen te koop:mad:.

PS. Doordat ik een normale duimstok gewend ben, heb ik al een aantal van die vouwdingen gebroken. Ik vouw ze regelmatig de verkeerde kant op;)
Maar die stukjes zijn wel weer handig om af te schrijven.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik ben het niet eens met het feit dat het een waardeloos ding is. Jarenlang heb ik deze duimstokken gebruikt voor het opmeten van gaas boutjes etc. Het is ook geen timmermansduimstok. Deze duimstok is hier niet voor gemaakt. Zelf gebruik i ik incra maatlatjes. Erg nauwkeurig. Punt in de lat steken en afschrijven.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Op deze manier afschrijven is gokken, zei de leraar destijds. Duimstok op zijn kant en een timmermansduimstok gebruiken werkt een stuk beter.
 

stefanvc

Nieuw lid
22 jun 2015
23
0
Sint-Niklaas
Vouwmeters e.d. hebben dan ook een andere classificatie dan bijvoorbeeld stalen latten. Zie naar het rode ovale merkteken met romeinse cijfer 1 tot 3 aan het begin van de meter. Hoe lager hoe beter. Maar voor juist af te meten neem ik liever een stalen lat dan een vouwmeter. Vouwmeters hebben zeker hun functie !
 

tuoh

Oud hout
99,6% van al wat ik afteken(de) gebeurt al 50 jaar met een "waardeloze" vouwmeter:p Dat ik in al die jaren niet de minste moeite gedaan heb om iets beters te zoeken mag een signaal zijn dat dat ding functioneert. Zoals met alles moet je er mee leren omgaan. Ik kan er zonder moeite tot op een halve mm juist mee werken en dat is meer dan accuraat genoeg:D
Om de resterende 0,4% af te tekenen gebruik ik altijd een schuifmaat, dat is voor als ik tot 0,01mm juist wil werken:p
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, da's in Vlaanderen het meest gebruikte model. Die Nederlandse duimstok heb ik ook een paar maal gebruikt maar dat was geen succes, vond het maar een onhandig ding dat altijd tekort was:p
Zo heeft elk land wel zijn geplogenheden zeker.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
ahaa, nu is me het verschil tussen duimstok en vouwmeter ook duidelijk...

met een duimstok heb je dit blijkbaar probleem niet.

alleszins denk ik dat de werkbaarheid van een vouwmeter flink verbetert als de nog opgevouwde latjes naar boven gericht zijn
met de nummering van links naar rechts...
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Zo'n vouwding is inderdaad waardeloos, maar met de echte duimstok (bv van Schuil) is niets mis en heel goed mee te werken.
Ik heb mijne nog uit mijn LTS tijd. Beetje onleesbaar, maar nog steeds heel.
heb er in 44 jaar aardig wat versleten, maar heb nog een voorraadje.:D
Duimstok.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.