PDA

Bekijk Volledige Versie : Japanse Zaag Slijpen Demonstratie/Cursus

Ernest Dubois
25-09-15, 07:48
Sebastian Gonzalez is voor een paar dagen in Nederland einde oktober aanstaande. Ik heb hem gevraagd als hij zin in heeft een cursus Japanse zaag slijpen hier bij mij te verzorgen en hij heeft positief geregeerde. Het wordt een zeldzaam gelegenheid om je zaag te laten slijpen door eimand met veel kennis en ervaring. Hij geeft instructie en begeleiding en deelnemers krijgen ook een eigen zaagvijl. Als er geďnteresseerde zijn, meld dat dan en als het blijkt zet ik alle pertinent details hier op. Ook komt het instellen, gebruik en onderhoud van Japanse schaven aan de orde tijdens de cursus.

Roeland
25-09-15, 08:08
Volgens mij heb ik geen enkele naslijpbare trekzaag (ik gebruik Silky) toch wil ik graag deze cursus volgen!
Ook het gebruik, afstellen en onderhoud van de japanse schaaf lijkt mij zeer leerzaam.
Ik meld me bij deze aan.

groetnis, Roeland

Ernest Dubois
25-09-15, 08:25
Oh, voor Sebastian maakt het niet uit, hij slijpt ook de weggooi zaagbladen, dus neem wat je hebt mee.

tom op eigen houtje
25-09-15, 08:26
Nou das intresant
momenteel heb ik ook enkel silky in mijn bezit
maar wil zeker wel leren hoe japanse zagen te slijpen :)
mvg tom

Ernest Dubois
25-09-15, 08:37
Ik laat het aan Sebastian weten dat er zeker belang is en komen terug met meer informatie maar ga vanuit dat het ergens eind oktober door gaat.

coko
25-09-15, 09:15
Ernest, waar vind het ergens plaats? Niet onbelangrijk voor eventueel geďnteresseerden.

Ernest Dubois
25-09-15, 09:37
De cursus vindt plaats hier in het ver noorden van Friesland waar het lekker rustig is, voorlopig.

Ernest Dubois
25-09-15, 11:22
Geld voor de curse is 40€
Datum, 31 oktober (Halloween)
Tijd, nog niet vastgesteld
Plaats, in de werkplaats heir in Oostrum, Friesland

Aanmeld hier of per privé bericht.
Eigen zaag(en) mee nemen. In verband met de tijd afkort zagen met minimal afmeting van 240 mm.
Graag het type zaag van te voren aanmelden.
Sebastian zelf brengt een par Japanse schaven om te laten zien hoe je ze goed afstellen. Mag ook eigen schaven meenemen.

Niet te vergeten, Links van zijn werk met zagen.
http://laborlimaetoolworks.blogspot.de/search/label/japanese%20saw%20sharpening

tom op eigen houtje
25-09-15, 12:09
Ik ga aan de slag met uitzoeken hoe goed de treinverbinding is Ernest
en laat je weten of het budget het toelaat
maar als ik kan ben ik zeker van de partij ik wil al jaren leren hoe mijn silky handzaag
die ik zowel voor boomverzorging / kluswerk
als zaagwerk gebruik te slijpen
mvg tom

Ernest Dubois
25-09-15, 12:54
Goed Tom, er zijn weinig in Europa laat staan Nederland die de weg weten met het slijpen van Japanse zagen zoals Sebastian volgens mij. Tot voor kort woonde Sebastian in Nijmegen en daarna Graz maar is nu terug in zijn geboorteland Chile en zo ver ik weet komt hij niet vak weer deze kant op dus dit is een uniek gelegenheid.

Vorig keer toen hij hier was laat hij mij achter met veel scherp geslepen zagen.

Roeland
25-09-15, 20:12
Ik heb z'n werk bekeken wat een vakman!!!! ben heel benieuwd en ben aanwezig op 31 oktober.
Moet alleen nog een botte trekzaag scoren.

groetnis, Roeland

Ernest Dubois
25-09-15, 21:59
Vorig keer toen Sebastian hier was hebben wij zaag stelen gemaakt van kiri hout.
Ik heb nog wat van dat hout over voor degene die ook zo'n interesse heeft als onderdeel van de cursus.35970

Ernest Dubois
29-09-15, 08:32
Zoals hier (http://laborlimaetoolworks.blogspot.nl/2015/09/making-bed-and-closing-mouths.html?showComment=1443511381481) te zien is is Sebastian bezig de inhoud van zijn cursus vink aan het uitbreiden en gaat ook in aan het schaafwerk.

Ik zou het niet willen missen. Maar dat ga ik ook niet doen.

Resetter
30-09-15, 20:41
Ooow, ook ik heb alleen wegwerp zaagen de grootste is een Silky Tsubasa, maar ik heb wel een goede Japanse schaaf dus opzich wel interessant

Ernest Dubois
01-10-15, 07:35
Als er meer interesse is in Japanse schaven past hij de te besteden tijd aan de wensen van de deelnemers ben ik zeker.

Ook ik heb zagen met de gehard tanden, zogenoemd wegwerp zaag, maar die zijn wel te slijpen dus ik gooi ze niet weg een koop ook nooit nieuwe bladen.

Neem je Silkys mee en die krijgen een slijp burt.

Aeolos
01-10-15, 07:44
Super interessant, zie op zijn blog dat ie goeie banden heeft met mijn huidige woonplaats (Enschede). Helaas is mijn arsenaal gereedschap erg beperkt (een redelijk nieuwe goedkope Ryoba, scherp), maar ik ben erg geinteresseerd in zijn opvatting over welke zagen een mooie set vormen, en een intro in japanse schaven. Mocht er zoiets ooit georganiseerd worden sta ik direct op de stoep! Helaas kan ik de 31e niet :(

tom op eigen houtje
01-10-15, 09:52
Wel als ik er niet zou geraken met de auto het is al een tijd geleden dak nog een fietsvakantie gedaan heb :)
ik moet en zal erbij zijn
het is juist die wegwerp silky die ik wil leren slijpen
zal ook leuk zijn om eens een japanse schaaf in het echt te zien
mvg tom

Ernest Dubois
01-10-15, 10:15
Ik haul mensen die voor het nodig of handig is bij de trein in Buitenpost op.

tsuresuregusa
01-10-15, 23:42
Hoi Jongens!

My dutch is quite not-existent so I write in english instead, hope that's ok with you. First of all, thanks to Ernest for the idea of giving a course in his place, it never crossed my mind and I'm really happy there is interest on it. I'd like to give some info on what the course can be and tell you more about myself. And add some pictures so you have an idea of what we will see.

First, I've been interested in Japanese tools for two years now. I started learning Japanese saw sharpening since I decided to go back to Chile after living a few years in Holland and Austria. Since I didn't want to pay the shipping to Chile for disposable blades I thought that sharpening my own saws was a must. So I got a few old beaters and started studying them. I didn't suspect that saws could be such a delicate and sophisticated thing...

After saws I went into japanese planes, where I'm spending most of my time nowadays.

Since I moved to Chile I started to give an introductory course to japanese woodworking there, 3 days courses and already 10 people had taken them. In the classes I teach sharpening and use of japanese tools (essentially working without a vice), layout and some japanese joints.

For the course in Friesland we could cover saw sharpening and plane sharpening, set up and use. I sadly didn't bring any of my chisels or saws this time, but I have a few really nice planes I got from Japan and shipped to Germany and a few stones. I'm also getting a sashigane before going there so we could see some centre line layout for japanese joints.

Concerning the saws for sharpening, the ideal would be if you can bring some large crapy saw so you can practice with. For the silky saws what I do is to touch the top facet with a diamond file. This is relatively easy to do but it would be better if you have some non-hardened large (doesn't matter if it's a western) saw that you can practice on. In my course in Chile I give a pruning saw to my students so they can practice (you will most probably make the saw worse before you make it better, so no point in practicing with a good saw). Last year we sharpened a two-man saw, as you see in the pictures. That's a great size to practice.

If you have any questions or comments just let me know. Here the pics.

364563645736458364593646036461364623646336464

Ernest Dubois
02-10-15, 08:37
Super interessant, zie op zijn blog dat ie goeie banden heeft met mijn huidige woonplaats (Enschede). Helaas is mijn arsenaal gereedschap erg beperkt (een redelijk nieuwe goedkope Ryoba, scherp), maar ik ben erg geinteresseerd in zijn opvatting over welke zagen een mooie set vormen, en een intro in japanse schaven. Mocht er zoiets ooit georganiseerd worden sta ik direct op de stoep! Helaas kan ik de 31e niet :(

Neem contact met Sebastian, tsuresuregusa (http://www.woodworking.nl/member.php?11482-tsuresuregusa), op misschien kunnen jullie iets dichterbij regelen.

Roeland
02-10-15, 17:52
"For the course in Friesland we could cover saw sharpening and plane sharpening, set up and use."

In the set up and use I am very interested I have no knowledge of a japanese plane but I did build one. She has a double iron from woodworking.nl (de forum schaafbeitel).
And I would like to learn more about setting and tuning. And the names and types of planes.

36478

36479

So I am looking forward for the workshop!

groetnis, Roeland

tsuresuregusa
02-10-15, 23:10
That's a very nice plane Roeland! Looks like a jack/jointer no?

There is a small difference with a "real" japanese plane though, and it's that the blade is wedged into the body. If you see it from the bottom looks like if the body of the plane is "embracing" the blade. Or at least that seems to me. My impression is that this dampens the vibrations of the edge and is one of the factors that allows japanese planes to cut those famous 3microns shavings. You should totally bring to compare different planes!

I'm bringing one plane not totally set-up so we can see right there what are the effects of conditioning the sole and how to set-up the chip-breaker. If there is anything else that you'd like to see just let me know and I can prepare it.

Looking forward to meet you Roeland, very impressive work you got in your page.

Roeland
03-10-15, 18:22
"That's a very nice plane Roeland! Looks like a jack/jointer no?"

Thank you it's a jackplane no 5 and it is also wedged with a wooden wedge I did not know that the iron it self was wedged is the wedge!
I never have seen a real japanese plane never hold it fot real. I will bring some plane's also this one. I think that it will be a very nice workshop, were I can learn more and I think not only on jap. plane's

groetnis, Roeland

Ernest Dubois
04-10-15, 09:04
Dat is ook iets te melden. Blijkbaar is Engels voor dit cursus het hoofdtaal.

mans
04-10-15, 18:36
Dat is ook iets te melden. Blijkbaar is Engels voor dit cursus het hoofdtaal.
en je hebt al moeite met nederlands.;)

tom op eigen houtje
04-10-15, 19:38
Pmsl jij durft Joop

Ernest Dubois
04-10-15, 20:38
en je hebt al moeite met nederlands.;)
Dat is zo Joop maar toch doe ik mee als je dat niet vervelende vindt.

Athanor
04-10-15, 21:27
Ik denk dat het een van de grote vreugdes van dit vorum is dat de aandacht voor de inhoud boven de vorm gaat! Laten we ons dan vooral dáár op op focussen;)

Fons

Ernest Dubois
05-10-15, 07:44
Ik denk dat het een van de grote vreugdes van dit vorum is dat de aandacht voor de inhoud boven de vorm gaat! Laten we ons dan vooral dáár op op focussen;)

Fons
Blijkbaar is dat niet het geval voor een groep lezers hier Fons. Dit is niet de eerste keer van zo'n opmerking en waneer komt de volgende, vandaag, over een maand? Jij vind de inhoud gaat boven de vorm, en ik ook maar dat zegt niks over wat de meerderheid vindt.

Oh ja Fons, volgens de spellcheck heb jij "vorum" waar het "forum" moet zijn. Opletten alstublieft.

Athanor
05-10-15, 07:47
:):);)

tom op eigen houtje
05-10-15, 08:45
Nou bovenaan de pagina staat WOODWORKING toch ?
niet het groot Nederlands dictee
ik dacht dat Ernest en Joop elkaar kenden en het een inside joke was
ik heb al veel van je geleerd hier op het forum Ernest
en ik wil dit graag blijven doen
dus laat je zeker niet ontmoedigen door een verkeerd geplaatse opmerking
mvg tom

Athanor
05-10-15, 09:24
Gezien de smily is het ook als humor bedoeld denk ik. Ik weet echter uit het verleden dat dit gevoelig kan liggen bij sommige mensen en probeer daarom de discussie naar te inhoud te brengen....

Fons

mans
05-10-15, 15:12
Gezien de smily is het ook als humor bedoeld denk ik.
Fons
zo was het ook bedoeld, ik wist niet dat er al meer opmerkingen over gemaakt waren, dan wordt het al gauw vervelend.
sorry Ernest.

Ernest Dubois
05-10-15, 17:33
Prima

Joseph
05-10-15, 19:57
ik heb al veel van je geleerd hier op het forum Ernest
en ik wil dit graag blijven doen
dus laat je zeker niet ontmoedigen door een verkeerd geplaatse opmerking
mvg tom

+1
Als ik een topic van jou zie langskomen Ernest, is dat altijd het eerste wat ik lees..
volg die met veel plezier.

keep 'em coming

SunRayes
05-10-15, 21:59
Haha!
Een houterige opmerking over ongepolijst taalgebruik slaat de plank mis.
Gekrulde opmerkingen vliegen in het rond en de spaanders zitten in het haar.
Maar met een figuurlijke blauwe duim wordt met de verbinding weer snel glad geschaafd.
Spijkers met koppen noemen ze dat.
:D

Resetter
06-10-15, 08:23
Haha!
Een houterige opmerking over ongepolijst taalgebruik slaat de plank mis.
Gekrulde opmerkingen vliegen in het rond en de spaanders zitten in het haar.
Maar met een figuurlijke blauwe duim wordt met de verbinding weer snel glad geschaafd.
Spijkers met koppen noemen ze dat.
:D

Nu verkrijgbaar bij de betere boeken winkel en bouwmarkt, de wijze spreuken en gedichten bundel van Zonnestraal Raymond

Athanor
06-10-15, 08:27
Uiteindelijk gaat dit topic over een heel boeiend initiatief over Japans gereedschap, dat verdiend weer ieders volle aandacht lijkt me.

Fons

Resetter
06-10-15, 11:21
Idd dus waar schrijf ik me in ;) interesse in voornamelijk de kana, maar het slijpen kan handig zijn.

Ernest Dubois
06-10-15, 11:52
Er is geen formeel inschrijving, Als je geďnteresseerde ben komen je dan bij mij 31 oct. Voor locatie details kun je mij contacten door dit forum met een privé bericht.

Resetter
08-10-15, 18:45
Maar de voertaal is Engels Japans Nederlands? Ik vind het allemaal mooi (maar Japans echt de basis :p) Ik neem mijn Tsunesaburo smoother wel mee, daar heb ik toch wat vraagjes over.

Ernest Dubois
08-10-15, 19:34
Ik ben zeker er wordt een heleboel Engels gesproken, ook wat Nederlands en waarschijnlijk een paar worden Japans, kana, sumisashi, dai, nokogri ...

Resetter
08-10-15, 19:39
Want ik vraag mij af of ik mijn Dai wel lekker heb afgesteld ivm de Ura-gane want die zit bij mij niet op de vouw (en ik durf die dai niet nog verder te openen :p)

Ernest Dubois
08-10-15, 20:30
Dus de Ura-gane blijft hoog staan? Die hoort binnen een millimeter van de snij te staan. Dan moet je de boven hoeken platter slaan zo dat hij kan zaken. Of komt hij tegen de dai aan? Het lijkt mij zeker een geval voor Sebastian. Wij hebben hier tijdens de cursus een stuk of vijf of meer kana in verschillende staten van bereidheid dus wij kan ze allemaal bekijken en vergelijken. Ik denk het is de moeite waard om die jouw mee te nemen.

Resetter
08-10-15, 21:17
Dus de Ura-gane blijft hoog staan? Die hoort binnen een millimeter van de snij te staan. Dan moet je de boven hoeken platter slaan zo dat hij kan zaken. Of komt hij tegen de dai aan? Het lijkt mij zeker een geval voor Sebastian. Wij hebben hier tijdens de cursus een stuk of vijf of meer kana in verschillende staten van bereidheid dus wij kan ze allemaal bekijken en vergelijken. Ik denk het is de moeite waard om die jouw mee te nemen.
Hmmm daar zit wat in, gezien het ijzer zelf wel goed zit maar als ik de Ura door ga slaan dan sloop ik de boel haha ;)

Ik zal morgen wel eventjes een pm sturen, ik ga eerst maar eens plat.

Blom3dd
29-10-15, 19:02
Hoi ,ik wil graag iets leren als er nog een plekje is..
pm in je box Ernest !

Ernest Dubois
29-10-15, 19:17
Ik heb jouw bericht in mijn persoonlijk postbus hier op het forum gelezen en ook beantwoord met een email. Heb je die nog niet ontvangen?

Blom3dd
29-10-15, 22:01
jo, leuk ik kom ook..;)

Resetter
30-10-15, 20:07
Pm gestuurd.

Ernest Dubois
02-11-15, 12:56
Bedankt iedereen voor de komst en inzet. Het was een geslaagd samenkomst.

E.DB.

tom op eigen houtje
02-11-15, 13:22
Ja dat was het zeker :)
ik wil jou en sebastian nog even bedanken voor de goede ontvangst
ik heb erg veel geleerd en ben zaterdag nacht nog beginnen vijlen lol
mvg tom

Roeland
02-11-15, 17:26
Ernest and Sebastian, Thank you for the great workshop!! I learnt a lot. The soup was delicious.

Het eerste deel van de workshop hebben we de basis behandeld van het slijpen van een japanse zaag. Ik wilde graag een ripcut zaagzetting maken en had hiervoor een oud zaagblad(westers) meegenomen, voor mij was het ontzettend wennen aan dat iele japanse vijltje (ben de driekant zaagvijl gewend). Zo halverwege brak er een stukje uit de vijl(2x :) ).
Het Tweede deel betrof het gebruiks klaar maken van een japanse schaaf en met name het slijpen van het schaafmes en de het juist zetten van de keer beitel. De specifieke benamingen ben ik al weer kwijt(Dai is schaafbody, Ura is holte in de spiegel?) Ook het klaarmaken van de schaafzool.
Erg leerzaam dus en zeer inspirerend.
Geen tijd gehad (niet aan gedacht) om foto's te maken pas aan het end!

Dus hier wat foto's van mijn noeste arbeid. Zal als de zaag klaar is een apart topic aanmaken van het werk proces. Heb van Ernest een mooi stuk hout gekregen ben de naam nu al kwijt voor de handgreep.

37622

37623

Zaagblad houder voor het slijpen van de zaag, Briljant van eenvoud 2 plankjes binnenzijde licht hol. 2 touwtjes en een wig.
37624

Kreeg van Sebatian een oude japanse schaaf die ik gangbaar ga maken dwz of aanpassen van de Dai of opnieuw maken en het aanbrengen/maken van een keerbeitel. Het schaafmes heeft ook nog wat werk nodig, ook hiervan zal ik een topic maken.
Een geweldige dag beleefd met een fijne ontvangst en een leuke gemotiveerde groep, nogmaals hartelijk dank Sebastian en Ernest.

groetnis, Roeland