Bankirai houtrot

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hallo iedereen,

Ik ben niet iemand die hier erg veel doet op het forum, maar ik kijk af en toe of er nog iets bij staat wat mij interesseert, want hier word je nooit dommer van.
Maar nu heb ik zelf een probleempje, ik ( wij ) hebben een bankirai tuin hek van ongeveer 15 meter lang, dit zijn palen van 7x7 cm en ongeveer 80 cm boven de grond en 60 in de grond.
En hier tegen aan 2 x een bankirai lat van 18 m/m dik en 7 cm breed.
Maar nu zag ik vorige week dat op de plek waar de lat tegen de palen is vast geschroefd begint te rotten, en dit had ik niet verwacht.
Het hekwerk staat nu ongeveer 23 jaar en is vanaf het begin steeds goed in de verf gehouden. ( wit )
Nu is mijn vraag, hoe kan ik die rotten plekken het beste repareren of zo zonder dat ik het hele hek werk moet vervangen.
Ik zelf zat al gauw te denken aan houtrot vuller maar ik heb hier eigenlijk nog nooit mee gewerkt, en is er iemand die hier iets over weet of een andere suggestie heeft.

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet, Gerry
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je die 2 componenten houtrotvuller bedoelt dan kan ik je zeggen dat het goed spul is, het merk weet ik niet meer.
Ik heb het vroeger wel gebruikt toen m'n dorpels van m'n kozijnen verrot waren.
Rotte hout weghalen/ peuteren, Kleine plekken vul je zo op en grote stukken daar stop je eerst hout in en dan afwerken met dat spul, beetje schuren en schilderen en klaar.
Ik weet trouwens niet of het geschikt is om in te schroeven, dat zou je even moeten vragen of op internet nalezen, ik denk het niet maar je weet maar nooit.
Wellicht kan je dan op een stuk wat nog goed is opnieuw een schroef plaatsen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Repair care en suzex zijn twee professionele 2k vullers. Bij houtrot moet je ook voorstijk gebruiken. Misschien is de paal vervangen wel goedkoper.
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Bedankt Willem en wim.
Ik had eigenlijk gehoopt dat er nog meer reacties zouden komen.
Ik heb het maar voor voorlopig eveno opgelost met telkens water vaste hout lijm vermengt met marantie schaafsel.
Hier heb ik voorlopig de rotte plek mee gevuld en dan hoop ik dat ik volgend voorjaar wat wijzer ben.
Maar in ieder geval al vast bedankt en misschien is er nog iemand anders die nog een betere oplossing weet.
Gr. Gerry
 

tuoh

Oud hout
Mirakel oplossingen bestaan hier niet, het komt er dus op neer dat je de rotte plekken gaat opvullen met een geschikt vulmiddel. Een andere optie is om de rotte delen te vervangen door nieuw ingelijmde stukken hout, de laatste optie is om ineens een nieuw onderdeel aan te schaffen.
Beter ware geweest om bij de bouw al de nodige maatregelen te nemen. Door tussen paal en ligger kunststof ringen van voldoende dikte (+- 8mm) aan te brengen had dit probleem nooit opgetreden:p Er kon dan immers geen vocht blijven zitten tussen beide onderdelen.
Anderzijds mag je ook niet al te veel klagen als er na 23 jaar wat schade optreed, voor iets dat in alle weer en wind buiten staat is dat toch geen slechte score.
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hé Tuoh.
Misschien weet jij, is het misschien beter om het buitenhout te beitsen dan te schilderen, met schilderen sluit je het hout wel helemaal af he , of zie ik dit verkeerd.
Gr. Gerry
 

tuoh

Oud hout
Ik denk dat qua duurzaamheid een goede verf beter gaat scoren dan een beits. Een goede verf blijft ook altijd wat vochtregulerend, waw, het aanwezige vocht kan naar buiten migreren, echter, zolang de lagen intact zijn kan er geen nieuw vocht in. Het is bij een verbinding dat de problemen beginnen, de deklagen kunnen hier niet vernieuwt worden, of onderhouden worden, daarom de problemen na X aantal tijd.
Bangkirai, of beter gezegd Balau, zit op de duurzaamheidschaal ergens tussen II en III in, wat overeenkomt met een levensduur van 20 à 30 jaar onder ongunstige omstandigheden. Je afsluiting zit dus perfect op schema:p
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Bij mijn vorige woning heb ik de 15 jaar oude meranti planken van het balkonhek een keer vervangen. Op zoek naar iets goedkopers en duurzamer kwam ik op bankirai vlonderplanken zonder groef. De verkoper gaf het advies om ze niet te schilderen, maar alleen te oliën. Of desnoods een vocht-regulerende verf te gebruiken. Bankirai mag je niet opsluiten. Ik heb ze met een EPS verf geschilderd.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb in mijn huis merantie kozijnen en deuren die op een paar plekjes ook rot vertoonden (30 jaar oud). Merantie is er volgens mij in een heleboel kwaliteiten, ik heb van een kozijnenfabriek wel eens reststukken gekregen. Dan merk je dat het ene stuk wel twee keer zo zwaar is als het andere (bij dezelfde grootte). Ik heb alle slechte plekken eruit gehakt en gezaagd, de omgeving geïmpregneerd met het houtrot impregneermiddel (van alebastine in dit geval). Daarna nieuwe stukken op maat gemaakt (gezaagd en gefreesd) en er met een overdosis van het twee-componenten middel ingeduwd zodat het overal goed aansluit. Daarna met roestvrijstalen schroeven vastgezet. Na uitharding is het heel goed te schuren en af te werken. 5 jaar geleden deed ik dit op een plek en het zit nog steeds 'als nieuw', dezer dagen heb ik een ander stuk onder handen genomen.
Hier vlak na het inplakken en voor het afwerken.....inmiddels is het (vrijwel) onzichtbaar afgewerkt, de linker foto is nog met alleen de grondverf
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    20,3 KB · Weergaven: 116
  • image.jpg
    image.jpg
    22,2 KB · Weergaven: 114
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.