Lijmvlekken

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Voor mijn vuren of grenenhouten meubeltjes gebruik ik Bison houtlijm. Daarbij probeer ik zo veel mogelijk de nog natte lijm te verwijderen van plaatsen waar het niet thuis hoort. Wat mij aan deze lijm stoort is dat bij een behandeling met bijvoorbeeld kleurbeits de niet goed verwijderde lijmresten, waar je bij het schuren niet goed bij kunt komen, zich aftekenen.
Is er een lijmsoort die deze problemen niet heeft?
Ik houdt mij ten zeerste aanbevolen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Volgens mij niet. Probeer niet teveel lijm te gebruiken, overtollige lijm kun je best verwijderen met een licht vochtig doekje of je kunt de lijm laten drogen totdat hij wat rubberachtig is en wegsteken met een beitel. Nog een mogelijkheid is om een beetje zaagsel van het zelfde hout bij de lijm te voegen en dus te vermengen. Hierna wegsteken.
 

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Volgens mij niet. Probeer niet teveel lijm te gebruiken, overtollige lijm kun je best verwijderen met een licht vochtig doekje of je kunt de lijm laten drogen totdat hij wat rubberachtig is en wegsteken met een beitel. Nog een mogelijkheid is om een beetje zaagsel van het zelfde hout bij de lijm te voegen en dus te vermengen. Hierna wegsteken.
Bedankt voor de snelle reactie.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik ken 't probleem.
Het enigste wat ik je kan aanraden is om wat weg te blijven bij de randen met de lijm zodat de lijm minder snel naar buitenkomt.
Bijv bij tafelbladen of pen en gat verbindingen blijf ik altijd wel 2 a 3 mm weg van de rand, die wordt toch wel opgevuld als het goed is.
En spaarzaam met de lijm.
 

A.N

Actieve deelnemer
Deze tips ken ik en pas ik toe, maar ik vroeg mij af of er een lijm bestaat die genoemde nadelen niet heeft.

Nee, ik ben die tenminste nog nooit tegengekomen.
Ook maakt het geen verschil of je werkt met een watervaste beits of wateroplosbare beits, als er lijm (hars trouwens ook) op het hout zit neemt het bij vuren,dennen,grenen geen beits op.
 
A

Athanor

Guest
Ik plak regelmatig de randen af met plakband, is wel even wat werk, maar ik bespaar veel tijd en ergernis in het afwerkingsproces.

Fons


image.jpg

image.jpg
 
A

Athanor

Guest
Ik heb nog een youtubeflimpje waar je deze werkwijze ook nog kunt zien.

Fons

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.