Salontafeltje

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
Dit is een salontafeltje dat ik een paar maand geleden gemaakt heb.

Voor het onderstel, randen is eik gebruikt.
Het patroon is uitgewerkt in eik, teak en tulpenhout.

WP_20150923_21_15_40_Pro.jpg

WP_20150923_21_16_12_Pro.jpg
 

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
Ik vrees er een beetje voor. Tot nu toe is er nog niets te zien.
Zijn er manieren om het werken te verhinderen of is het onvermijdelijk?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Werking ontstaat door verschillen in (lucht)vochtigheid. Bijna niet te vermijden dus in een normale omgeving.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De sleutel is om dunne laagjes massief van enkele mm te lijmen op een plaat multiplex, en aan de onderkant hetzelfde. Zo heb je nagenoeg geen werking meer en blijft het ook plat. Hoe heb je het hier gedaan?
 

idec

Nieuw lid
17 mrt 2015
19
0
Belgium
In dit geval zijn het allemaal massieve stukjes van 20mm die eerst aan elkaar gelijmd.
Ik heb eerst de 9 vierkante patronen gemaakt en daarna heb ik ze op een 18mm multiplex gelijmd en aan elkaar gelijmd.

Daarna met de frees de 4 kanten gelijk gezet zodat de multiplex gelijk was t.o.v. de massieve delen.
Nadien heb ik de eiken randen er met lamello koekjes aan vast gezet.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het is een prachtige tafel, heel mooi patroon ook en de combinatie van de verschillende houtsoorten, echt vakwerkwerk zo.
Ik hoop voor je dat ie zo netjes blijft, het gaat al een maand goed. :D
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ziet er erg mooi uit hoor. Wat je zou kunnen doen om het geheel in vorm te houden is het behandelen met epoxy zodat het afgesloten wordt van de buitenlucht.
Hierna met matte vernis zodat het geheel niet te glimmend wordt.
gr Nol
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Heel knap gemaakt. Al die stukjes zagen, schaven en aan elkaar lijmen zal een hoop tijd gekost hebben.
En het resultaat ziet er netjes uit.
Maar ik sluit me ook bij Willems Ontwerp aan: een beetje druk voor mijn smaak. Maja, over smaak valt niet te twisten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.