Aanrechtblad

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ons nieuwe aanrechtblad in wording. Het wordt een aanrecht in twee ongelijke delen, met een keramieken spoelbak in het midden. Materiaal is elzen, van een partij onbekantrecht hout van een bekende houthandel in Zwolle, gezaagd in delen van 40x150xca400, gevlakt en verdikt, en verlijmd met domino's:

Photo%2003-10-15%2000%2047%2004-small.jpg

Het grote blad (1.80 meter) in de lijmklemmen

Photo%2002-10-15%2009%2007%2033-small.jpg

Het kleine blad verlijmd

Photo%2005-10-15%2006%2051%2030-small.jpg

Het grote blad voor de eerste keer in de hardwaxolie gezet

Let wel, dit is een projekt van mijn meissie - niet van mij ;-)
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Mooi! Hoe heeft je "meissie" de kopse kanten aan elkaar gezet?

Fons
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi! Hoe heeft je "meissie" de kopse kanten aan elkaar gezet?

Ook met lijm en domino's. Voor beide bladen geldt: ze zijn in 1 keer gelijmd. Dus niet eerst korte stukken kops tot lange latten verlijmen en dan in de breedte tot een paneel, maar in 1 keer tot paneel (vandaar ook die twee pijpklemmen die je bij het grote blad ziet). Dat heeft voor- en nadelen. Persoonlijk denk ik dat het goed is uitgepakt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja. Helaas heb ik wel moeten beloven om het aanrecht niet meer helemaal vol te zetten met al mijn kookspullen en ingredienten. Als tegenprestatie heeft mijn meissie moeten beloven om een plank (hoog) boven het aanrecht te maken waar die spullen dan op kunnen staan ;)
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ziet er heel mooi uit, maar ik zou denken dat het erg kwetsbaar is in verband met water en zo. Maar ondertussen zoveel vertrouwen in de deskundigheid van Henk dat ik wel zou willen weten hoe en waarmee het is afgewerkt.

Gr,
Hubert
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Wat is de reden dat je elzen hebt gekozen ?
Wel een mooi eindresultaat
Mvg leroy
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hey hallo
Wat is de reden dat je elzen hebt gekozen ?

Beschikbaarheid - en uitstraling. Vorig jaar, toen mijn meissie het praktisch leerjaar meubelmaken ging doen bij de Schrijn, hebben we een hele klap onbekantrecht hout gekocht bij Masave. Rick's choice, zo te zeggen. Er zat els bij, plataan, kers, esdoorn, en wat klein grut. Gewoon om mee te oefenen, al was het maar een plankje helemaal opschaven om het recht schaven onder de knie te krijgen.

Op een gegeven moment kwam het idee opzetten om van het onbekantrechte hout een aanrechtblad te maken, ook weer als oefenproject, om van ruw hout een kant en klaar paneel/tafelblad te kunnen maken. De stukken els boden de beste mogelijkheid om voldoende blokken geschaafd hout (zeg 40x150x400) te produceren om een compleet aanrecht van zeg 3 meter lang en 60 cm diep te maken. En het was ook nog eens fraai getekend. Het nadeel is wel dat het, ook door die tekening, nogal wat onregelmatigheden bevat die het op zich wat minder geschikt maken als werkblad, maar we gaan er van uit dat een goede afwerking dat probleem sterk reduceert.

Het blad is, net als het IKEA blad op ons eiland, afgewerkt met Osmo hardwaxolie en Osmo onderhoudsolie. Dat gaat op het eiland al een jaar of twee en een half goed. We hadden eerst walnootolie willen gebruiken, maar kwamen er al snel achter dat er dan iets van 10 liter walnootolie in zou gaan. Dat werd iets te begrotelijk.

Water is op zich een probleem - dat betekent dat het blad regelmatig onderhouden moet worden. Zoals gezegd, het blad op het kookeiland gaat ook goed - maar daar zit dan ook geen spoelbak in. Het aanrechtblad zal dus wel meer aandacht eisen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.