besproeien?

Vittiro

Actieve deelnemer
18 jul 2012
37
0
Luttenberg
Ik heb ergens een keer iets gelezen of gezien dat je je houtsnijwerk licht besproeit (lees: verneveld) met een 50/50 mengsel van alcohol en water
dit om de vezels zachter/soepeler te maken. Zodat je makkelijker kan snijden

Weet iemand hoe dit zit of ben ik totaal in de war met iets anders.... ik kan er zo snel niks van terug vinden
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Geen idee. Zelf zou ook niet geneigd zijn om constant een vloeistof op mijn werkstuk te sproeien. Bij droog hout is het een slecht idee, en in nat hout snijdt je zo al makkelijker. prachtige antieke stukken zijn in iedr geval zonder gemaakt, wat dan weer bewijst dat het prima zonder kan. Indien het zou werken dan is de vraag of er iets mee te winnen valt. Ik zou opteren om de techniek aan te passen aan het materiaal , zoals het zich presenteert.

Voor de alcohol: methanol ( methylalcohol) is serieus giftig, ook de dampen. Dus ethanol nemen.
Ben natuurlijk nieuwsgierig om te horen of iemand met het mengsel ervaring heeft

groeten ,
onament
http://www.houtsnijden.eu
 
P

Pel

Guest
Als je in kops eikenhout snijdt wat kort aan het spint heeft gezeten kan het zijn dat je er stukjes uit breekt, als je dit met een planten sproeiertje een heel klein beetje nat maakt dan snijd het veel beter en breken er geen stukjes uit. Mits scherpe beitels natuurlijk.

Groet pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.