Zelfbouw combimachine

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
In mijn voorstellingstopic schreef ik over een zelfbouw combimachine: zaagtafel, afkortzaag en een freesmachine die geleiding en tafel delen. In dat topic werd door diverse forumleden verzocht om foto's. Het staat echter nog in de kinderschoenen en ik ben er nog maar net aan begonnen. Maar misschien levert het nieuwe ideeën op of goede tips. Dus hier alvast wat foto´s om mijn plannen toe te lichten.
combi_overzicht_1.jpgfoto 1
combi_stelvoet_1.jpgfoto 2
combi_freeskolom_1.jpgfoto 3

Foto 1 toont een overzicht van hoe het er nu bijstaat. De zaagtafel is een Elektra Beckum PK200 met tafelbladverbredingen en afkortgeleider. De freesmotor van Kress staat in een boorstatief van Wolfkraft, gecombineerd met een flink gemodificeerde Bosch freesgeleider. De afkortzaag staat op een zelfbouw ladenkast met daaraan verbonden een verlengtafel, bestaande uit twee aluminium reien die met hoekprofiel aan elkaar zijn gepopnageld.
Het functioneert op zich wel, maar als ik een brede plank wil afkorten of groot plaatwerk wil zagen, dan moet ik de frees weghalen. Bovendien staat de freesmachine niet echt stabiel, vooral bij wat zwaardere werkstukken.

Het is de bedoeling dat de zaagtafel ook op een kast komt te staan, zodat het tafelblad op gelijke hoogte komt met de verlengtafel van de afkortzaag. Beide kasten komen op stelpoten, zodat ik het geheel zuiver waterpas kan afstellen.
De freesmachine komt naast de zaagtafel op dezelfde kast, maar dan op de kop. In de verlengtafel (de alu reien) komt een uitsparing voor de freeskop. De tafelbladverbreding wordt samengevoegd met de verlengtafel van de afkortzaag en afgesteund op de onderkast. Het geheel wordt daardoor met elkaar verbonden, waardoor alles meer stabiel wordt, hoop ik.

Voor de nieuwe positie van de freesmachine ben ik bezig met een verstelbare voet (zie foto 2), opgebouwd uit twee houtbankschroeven, die ik nog had liggen. Op deze verstelbare voet wordt m.b.v. de hoekprofielen het boorstatief (zie foto 3) gemonteerd met de omgedraaide freesmotor.

Doordat alles een vaste opstelling krijgt, kan ik ook eenvoudiger een stationaire afzuiging aansluiten, zonder telkens slangen te hoeven afkoppelen. De afkortzaag krijgt een zaagselopvangbak met afzuiging en voor de freesmachine denk ik aan de Loc-Line buizen, die ik bij Baptist heb gezien.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik zal verslag doen van de vorderingen van het project. Het zal niet snel gaan, want het eigenlijke werk, de renovatie van mijn huis, gaat voor.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
De constructie (omgedraaide boorstandaard) met de freesmachine voor onder de tafel, daar heb ik geen goed gevoel bij.
Kijk eens naar de diverse topics van leden die een freestafel hebben gemaakt en hoe die een freesmachine onder de tafel hebben bevestigd.
Mvg.:)
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. De stabiliteit van de freeskop is nog een vraagteken. Maar wat ik tot nu toe heb gezien bij andere zelfbouwtafels is, dat de frees vastzit aan de tafel en de geleiding verstelbaar is. Door mijn eigenwijze opstelling is dat niet mogelijk. Op dit moment maak ik iets met de spullen die ik voorhanden heb en met wat aanpassingen bruikbaar zijn. Het gaat in eerste instantie ook of deze totaalopstelling werkbaar is in de praktijk. Als dat het geval is, kan ik de freesopstelling altijd nog verbeteren.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik wens je veel succes, maar ben het ook eens met Spaander t.a.v. de frees. Veiligheid boven alles en daarna komt gemak. :)
 

Willem_H

Nieuw lid
30 aug 2015
19
0
Het Oldambt
"Veiligheid boven alles", daar ben ik het ook mee eens. Maar de bevestiging van de frees is geen kwestie van veiligheid, maar van stabiliteit: gaat de freeskop niet overmatig trillen door de mogelijk te flexibele bevestiging. Maar die Kress motor loopt zo zuiver, dat ik daar niet zo bang voor ben. Inmiddels heb ik een iets betere opstelling bedacht, waardoor de lengte tussen voetplaat en freeskop wat korter wordt.

En als het toch om veiligheid gaat: mijn bevestiging van de frees is vele malen sterker dan die van de freestafeltjes, die je wel eens ziet bij bouwmarkten. En die krijgen toch allemaal een CE-markering, waarbij ook veiligheidseisen worden gesteld.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.