PDA

Bekijk Volledige Versie : Nog eens wat gedraaid

Ronny63
25-09-15, 16:48
Ik heb eens geprobeerd een holle vorm (hoe noemt men deze vorm eigenlijk?) te draaien uit perenhout.
Ronny

jan pranger
25-09-15, 17:19
Knap stukje draaiwerk in lastig hout: weinig tekening, dus elk foutje en elke oneffenheid valt direct op. Het is een donutvorm.
Ga je de onderkant nog verder bewerken, waardoor de plaats van de chuck een onderdeel wordt van het ontwerp.
Waarmee heb je hem uitgehold en hoe dik is de wand?
De foto geeft een wat vertekend beeld. Is de bovenkant vlak of loopt ie mee in de kromming van onderop.
Waarmee heb je de schaal afgewerkt?
Vr.gr. Jan Pranger.

sirjacobsd
25-09-15, 18:34
Knap gedaan Ronny en vooral in perenhout kan dat nogal langs de taaie harde kant zijn om erin te draaien.
Proficiat.
Wat er mooi bij zou passen is een dekseltje uit een donkere houtsoort met een een gedraaid piekje erop.
Dit is mijn bedenking/visie Ronny.

tom op eigen houtje
25-09-15, 19:54
Even wat gedraaid noemt hij dat lol
ik vind het erg strak afgewerkt
ik ben ook benieuwd welke beitel je gebruikt hebt
zo een uithol beitel om dit werk te doen heb ik nog niet
mvg tom

Ronny63
25-09-15, 19:55
>Ga je de onderkant nog verder bewerken, waardoor de plaats van de chuck een onderdeel wordt van het ontwerp.
Ik denk dat ik het beter zo laat, want meestal gaat het mis wanneer ik het omgekeerd inspan. Misschien later als ik meer ervaring heb met inspannen

>Waarmee heb je hem uitgehold en hoe dik is de wand?
Met 2 Simon Hope 10mm uitholbeitels, een rechte en een zwanenhals. De wand is een halve cm aan het gat, tot een dikke cm op andere plaatsen, dit is zeker voor verbetering vatbaar, het stuk voelt vrij zwaar aan.

>De foto geeft een wat vertekend beeld. Is de bovenkant vlak of loopt ie mee in de kromming van onderop.
De bovenkant is zo goed als vlak.

>Waarmee heb je de schaal afgewerkt?
Chestnut 'Sanding Sealer', daarna 'Wax 22'

Ronny

Ronny63
25-09-15, 19:58
Knap gedaan Ronny en vooral in perenhout kan dat nogal langs de taaie harde kant zijn om erin te draaien.
Proficiat.
Wat er mooi bij zou passen is een dekseltje uit een donkere houtsoort met een een gedraaid piekje erop.
Dit is mijn bedenking/visie Ronny.
Dank je, dat is zeker iets dat ik wil proberen.
Ronny

Ronny63
25-09-15, 20:13
Even wat gedraaid noemt hij dat lol
ik vind het erg strak afgewerkt
ik ben ook benieuwd welke beitel je gebruikt hebt
zo een uithol beitel om dit werk te doen heb ik nog niet
mvg tom
Met 'Nog eens wat gedraaid' bedoel ik dat het al een tijd geleden was dat ik nog gedraaid had, zeker niet dat het zonder slag of stoot ging. Info over de beitels staat 2 berichten hoger.
Ronny

Jurriaan
25-09-15, 20:32
Mooi ding, maar over de bodem ben ik het met Jan eens.

Wimmel
25-09-15, 20:35
Deze tool , maar dan iets groter dus? Ik vind het nogal heftig zoals dat gaat....

https://www.youtube.com/watch?v=_oyquaEv_3s