Juwelenkistje

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Beste forummers,

Bij deze ga ik proberen een bouwverslag van een juwelenkistje te hier te posten. Ik heb al vele bouwverslagen gezien hier op het forum die ik met veel plezier lees en bekijk. Nu heb ik in mijn spaarzame vrije tijd ook een klein moment in de week om wat aan mijn hobby te besteden. Als ik dan met iets bezig ben vergeet ik altijd om foto's te maken van de voortgang. Deze keer ga ik proberen bij elke stap foto's te maken en in dit onderwerp te posten.

Dit zal mijn eerste kistje zijn dat ik ga maken, dus een leuke uitdaging voor mij.

Het hout is bij onze huis-leverancier besteld en is notenhout op 8mm dik geschuurd.
Afmetingen van het kistje zijn: 20x15x10 cm.
Met 1 of 2 trays voor verschillende sieraden.

Foto's en de eerste stappen volgen nog.

Groeten,

Martin
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Rendew,

Ik heb helaas geen tekening.
Kan deze week wel eens wat in autocad proberen te doen.
Het is hoofdzakelijk verbindingen uit proberen enzo.

Ben jij de laatste tijd nog actief met een project toevallig?
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
En bij deze de eerste foto's

DSC_1238.jpg
Ik heb een fustelplank gemaakt om de plankjes voor in verstek te kunnen schaven.
DSC_1239.jpg
Daarna 8 zijkanten schaven. Met een scherpe schaafbeitel werkt dat erg lekker.
DSC_1236.jpg DSC_1237.jpg
Dit is het resultaat. De hoeken waren na de eerste poging nog niet exact 45 graden. Aan de binnenkant stonden ze een klein beetje open. Dit was makkelijk op te lossen met de zijdelingse afstelling van de schaafbeitel.
En het bijprodukt, mooie krullen. Het lijken net chocovlokken.
DSC_1235.jpg
Hierna heb ik de de groef voor de bovenkant en onderkant met een tijdelijk freestafeltje gemaakt.
DSC_1243.jpgDSC_1242.jpg
En dit is het resultaat de eerste keer frezen
DSC_1245.jpgDSC_1246.jpg
En de groef breder maken door een tweede keer frezen.
DSC_1248.jpgDSC_1247.jpg

Dit is het resultaat tot nu toe.
Ik ga vandaag in de pauze nog een snel tekeningetje maken van het doosje voor Rendew.
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Even een reactie op je tekening. Maak de bodem zo dik als de groef die je hebt. Hierdoor kun je de bodem er los inschuiven en kan deze werken zonder dat er een lelijke kier kan ontstaan.
Voor de deksel zou ik werken met een groef zodat de onderste veer in de groef van zijkanten komt en de bovenste veer over de zijkanten heen valt. Zo kan ook de bovenkant vrij gemonteerd worden waardoor het kan werken zonder dat er
zichtbare naden kunnen ontstaan. De bodem en het paneeltje een mm links en rechts ruimte geven om te kunnen werken.
Op het eind van dit draadje zit een tekeningetje waarin ik laat zien hoe ik het bedoel met de bovenkant. http://www.woodworking.nl/showthread.php?13002-kistje-van-olijfhout

Groet JOs
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Jos,

Bedankt voor de tip. De bodem heb ik nu extra ruimte gegeven en komt zonder lijm erin.
De bovenkant zal dan nog een lastige worden. Die heb ik al bewerkt en sluit mooi aan.
Ik kan evt nog een decoratief groefje in de overgang tussen zijkant en bovenkant maken. Dan valt het niet zo op.
Het is trouwens wel allemaal kwartiers hout dus veel werking over de breedte van een plankje verwacht ik niet.

DSC_1252.jpg DSC_1254.jpg

Zoals je ziet heb ik de bovenkant al pas gemaakt.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Dat ziet er aardig strak uit! Iemand vroeg hier al naar maar ben je niet bang dat het hout toch wat gaat krimpen waardoor je kieren krijgt aan de langskanten van de bovenkant?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Haha das is zeker een goede reden! Helemaal als daar weer een interessant bouwverslag van komt!
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Helemaal Top , dat futselplankkie komt er een beetje bekaaid af die verdient toch ook wel een paar kiekjes of uuuhh actie filmpje !
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Bij deze een paar extra kiekjes van het futselplankje.

DSC_1255.jpg

DSC_1256.jpg
Het hele ding zit met schroeven in elkaar. Ik was begonnen met aan een rechte zijde van een plankje multiplex een schuine kant te frezen met een schuine freesbit met kogellager. Hier heb ik een plankje een een reepje van gepakt. Het plankje heb ik de achterkant goed haaks van gemaakt met de kant met de schuine kant.
Toen heb ik twee stripjes gezaagd op de zaagtafel en deze schuin doormidden gezaagd. Deze schuine kant heb ik met schaaf en combinatiehaak netjes op 45 graden af gewerkt. Deze heb ik tegen het plankje met schuine kant gemonteerd met nauwkeurig uitlijnen en voor boren.
Toen heb ik deze constructie op de onder plank gemonteerd. Toen het reepje met de schuine kant er strak tegen aan gezet.
Hierna nog een ander reepje multiplex gezaagd op de zaagtafel met het blad op 45 graden. Beetje nageschaafd en er bovenop gemonteerd.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
En nog wat foto's van de progressie tot nu toe.

Breedte van het deksel afschrijven
DSC_1257.jpg
Balkje erop klemmen
DSC_1258.jpg
En met een toffelzaagje tegen het balkje, het deksel los gezaagd.
DSC_1259.jpg
Bij de formido heb ik dit zaagje van Stanley aangeschaft. Deze heeft een verbazingwekkend goede vertanding voor schulpen.
En als laatste de trays verlijmd
DSC_1263.jpg

Ben nu druk bezig met een mooi ontwerp voor bovenop het deksel.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hey Rick,

Het is gewoon een kopie van een setje lijstemklemmen zoals van Veritas.
https://www.baptist.nl/m/houtbewerk...ijstenklemmen/veritas-set-voor-lijstenklemmen
Noem het uitdaging/beperking van budget
Ze zijn best eenvoudig te maken. 18mm multiplex.
Vierkantjes van 30x30 mm.
Hapje van 10x10 mm met een gaatje van 3mm in het hoekje. Gaatje van 5mm en van 6mm kruisend
boren
Alleen wel op letten dat je twee stuks hetzelfde maakt en twee stuks spiegelbeeld
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
En natuurlijk dankjewel voor de complenten.
Hier nog een paar detail foto's

Deze twee staan naast elkaar in de opstelling.
Je kan zien dat de twee korte draadeindjes bovenlangs de lange draadeindjes gaan.
 

Bijlagen

  • DSC_1265.jpg
    DSC_1265.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 337
  • DSC_1264.jpg
    DSC_1264.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 336
Laatst bewerkt:

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
De laatste paar dagen druk bezig geweest met het sjabloon. Ik heb deze met spray lijm op het deksel geplakt. Met de niet permanente methode. Dus het sjabloon voldoende inspuiten. 20 minuten wachten en dan aanbrengen. Daarna heb ik alle lijntjes gesneden met een radeermesje en de liniaal van mij combinatie haak.
Heidens karwei kan ik zeggen.
Het sjabloon:
DSC_1268.jpg
In snijden:
DSC_1269.jpg
En het sjabloon verwijderen:
DSC_1270.jpg
De volgende stap is het uit steken van de kanaaltjes die nu ontstaan zijn. Ik heb al een idee hoe ik een geschikt en goedkoop hulpmiddel ga maken.
De 6mm beitel van Bahco is al aangeschaft....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.