Tormek 7 slijpt niet naar behoren

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Omdat slijpen van een schaafmes, 300 mm lengte, een uur duurt, ha dik me de Blackstone Silicone voor mijn Tormek 7 aangeschaft.
Deze zou harder metaal vlugger kunnen slijpen.... helaas.
Ik heb het opgegeven na drie uur slijpen aan een set van 3 uren.
De instellingen had ik gevolg zoals voorgeschreven.
Wie kan me vertellen;
- wat ik verkeerd doe...
- hoe het sneller kan...
- alle mogelijke tips zijn welkom!
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
In principe kan je een Tormek ook het beste gebruiken in combinatie met een gewone droge slijpmachine als je hoekjes uit je bijtel mist. Uiteraard wel met een bakje water ernaast zodat je hem steeds tussendoor kan koelen. De Tormek pas weer inzetten als je het model weer terug hebt en dan dus gebruiken als finishing touch.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Je hebt een gradatiesteen bij je tormek gekregen met twee kanten. Houd de grove kant tegen de steen en hij slijpt iets sneller. Schaafmessen van 30 cm 1 mm terugslijpen is niet iets voor de tormek. Als je dat hulpstuk hebt voor vlakbankbeitels is dat in combinatie met het cbn slijpwiel van Ronald kanne misschien een optie. Gewone houtbeitels geheel herslijpen op de standaard tormek kost al een half uurtje of meer. Het is een uitstekende machine voor gereedschap in goede conditie. Je krijgt het dan snel scherp. Herslijpen doe ik meestal op een gewone werkbankslijper hierna op de tormek. Ik zou de beitels naar de slijper brengen en als ze weer bot zijn maar geen schade hebben ze op de tormek slijpen.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zijn er nog slijpstenen met een een korrel +- 100-150 die op de Tormek 7 passen?
De CBN kost € 299, zonder pasring, en dat is toch een beetje te duur (ook voor een Vlaming :)).
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Slijpstenen kun je in alle maten, groftes en bindmiddelsoorten gewoon bestellen bij leveranciers. Maar, hoe grof de steen ook, de Tormek draat gewoon niet snel genoeg om 1 mm HSS van een schaafmes af te draaien binnen afzienbare tijd - met geen enkele steen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Een tormek is om te scherpen,niet om te slijpen. Als je twee messen op je beitelas hebt, kan je er bij beide messen een streep of twee afslijpen aan de zijkant, bij de ene links, bij de andere rechts. Nu kan je ze scherpen zonder de happen er uit te halen. Door de happen te verzetten ten opzichte van elkaar, krijg je weer een vlak schaafbeeld. Ik zelf heb een beitelas met drie messen. Ik zet er een in het midden, een naar links en een naar rechts. Raak ik wat, ruil ik links en rechts om. Wordt het te erg, Vervang ik een mes , door een mes uit een andere set. Ik koop altijd meerdere sets messen, zodat ik makkelijk kan uitwisselen.

- - - Updated - - -

Een tormek is om te scherpen,niet om te slijpen. Als je twee messen op je beitelas hebt, kan je er bij beide messen een streep of twee afslijpen aan de zijkant, bij de ene links, bij de andere rechts. Nu kan je ze scherpen zonder de happen er uit te halen. Door de happen te verzetten ten opzichte van elkaar, krijg je weer een vlak schaafbeeld. Ik zelf heb een beitelas met drie messen. Ik zet er een in het midden, een naar links en een naar rechts. Raak ik wat, ruil ik links en rechts om. Wordt het te erg, Vervang ik een mes , door een mes uit een andere set. Ik koop altijd meerdere sets messen, zodat ik makkelijk kan uitwisselen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Bij de meeste schaafbanken is de onbalans niet van dien aard dat de beitelas door vermoeidheid zal breken. ook zal de machine niet van zijn plaats trillen of sporen op het hout achterlaten. De levensduur van de lagers zal wel wat minder worden, maar voor de meeste machines kost een setje lagers minder dan 30 euro. Als je dat na een jaar of 10 moet vervangen lijkt me dat ook niet een onoverkomelijk probleem.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.605
Ik heb een set van die goedkope magneetblokjes om de messen te stellen. Ik heb ze een keer afgesteld en nu is het messen stellen zo klaar. Ik knutsel altijd met gebruikt hout en kom daarin allerlei rotzooi tegen. Als ik elke keer dat de messen iets raken, de gaten eruit moet slijpen, zijn ze zo op.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
zo gebeuren die beschadigingen hier ook door hout te recycleren
ik heb wel een goede metaaldetector, maar soms heb je dan toch prijs!
dat magneet setje werkt wel degelijk prima!
 

tuoh

Oud hout
Onbalans bij een schaafas geeft heel lichte trillingen, deze trillingen zijn er oorzaak van dat (botte) schaafmessen soms beginnen omhoog kruipen!!! Dus ongeacht de zwaluwstaartvormige keerbeitel, die dingen kruipen soms omhoog. Niet bij elke machine, maar lichte schaafmachines met een dito constructie zijn er gevoelig aan. Het zou de eerste maal niet zijn dat er zo een vlaktafel sneuvelt. Praktisch elke slijpmachine voor schaafmessen, oude en nieuwe, zijn niet voor niks uitgerust met stelschroeven, of trapvormige steunen waar tot drie messen gelijktijdig kunnen ingeklemd en geslepen worden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.