Finewoodworking.com: space saving miter saw stand >> wie heeft de tekeningen?

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Toen ik het eerste plaatje zag dacht ik: da's slim je kan die blokken in de lengte verschuiven voor lange werkstukken.
Hier win je weinig mee. Maar goed in sommige ruimtes kan elke cm helpen.

Ik zou wel adviseren om een stofkap over de zaag te maken. Die zou contra kunnen schuiven aan het blad. Als je dus het blad naar voren trekt, duw je daarna de kap naar achteren.
Stof zou zelfs door het 'fixed top on cabinet' naar beneden kunnen vallen, de emmer staat dan in het (gootsteen)kastje.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
TOP! Dank je wel, Althanor! Het is toch iets anders dan ik had verwacht :)

Bij mij gaat het inderdaad om de ruimte. De afkortzaag neemt als hij niet tegen de muur staat best wel wat ruimte in beslag, door hem naar voren/achter te kunnen schuiven scheelt het toch 25 cm in loop/werkruimte.
Met de stofopvang ben ik inderdaad bezig, maar dat wordt meer een "dust hood" achtig idee :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vind de 18 mm basis maar fragiel. Zou een plint maken aan de voor/onderzijde. Dan is er een strook die de boel vlak houd. Je zou daar ook een rechte 5bij7 voor kunnen nemen. Meer werk zijn de twee frontpanelen van de boxen vervangen door 1 stuk en dan bij de zaag een keep uitzagen. Dan wordt het geheel een stuk stabieler.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Je kan je ook afvragen of de 'drawer slides' nuttig zijn.
Als je in de onderplaat 2 gleuven maakt waar je een slotbout ( M10 of M12 ofzo)door steekt met een flinke carroseriering en moer eronder schuift het ook. Maar dan heb je al minder gewiegel wat altijd in een laderails zit.
Platen dragen dan op een veel groter vlak.
Neem een borgmoer dan kan je de wrijving instellen.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb zo'n consructie op mijn zaagslede voor de lintzaag gemaakt, maar ben daar niet tevreden over. Die slotbouten gaan vaak scheef staan in de gleuf en dan haakt de schuifbeweging en moet je weer "friemelen" om e.e.a. op gang te brengen:(


Fons

P.S. Ik denk voor ondersteuning eerder aan een paar consoles op de zijkanten die je met scharnieren naar voren klapt en onder de uitschuiftafel zet. Die moet dan iets langer dan het kastje worden.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Jammer, Ik had een dergelijke constructie onder mijn brandstoftank voor mijn dieselkachel in mijn afzetunit.
Had een platte boottank daarop staan. Kon dan de tank uit het vak, waar ie in stond, naar voren trekken om te vullen, en weer terug.
Dat heeft toch gewerkt onder vreselijke omstandigheden. Temperaturen tot -15 en heel uiteenlopende relatieve vochtigheid. Meestal niet ( nooit ) waterpas en uiteraard een gewichtsverschil tussen vol en leeg.
Ik had het noodgedwongen zo gemaakt omdat ik juist bang was met een metalen slede dat ie vast zou vriezen.

Maar goed behaalde successen in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.