oude fineer verwijderen en recuperen

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Bij een oude kast is de fineerlaag beschadigd.
Het fineer van het bovenblad is er het ergst aan toe en dient volledig vervangen.
Deze stukken zou ik willen gebruiken om enkele herstellingen aan de zijkanten uit te voeren.
Kan het fineer op een degelijke manier verwijderd worden om te kunnen hergebruiken?
Hoe krijg je deze fineerlaag los?
jan
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
545
58
Oostzaan
Belangrijk is om te weten te komen hoe de fineerlaag vastzit.
Is dit met beenderlijm gedaan of met een andere lijm.
Beenderlijm is nog wel los te krijgen door middel van verwarmen.
Maar als er gewone houtlijm is gebruikt dan denk ik dat je het mechanisch moet verwijderen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Met beenderenlijm krijg je het soms los met een strijkijzer. Is het gewone houtlijm dan kun je tussen het fineer en de tafel wat water spuiten. Als het geen vocht of waterbestendige houtlijm is laat het na een tijdje meestal los. Een laagje eraf frezen is nog een optie of met een schaaf of bijtel aan de slag maar dan blijft er meestal geen fineer meer over :-(
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Handiger is een verfbrander (fohn) te gebruiken als je 'm hebt.
Je hebt verschillende dierelijmen.
Ik geloof dat ergens net boven de 100 graden de lijm gaat loslaten.
Rustig opwarmen en als het goed is kan je het dan wat losmaken, misschien loopt er bij de rand nog wat lijm tussenuit want de lijm gaat in ieder geval reageren.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
strijkijzer met een theedoek ertussen tegen het verbranden, één van de fijnste en veiligste methodes om te fineren en los te halen...mist er geen contactlijm ofzo tussen zit he ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.