Festool RO 90

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Mijn vraag is of deze machine geschikt zou zijn om houtdraaiwerk zoals schalen e.d. op de draaibank te schuren.
Iemand ervaring hiermee?
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
is een machine met veel kracht en 2 standen: in de ene stand werkt hij als een soort haakse slijper; dit is bedoeld om verflagen te verwijderen.
in de andere stand maakt hij een oscillerende beweging; dan schuurt hij als een gewone schuurmachine.
De relatief kleine schuurkop maakt hem wel lekker wendbaar en hanteerbaar, maar je moet er wel mee leren werken: het gaat nogal hard.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Mijn vraag is of deze machine geschikt zou zijn om houtdraaiwerk zoals schalen e.d. op de draaibank te schuren.
Iemand ervaring hiermee?

Ik ken een hoop houtdraaiers, maar geen die met zo'n apparaat schuurt.
Ik zie veel 'normale' boormachines, vaak met zo min mogelijk vermogen en gewicht, bv. een Bosch GBM 10 RE. Soms ook accuboormachines,
speciale schuursystemen (Kirjes), haakse boormachines e.d., maar geen RO 90 of iets dergelijks.

90 mm schuurschijven zijn voor de buitenkant van een schaal vrij klein (een 125 of 150 mm schijf is economischer) en voor de binnenkant
van alles behalve de allergrootste (of vlakste) schalen te groot, waardoor je de rand van het schuurschijfje verslijt en de binnenkant
ongebruikt weggooien moet. Voor binnen in een diepere schaal lijkt de vorm me ook minder handig.

Maar als je hem toch hebt, kun je het natuurlijk altijd proberen. Ik zou hem er niet nieuw voor kopen!
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik gebruik hem al 5 jaar na volle tevredenheid.
Ik maak ook nog wel eens wat meubels (alleen voor mezelf of de kinderen) en sinds ik de Ro 90 heb is het eindresultaat van mijn lakwerk enorm verbeterd.
En verder wordt hij veel ingezet bij mijn draaiwerk.
Al met al kan ik hem van harte aanbevelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.