Nieuwe afkortzaag (>250 mm, max €600)

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik zoek een nieuwe afkortzaag, maar kom er niet goed uit. Misschien kunnen jullie helpen.

Mijn wensen zijn:
- Een zaagblad van minstens 250m
- Ingebouwde schuifstangen (dus de stangen steken NIET naar achter uit). Dit ivm de beschikbare ruimte in de garage.
- laser of soortgelijk systeem.
- Het budget is €600.

Nauwkeurigheid gaat bij mij boven brute kracht. Belangrijk is dat de hoeken nauwkeurig zijn (45 graden is ook echt 45 graden).

Nu dacht ik dat er genoeg keus zou zijn, maar eigenlijk is er maar 1 die aan die eisen voldoet. Dat is de Dewalt DWS778. Zijn er nog meer?

Er is ook een Ryobi, maar daar kan ik weinig ervaringen van vinden. Ook wordt Ryobi als merk gepositioneerd onder AEG en nog verder onder Milwaukee. Dat geeft mij minder vertrouwen in het merk.

Nu ben ik ook zeer gecharmeerd van de Festool Kapex KS88E maar kan het niet over mijn hart krijgen om er €950 aan uit te geven. Een goede tweedehands zou misschien wel kunnen.
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb de DWS778 nu een half jaartje, bevalt erg goed, nauwkeurig en goed af te stellen. Niet onbelangrijk je houdt nog wat geld van je budget over.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Let op deze kan alleen naar links kantelen.
Dus als je lange balken moet zagen de andere kant op moet je ze omdraaien.
Lastig in kleine ruimtes.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Dat de Dewalt maar 1 kant op kan kantelen is jammer, maar niet onoverkomelijk. Ik heb 2 MFTC's gemaakt, waarmee ik ook buiten kan werken als het moet.

Geld over houden is ook fijn, omdat mijn wenslijstje nog lang is.

Marcel, zijn er nog zaken die tegenvallen? Hoe is de dust extractie?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Dat de Dewalt maar 1 kant op kan kantelen is jammer, maar niet onoverkomelijk. Ik heb 2 MFTC's gemaakt, waarmee ik ook buiten kan werken als het moet.

Geld over houden is ook fijn, omdat mijn wenslijstje nog lang is.

Marcel, zijn er nog zaken die tegenvallen? Hoe is de dust extractie?

Stof afzuiging met een festool 22 is redelijk maar de eerste echt goede afkortzaag op dat gebied moet ik nog zien...ik vind het schaduwlijntje wel erg gemakkelijk!!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
MarcelG, Bedankt!

Is er iemand die nog een alternatief weet? Ik heb best goed gezocht, maar ga er vanuit dat ik er toch wel 1 of 2 over het hoofd heb gezien....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Vandaag nog eens goed gekeken naar de Kapex 88. Stiekum neigde ik toch steeds meer naar deze afkortzaag. Tot ik erachter kwam dar de 88-versie geen laser heeft. Onbegrijpelijk dat een afkortzaag van meer dan €800 dit niet heeft. Zonder de hoekmeter kan ik leven en deze kun je altijd los kopen. Ook zonder de fijnafstelling bij het werken onder een hoek kan ik. Maar de laser vind ik toch wel het minimale.

De Kapex 120 heeft wel een laser, maar is ruim het dubbele van de DWS778. Dat prijsverschil kan ik niet goedpraten.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
DeWalt heeft prima afkortzagen. Als het budget past zou ik zeggen, waarom niet :)
Mijn DeWalt afkortzaag doet al 15 jaar trouwe dienst. Het was destijds één van de goedkopere modellen, maar alles is wel na-stelbaar.
De stofafzuiging is bij de mijne niet geweldig, maar dat is volgens mij bij elke afkortzaag een dingetje...
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb héél lang getwijfeld over welke afkortzaag ik zou kopen.
De DWS778 stond bovenaan op mijn lijst, maar uiteindelijk heb ik toch doorgespaard voor de Kapex 120.
Stevig budget, zeker voor een amateur, maar na 1 dag gebruik ben je die aankoopprijs al zeer snel vergeten :)
Heb er zelf nog geen moment spijt van gehad.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik heb al jaren een Irwin Laser guide op mijn afkortzaag zitten. Werkt wel alleen als het blad draait.

024721064028lg.jpg

MarcelG, Bedankt!

Is er iemand die nog een alternatief weet? Ik heb best goed gezocht, maar ga er vanuit dat ik er toch wel 1 of 2 over het hoofd heb gezien....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
DeWalt heeft prima afkortzagen. Als het budget past zou ik zeggen, waarom niet :)
Mijn DeWalt afkortzaag doet al 15 jaar trouwe dienst. Het was destijds één van de goedkopere modellen, maar alles is wel na-stelbaar.
De stofafzuiging is bij de mijne niet geweldig, maar dat is volgens mij bij elke afkortzaag een dingetje...

Tja, het eeuwige probleem. Het hart zegt het ene en het hoofd het andere.....

Bijkomend is dat ik regelmatig toch voor de goedkopere oplossing ben gegaan en daar vaak spijt van heb gekregen.

Ik heb al jaren een Irwin Laser guide op mijn afkortzaag zitten. Werkt wel alleen als het blad draait.

Bekijk bijlage 36763

Ik wist niet dat zoiets bestond. Handig om te weten!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik wil je niet beïnvloeden en heb zelf meerdere Festool machines, maar hiervan kan ik het prijsverschil echt niet plaatsen...succes met je keuze!:confused:
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hitachi cr12rsh

Bedankt! Ik had deze al gezien en in eerste instantie was deze boven budget. Maar ik krijg toch het idee dat ik mijn budget moet verruimen als ik meer keuze wil hebben (de Dewalt blijft een serieuze optie!). De reviews zijn wat wisselend over de Hitachi. Out-of-the-box niet erg precies afgesteld, maar dat is natuurlijk niet erg. Maar sommigen kregen de afstelling niet juist of moesten het Hitachi bij elk nieuw gebruik weer opnieuw afstellen.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Bedankt! Ik had deze al gezien en in eerste instantie was deze boven budget. Maar ik krijg toch het idee dat ik mijn budget moet verruimen als ik meer keuze wil hebben (de Dewalt blijft een serieuze optie!). De reviews zijn wat wisselend over de Hitachi. Out-of-the-box niet erg precies afgesteld, maar dat is natuurlijk niet erg. Maar sommigen kregen de afstelling niet juist of moesten het Hitachi bij elk nieuw gebruik weer opnieuw afstellen.

Nooit een probleem bij mij geweest

Machine is een echt groot beest en zeer accurate
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Natuurlijk, het zaagblad is van grote invloed op het zaagresultaat, maar de zaag zelf natuurlijk ook.

Andere vraag: wat zijn goede zaagbladen voor een afkortzaag? Ik heb nu de HM prof zaagbladen van Ecotools. Maar er zijn vast betere, bv de CMT 285.060.10m.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Misschien ook handig om te weten, bij de kapex krijg je er een Leitz zaagblad bij van €150 (cataloogprijs), de andere merken doen er een huismerk ding op dat vaak niet de moeite is om te laten slijpen en je dus relatief snel een goede moet bijkopen.

Ik wil zeker niemand forceren om voor een kapex te gaan, het werkt super maar de prijs is echt even slikken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Argh, Timoty, nu maak je het mij nog moeilijker! ;) Ik was net aan het proberen om de Kapex te vergeten. Mag ik eens langskomen om de Kapex te zien? Ik kan ook naar Toolnation in Beek gaan, maar dan kan ik waarschijnlijk niets zagen en staat er een (goedbedoelende) verkoper bij.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.