type 53 nietjes, hoe te gebruiken als ze er weer uit moeten.

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik wil 2.5mm mahonie buigtriplex tijdelijk met nietjes vastzetten op een ondergrond van 12mm mahonie multiplex, terwijl de lijm tussen deze twee lagen droogt.

Nu wil ik type 53/10 of 53/8 fijndraadnietjes gebruiken, omdat ze hele kleine gaatjes achterlaten.

Hoe kan ik het beste de nietjes gebruiken als ze er weer uitmoeten zonder het onderliggende oppervlak te beschadigen?

- vierkantjes van karton/multiplex onder de nietjes?
- smalle stripjes (smaller dan de nietjes) van hetzelfde materiaal onder de nietjes?
-iets anders?

Ik heb ge-experimenteerd en gevonden dat de nietjes (Novus) makkelijk breken. Hebben jullie nog tips voor een nietjestrekker?

Groeten,
Duncan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik heb wel eens gezien,dat ze door van dat plastic bundelband heen nietten. Na het drogen van de lijm trokken ze het band met de nietjes er zo af.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank voor je reactie. Ik las zoiets op een ander forum, maar het was me niet helemaal duidelijk welk band bedoeld werd. Ik neem aan
dat je het band bedoelt dat soms om kartonnen dozen zit als ze verstuurd worden? Of bedoel je tie-wraps?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
En als je een nietapparaat kunt instellen niet te zwaar instellen. Met een platte bektang trek je ze er dan zo weer uit.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Meubelmakers gebruiken er speciale gereedschappen voor.http://nieuws.meubelstoffeergilde.nl/product-categorie/gereedschap/page/2/

Op die link zie je er 3. Ik heb die allemaal ( en nog enkele anderen)
Afhankelijk van de situatie hebben ze allen hun voordelen. Het tangetje is ideaal als de nieten diep in de stof zitten. Maar als jij ze losjes inschiet dan kan je met het model met rode handvat ver komen.
Laat dat nou de simpelste zijn om na te maken van een ouwe schroevedraaier.
En als je je hout niet wil beschadigen, net als bij een grote koevoet, een stukje hout onder het scharnierpunt. Roerhoutje bijvoorbeeld.
 

mwkeuning

Nieuw lid
11 sep 2013
1
0
Met het plakken van fineer bij reparaties van een z.g. plakhouten boot (cold moulded plywood dach ik in het Engels) gebruik ik houten mondspatels of ijscostokjes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik bedoelde het omsnoeringsband, dat gebruikt wordt om pallets en dozen vast te zetten.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Dank voor alle adviezen.
Het band blijkt om de dozen met printerpapier op het werk te zitten. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.