Japanse Zaag Slijpen Demonstratie/Cursus

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Sebastian Gonzalez is voor een paar dagen in Nederland einde oktober aanstaande. Ik heb hem gevraagd als hij zin in heeft een cursus Japanse zaag slijpen hier bij mij te verzorgen en hij heeft positief geregeerde. Het wordt een zeldzaam gelegenheid om je zaag te laten slijpen door eimand met veel kennis en ervaring. Hij geeft instructie en begeleiding en deelnemers krijgen ook een eigen zaagvijl. Als er geïnteresseerde zijn, meld dat dan en als het blijkt zet ik alle pertinent details hier op. Ook komt het instellen, gebruik en onderhoud van Japanse schaven aan de orde tijdens de cursus.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Volgens mij heb ik geen enkele naslijpbare trekzaag (ik gebruik Silky) toch wil ik graag deze cursus volgen!
Ook het gebruik, afstellen en onderhoud van de japanse schaaf lijkt mij zeer leerzaam.
Ik meld me bij deze aan.

groetnis, Roeland
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Geld voor de curse is 40€
Datum, 31 oktober (Halloween)
Tijd, nog niet vastgesteld
Plaats, in de werkplaats heir in Oostrum, Friesland


Aanmeld hier of per privé bericht.
Eigen zaag(en) mee nemen. In verband met de tijd afkort zagen met minimal afmeting van 240 mm.
Graag het type zaag van te voren aanmelden.
Sebastian zelf brengt een par Japanse schaven om te laten zien hoe je ze goed afstellen. Mag ook eigen schaven meenemen.

Niet te vergeten, Links van zijn werk met zagen.
http://laborlimaetoolworks.blogspot.de/search/label/japanese saw sharpening
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik ga aan de slag met uitzoeken hoe goed de treinverbinding is Ernest
en laat je weten of het budget het toelaat
maar als ik kan ben ik zeker van de partij ik wil al jaren leren hoe mijn silky handzaag
die ik zowel voor boomverzorging / kluswerk
als zaagwerk gebruik te slijpen
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Goed Tom, er zijn weinig in Europa laat staan Nederland die de weg weten met het slijpen van Japanse zagen zoals Sebastian volgens mij. Tot voor kort woonde Sebastian in Nijmegen en daarna Graz maar is nu terug in zijn geboorteland Chile en zo ver ik weet komt hij niet vak weer deze kant op dus dit is een uniek gelegenheid.

Vorig keer toen hij hier was laat hij mij achter met veel scherp geslepen zagen.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ooow, ook ik heb alleen wegwerp zaagen de grootste is een Silky Tsubasa, maar ik heb wel een goede Japanse schaaf dus opzich wel interessant
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als er meer interesse is in Japanse schaven past hij de te besteden tijd aan de wensen van de deelnemers ben ik zeker.

Ook ik heb zagen met de gehard tanden, zogenoemd wegwerp zaag, maar die zijn wel te slijpen dus ik gooi ze niet weg een koop ook nooit nieuwe bladen.

Neem je Silkys mee en die krijgen een slijp burt.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Super interessant, zie op zijn blog dat ie goeie banden heeft met mijn huidige woonplaats (Enschede). Helaas is mijn arsenaal gereedschap erg beperkt (een redelijk nieuwe goedkope Ryoba, scherp), maar ik ben erg geinteresseerd in zijn opvatting over welke zagen een mooie set vormen, en een intro in japanse schaven. Mocht er zoiets ooit georganiseerd worden sta ik direct op de stoep! Helaas kan ik de 31e niet :(
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Wel als ik er niet zou geraken met de auto het is al een tijd geleden dak nog een fietsvakantie gedaan heb :)
ik moet en zal erbij zijn
het is juist die wegwerp silky die ik wil leren slijpen
zal ook leuk zijn om eens een japanse schaaf in het echt te zien
mvg tom
 

tsuresuregusa

Nieuw lid
1 okt 2015
2
0
Hoi Jongens!

My dutch is quite not-existent so I write in english instead, hope that's ok with you. First of all, thanks to Ernest for the idea of giving a course in his place, it never crossed my mind and I'm really happy there is interest on it. I'd like to give some info on what the course can be and tell you more about myself. And add some pictures so you have an idea of what we will see.

First, I've been interested in Japanese tools for two years now. I started learning Japanese saw sharpening since I decided to go back to Chile after living a few years in Holland and Austria. Since I didn't want to pay the shipping to Chile for disposable blades I thought that sharpening my own saws was a must. So I got a few old beaters and started studying them. I didn't suspect that saws could be such a delicate and sophisticated thing...

After saws I went into japanese planes, where I'm spending most of my time nowadays.

Since I moved to Chile I started to give an introductory course to japanese woodworking there, 3 days courses and already 10 people had taken them. In the classes I teach sharpening and use of japanese tools (essentially working without a vice), layout and some japanese joints.

For the course in Friesland we could cover saw sharpening and plane sharpening, set up and use. I sadly didn't bring any of my chisels or saws this time, but I have a few really nice planes I got from Japan and shipped to Germany and a few stones. I'm also getting a sashigane before going there so we could see some centre line layout for japanese joints.

Concerning the saws for sharpening, the ideal would be if you can bring some large crapy saw so you can practice with. For the silky saws what I do is to touch the top facet with a diamond file. This is relatively easy to do but it would be better if you have some non-hardened large (doesn't matter if it's a western) saw that you can practice on. In my course in Chile I give a pruning saw to my students so they can practice (you will most probably make the saw worse before you make it better, so no point in practicing with a good saw). Last year we sharpened a two-man saw, as you see in the pictures. That's a great size to practice.

If you have any questions or comments just let me know. Here the pics.

L1080901.jpgL1080929.jpgL1080928.jpgL1080924.jpgL1080923.jpgL1090534.jpgL1090529.jpgL1090401.jpgL1090430.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Super interessant, zie op zijn blog dat ie goeie banden heeft met mijn huidige woonplaats (Enschede). Helaas is mijn arsenaal gereedschap erg beperkt (een redelijk nieuwe goedkope Ryoba, scherp), maar ik ben erg geinteresseerd in zijn opvatting over welke zagen een mooie set vormen, en een intro in japanse schaven. Mocht er zoiets ooit georganiseerd worden sta ik direct op de stoep! Helaas kan ik de 31e niet :(

Neem contact met Sebastian, tsuresuregusa, op misschien kunnen jullie iets dichterbij regelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.