Eerste 2 schalen: esdoorn en goudenregen

Berm

Actieve deelnemer
Het moest ervan komen nu ik mijn oude zelfbouw draaibank van tractor onderdelen (David Brown) heb vervangen door een Killinger 1500. Nadat ik die machines in Bad Fallingbostel heb zien draaien (martin Adomat en Nick Agar) was ik verkocht !

Wat een verschil, vooral de rustige loop, de stabiliteit van de bank en het elektronisch kunnen regelen van de toeren bevallen me. Ik had niet gedacht dat ik het toerental zo vaak zou stellen tijdens een werkstuk.

In mijn tuin lagen een paar blokken al een paar jaar op het gras: een esdoorn stammetje dat ik als hakblok gebruikte voor aanmaakhoutjes voor de vuurkorf en een stuk goudenregenstam in de lengte gespleten (voor in de open haard dacht ik toen ik nog niet wist dat ik zou gaan houtdraaien .... )

Het esdoorn hakblok heb ik wat korter gemaakt op de lintzaag en toen kops tussen de centers geplaatst. Ik had veel moeite met het bewerken van het kopshout als beginner.
Het voordeel was dat ik nu veel meer ervaring heb in het slijpen van mijn beitels. De HBM guts met de vingernagelvorm heb ik wel 4x geslepen of zo. Uiteindelijk heb ik het meeste uitholwerk met een halfronde schraper. Eerst met een forstnerboor een gat in de schaal geboord en van daaruit met de schraper een boog naar de randen toe gewerkt. De schraper heb ik eerst een scherpere snijhoek heb gegeven, zodat hij mooie spanen afgaf.

Het hout bleek natuurlijk behoorlijk aangetast, zowel door beestjes als door inwerking van water, maar dat vindt ik juist zo mooi. Ik heb zoveel mogelijk het hout zoals het zich aan mij toonde gelaten. Uiteindelijk is het nu een fruitschaal op het aanrecht. Hij staat netjes in 2 lagen chestnut food-safe oil.


NB. inmiddels heb ik heel wat filmpjes gekeken betreffende kopshout draaien en ben verder aan het oefenen, aangezien ik de houtstructuur er mooi vindt als je het kops draait. Graag jullie reactie/adviezen over hoe kopshout te draaien als beginner.

Hieronder wat foto's van het proces van hakblok tot schaal:

P1070744.jpgP1070752.jpgP1070755.jpgP1070759.jpgP1070764.jpgP1070770.jpg IMG_20150917_130336609.jpgIMG_20150917_125416060.jpgP1070777.jpg
 
Laatst bewerkt:

Berm

Actieve deelnemer
Inmiddels 2e schaal ook gemaakt van goudenregen. De esdoorn is 21cm diameter, de goudenregen is 15 cm. Deze keer heb ik het hout niet kops ingespannen. Dat draaide een stuk makkelijker. Nu kon ik de ijldraaiguts beter hanteren dan inj het kopshout.

Het blok vertoonde scheuren en een kartelrand van het kloven; natuurlijk heb ik alles zo gelaten.
De uitdaging werd nu om een schaal te draaien met een ovale bovenrand die varieerde in hoogte. Dat vond ik best lastig. Soms hapte de beitel ineens in de rand. Fijn dat ik nu makkelijk het toerental kon regelen.

Bij het voorvormen met de lintzaag bleek de ene zijkant schuiner dan de andere: ik heb dit benut door een "artificiele deuk" in die zijkant te maken; alsof de schaal was gevallen ! De binnenkant heb in wat ovaler gemaakt met een schuurtol in de boormachine.

Hieronder foto's van de schaal:


IMG_20150928_154401322.jpg IMG_20150928_222359149_HDR.jpg IMG_20150929_120041385.jpg IMG_20150929_204236663_HDR.jpg IMG_20150930_131722899.jpg IMG_20150930_131733766_HDR.jpg IMG_20150930_132535324_HDR.jpg
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Berm,

Goed om te zien dat we er weer een enthousiaste draaier bij hebben. Je vraagt om advies om kopshout te draaien. Hier een paar tips:
Kopshout draaien duurt bijna altijd langer dan ijlhout draaien. Je beitel beweegt van het midden van de schaal naar buiten zodat je het hout niet "tegen de haren in strijkt". Precies in het centrum van de schaal staat het hout stil. Het is dus moeilijk om daar met je beitel een begin te maken. Om die reden wordt er vaak een gat geboord tot op de maximale diepte. Op de rand van dit gat kan je dan beginnen met je snede.
Het werkt het beste als de vouw van je beitel op het hout ligt. De beitel die je laat zien is daarom niet direct de meest logische... Werkend met deze beitel zou je helemaal over de bank heen moeten hangen en zou de beitel ongeveer in een hoek van 45 graden tov de bodem van de schaal staan. De vloeiende beweging om langs de rand omhoog te gaan is niet te maken. Je zou met een vingernagel (die heeft de zijkanten verder weg geslepen dan de beitel op de foto) met een grote slijphoek kunnen werken, of met een ringbeitel. Op die manier kan de vouw op het hout liggen en laat je een mooi glad oppervlak achter.
Je schrijft dat je een scherpere hoek aan je schraper hebt gemaakt. Dat was waarschijnlijk voor dit niet nodig. Scherp moet ie wel zijn maar dat geldt alleen voor de snede. Een slijphoek van 80 graden levert echter een mooier resultaat dan een slijphoek van 20 graden. Ook voor een schraper geldt dat "de vouw op het hout" de mooiste resultaten oplevert. Bovendien blijft je snede langer scherp omdat de schede wordt ondersteund door de vouw...
Het is altijd erg lastig om op schrift te stellen wat/hoe je deze dingen moet doen... ik hoop dat je er iets van snapt...:)


Je schrijft dat het hout nog niet droog was en dat de schaal nu op het aanrecht staat. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ie al gescheurd is?! :)
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtige exemplaren Berm.
De goudenregen vind ik heel mooi qua vorm.
Hopelijk werken ze niet meer te veel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Goed gedaan. De schaal van goudenregen vind ik het mooist. Kops hout uithollen met een ringbeitel die begrenst is is ook voor een beginner redelijk te doen. Met een uitdraaihaak gaat het al een stuk sneller maar zou ik als beginner niet gebruiken. Hier een paar linkjes Deze crown beitel is waarschijnlijk wel te verkrijgen via Ronald Kanne http://www.crownhandtools.ltd.uk/page120.html of deze http://www.rollymunro.co.nz/tools.html Kijk maar lekker naar de diverse filmpjes op het www.
Ik denk echter wel dat dit soort beitels 200+ euro
 

Berm

Actieve deelnemer
Thx Roestige spijker. Jammer dat de foto's gedraaid staan, in mijn irfanviewer waren z ok, maar kennelijk draait die ze zelf al. Volgende keer beter opletten bij uploaden.
Op termijn zal ik wat foto's van mijn kelder/werkplaats uploaden voor de geintresseerde.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Mooi schalen! Vooral de tweede vind ik supermooi, kan er eindeloos naar blijven kijken want er is zo veel te zien.

groeten,
jan anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.