Stanley #71

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Een aantal weken geleden heb ik een oude Stanley #71 (1901-1905) grondschaaf opgedaan, waarvan een van de knoppen al niet zo jofel meer vast zat. De schroef is afgebroken geweest, en het restant van de schroef is er met geweld weer ingedraaid. Uiteraard bij het lossen van de andere knop brak deze schroef natuurlijk ook :mad:.
Ondertussen heb ik de restanten voorzichtig uitgeboord en het draad weer hersteld met een draadtap.

Aangezien het hier geen metrisch draad betreft ben ik nog op zoek naar twee verzonken messing schroeven met 1/4 draad, zoals afgebeeld (dit is m6)
messing schroef.jpg
Is er iemand die weet waar dit soort schroeven per stuk te verkrijgen zijn, of heeft iemand een alternatieve oplossing?

20151006_160807.jpg20151006_160858.jpg
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Het is misschien een idee om de gaten op de schaaf zelf groter uit te boren en nieuw draad er in te tappen..
 
P

Pel

Guest
Een goede gereedschap / ijzerhandel moet die m.i. kunnen leveren
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Sido, dit heb ik overwogen of om er een helicoil/ draadbus in te zetten. Maar ik had het idee dat er dan te weinig materiaal bleef staan.
Ben wel al leveranciers tegen gekomen op het www die deze schroeven leveren, maar dan moet je gelijk een hele doos afnemen.
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Heb je geen fabory in de buurt?
je kan er ook rvs met een likje kopervet in draaien ipv messing.
 
Laatst bewerkt:

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Zou er iemand op het forum een paar voor jou kunnen draaien? Scheelt een hoop zoek-ellende...
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
waar en hoe gebruik je dit soort schaaf? heb nog nooit zoiets gezien. (is dit vergelijkbaar met zo'n trekijzer?)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Het is een zogenaamde "grondschaaf" of "horletoet". In het engels noemen ze het een "router plane" wat al een beetje aangeeft wat ie doet. Je gebruikt een grondschaaf om groeven te schaven of uit te diepen, of om een gat of schouder van een pen netjes parallel met het oppervlak ernaast te maken.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Sido, zojuist even gebeld met Fabory, helaas. Wel in staal maar dan met zeskantkop. Toch bedankt voor de tip.
 
P

Pel

Guest
Heb je contact gehad met Baptist en Arnhem, ik heb er goede ervaringen mee als je onderdelen bestelt van een bepaald gereedschap? Zij verkopen o.a. Stanley schaven dus ook de boutjes die jij moet hebben
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Als ik het goed heb passen die van een schaaf niet, dit omdat dat 2-deligen zijn, een stuk draadijzer (soort van) en een losse kop. De bout die nodig is is een conische kop, en die van een schaaf zijn vlak.

Is er niemand hier op het forum die die dingetjes ff kan draaien voor Scirocco?
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Hmm interessant, mijn Stanley 71 heeft wel een draadeind + kop. Mocht een metaaldraaier echt niet te vinden zijn dan kun je altijd nog de gaten in de knop verzinken zodat er wel een draad+kop in kan. Mooier natuurlijk om het op de originele manier te doen.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
De meeste Stanley schaven hebben een draadeind met een soort ronde dopmoer met zaaggleuf. Je hebt dan minder risico met scheuren van de knop indien de boutlengte niet precies goed is!
Als je de schaaf echt origineel op wilt knappen moet je ook kijken of de bovenzijde van de bout of moer een beetje bol moet zijn? Misschien een draaier een moer laten draaien in combinatie met een stukje draadeind 1/4" BSW.
Overigens Fabory en Eriks leveren beide: Verzonken schroef met zaaggleuf BSW messing!! Ik weet dat Fabory ook per stuk levert. Niet aan particulieren, maar dit is te omzeilen door iemand aan te spreken die er binnen gaat en vragen of hij het voor je koopt.

Succes, Ernie
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
@scirocco1, bel Auke Rauwerda in Leeuwarden even. Die man heeft het zeker weten en stuurt evt ook wel op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.