Eiken in de olie beitsen

ronaldb

Nieuw lid
7 jun 2010
4
0
Ik heb 2 eiken tafelfs die in de olie stonden grondig geschuurd en toen in een kleur beits gezet.
Is er een op waterbasis en is voor tuin meubelen.
Ziet er prachtig uit maar het probleem is dat de tafels niet schoongemaakt kunnen worden want dan smeer je de beits eraf....
Ik vind de kleur super, dus kan ik het met een blanke lak of iets afdekken cq beschermen?
Of moet alles er weer af.
MVG Ronald
 

ronaldb

Nieuw lid
7 jun 2010
4
0
Droogtijd minimaal 24 uur.
Uitsluitend aanbrengen op onbehandeld of kaal geschuurd hout.

Dit staat op hun site.
Dus denk niet dat het over de beits laag kan, of wel?
MVG Ronald
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Ronald,

Kan zijn dat dat op de verpakking staat en je loopt het risico de beits weer uit te smeren/wissen.
Als je de osmo over je gebeitste oppervlak aanbrengt doe dat dan NOOIT met een doek, dan smeer je de beits uit en krijg je een vlekkerig geheel. Het kan wel met de volgende methode: de osmo in een verf bakje doen en een gewoon schuimrollertje(voor lakwerk) gebruiken. Zorg er voor dat je rollertje voor je echt begint goed doorweekt is met osmo anders krijg je hetzelfde resultaat als met de doek. Doop het rollertje volledig in de osmo en rol deze in je bakje hard uit dit enige minuten doen en dan beginnen. Nadat deze eerste dikke laag osmo uitgehard is, zal de beits laag goed beschermd zijn. de volgende lagenkunnen dus gewoon dun met een doek worden aangebracht.
Succes!

Sander
 

ronaldb

Nieuw lid
7 jun 2010
4
0
Bedankt Sander.
Dan ga ik het proberen.
Maar er staan div soorten op hun site.
Welke is aan te raden?
MVG Ronald
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hoi Ronald,

Ik ben het niet eens met Sander, Osmo hardwax droogt door een reactie met zuurstof!
Dus zo dun als mogelijk opbrengen en goed droog wrijven.
Dit is van belang voor de uitharding en het uiteindelijke resultaat (natuurlijke uitstraling en water-alcohol bestand).
Hoe dikker je de laag opbrengt hoe trager hij uithardt , de laag kan niet volledig uitharden doordat de bovenkant/zijde verhard waardoor de zuurstof zijn werk niet meer kan doen en de duurzaamheid veel minder wordt!
Ik werk dagelijks met Osmo en gebeitste/aangekleurde oppervlakten, als de beits goed in het hout is getrokken en minimaal 12 uur droog is kun je zonder problemen de Osmo aanbrengen en uitboenen zonder dat je de kleur beits verwijdert of deze gaat vlekken of oplost.
Ik zelf werk veel met water/amonniakbeits welke ikzelf maak met kleur pigmenten en heb hierbij nog nooit problemen mee ondervonden.
Welke beits heb je gebruikt water, alcohol of anneline basis?
Osmo zelf adviseert zelf dun aanbrengen en goed uitboenen c.q. droog wrijven.
Drie dunne lagen aanbrengen met tussentijds minimaal 24 uur droogtijd geeft een zeer duurzame afwerking.

met vriendelijke groet Roeland

http://www.meubelmakerijbrekelmans.nl
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nog even dit er zijn twee transparante afwerkingen Osmo Matt en Osmo zijde mat de zijde mat is het duurzaamst de Matt droogt in 8 uur en is nauwelijks zichtbaar.
Dan zijn er diverse gekleurde hardwax olieen ongeschikt voor reeds gekleurd hout of je moet juist voor dat effect gaan.
Blue Dolphin is het zelfde product alleen goedkoper de liter.

groet, Roeland

http://www.meubelmakerijbrekelmans.nl
 

Sanny

Actieve deelnemer
Hoi Roeland,

Dank je voor je opmerkingen. Deze zijn zonder meer waar. Het probleem was in dit geval dat de beits laag op een olie laag zit. Daarom adviseer ik in dit geval een dikkere laag osmo. en met dikker bedoel ik niet alsof het geheel gedompeld is hoor!
Je moet alleen voorkomen dat je de beits uit gaat vegen tijdens het osmoen. bij een dunne (of te dunne, waar ligt de grens?) laag is de kans op uitvegen veel groter dan bij een dikkere laag.
Vandaar. Als het kaal hout betreft dat daarna gebeitst is heb je helemaal gelijk, liever meerdere dunne lagen dan een of twee dikke.

Sander
 

ronaldb

Nieuw lid
7 jun 2010
4
0
Jullie allen bedankt.
Ben gisteren aan de slag gegaan met osmo mat.
Ik ben zeer tevreden met het resultaat, en vandaag voorzichtig met een natte doek er over heen gevreven en alles blijft mooi zitten.
Top, bedankt.
Ronald
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.